کد خبر: 973032
تاریخ انتشار: ۱۹ مهر ۱۳۹۸ - ۲۱:۵۲
سرويس اقتصادی جوان آنلاين: توزیع ناعادلانه یارانه پنهان ۹۰۰ هزار میلیارد تومانی، یکی از عوامل افزایش شکاف طبقاتی در کشور است، زیرا اشخاصی که امکانات مصرف هر چه بیشترکالا‌های یارانه‌ای را داشته باشند، بالطبع سهم بیشتری از یارانه‌های پنهان را به خود اختصاص می‌دهند که در رأس این مصرف‌کنندگان شرکت‌هایی قرار دارند که خوراک اصلی‌شان از کالا‌های یارانه‌ای پنهان تأمین می‌شود.
چندی پیش محمد باقر نوبخت رقم یارانه پنهان را ۱۰۰۰ هزار میلیارد تومان معرفی کرد که عموماً به کالا‌های حوزه انرژی اختصاص می‌یابد و سهامداران شرکت‌هایی که خوراک اصلی آن‌ها مربوط به کالا‌های یارانه‌ای پنهان است بیشترین سهم را از این یارانه‌ها می‌برند، از این‌رو انتظار می‌رود با اخذ یارانه و واقعی‌سازی قیمت‌ها و پرداخت نقدی این یارانه‌ها به حساب شخصی هر فرد ایرانی نابسامانی توزیع یارانه اصلاح شود. به گزارش تسنیم، بررسی یک گزارش از نحوه توزیع یارانه پنهان و ضریب اصابت یارانه پنهان انرژی به دهک‌های بالا نشان می‌دهد، طی سال ۹۷ نسبت بهره‌مندی دهک دهم به دهک اول از یارانه بنزین ۲۳ برابر بوده است. در مصرف برق نیز نسبت بهره‌مندی دهک دهم به دهک اول ۶ /۳ برابر برآورد شده است. در حوزه دارو نیز دهک دهم ۵/ ۱۹ برابر دهک اول از یارانه دارو بهره‌مند شده است.
این گزارش که در یک مجموعه دولتی تهیه شده با تأکید بر اینکه، معمولاً مصرف کالا و خدمات در دهک‌های ثروتمند بیشتر است، ادامه داده در یارانه‌های قیمتی، قیمت‌ها به طور یکسانی برای همگان پایین نگه داشته می‌شود، در نتیجه معمولا دهک‌های ثروتمند منتفعین اصلی یارانه‌های قیمتی فراگیر هستند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار