کد خبر: 972868
تاریخ انتشار: ۱۹ مهر ۱۳۹۸ - ۱۵:۵۶
در چهارمین دوره آموزشی مقدماتی داوری عنوان شد:
رئیس اتاق بازرگانی اصفهان در نخستین بخش از دوره عمومی آموزش داوری با موضوع مبانی و مفاهیم حقوق و رویه داوری که در اتاق بازرگانی اصفهان تشکیل شد، گفت: فعالان اقتصادی با جدیت به دنبال استقرار یک هیات منصفه اقتصادی در دادگاه‌ها هستند.

 

به گزارش خبرنگار جوان آنلاین از اصفهان ،به نقل از روابط عمومی اتاق بازرگانی اصفهان در ابتدای این دوره مسعود گلشیرازی، رئیس اتاق بازرگانی اصفهان داوری را لازمه یک جامعه سالم به منظور ایجاد صلح و سازش در حل اختلافات دانست و گفت: در آموزه‌های دینی نیز به صراحت بر قضاوت تاکید شده است.

وی با تاکید بر اینکه یک داور باید به طور دقیق و به‌دور از هوای نفس تصمیم‌گیری کند، افزود: نخستین ویژگی داور در این راستا داشتن جد و جهد ویژه در تربیت نفس است و تا این مهم تحقق نیافته باشد، نباید برکرسی قضاوت و داوری نشست. رئیس اتاق بازرگانی اصفهان در ادامه با ابراز تاسف از افزایش ورودی پرونده های قضائی در کشور، این امر را ناشی از گسست در فرهنگ اجتماعی دانست و گفت: بر اساس آخرین آمار متاسفانه وضعیت سرمایه اجتماعی در اصفهان مطلوب نبوده و بالتبع ورود پرونده های قضائی در اصفهان افزایش یافته است.

گلشیرازی وجود داوران مصلح و جامعه‌ای که قبل از اقدام خود را داور بداند و ایجاد عزم جدی را در مطلوب شدن وضعیت سرمایه اجتماعی و کاهش پرونده‌ها در مراجع قضائی موثر دانست و تاکید کرد: نباید به داوری به عنوان کسب نگریست؛ داوری یک خدمت است.

رییس اتاق بازرگانی اصفهان از عزم جدی فعالان اقتصادی بر استقرار هیات منصفه اقتصادی در کنار قاضی در محاکم قضائی خبر داد و گفت: با تشکیل هیات منصفه، جوانب فعل مورد نظر در دادگاه از دیدگاه‌های مختلف بررسی خواهد شد.

گلشیرازی با ابراز خرسندی از عزم جدی به وجود آمده در مقابله با فساد تصریح کرد: ایجاد اقتصاد بارور در گرو مبارزه با فساد سازمان یافته است.

در ادامه کامران پورجوهری، رئیس مرکز داوری اتاق بازرگانی اصفهان با اشاره به اینکه مرکز داوری اتاق ایران بر اساس بند «ه » ماده 5 قانون اتاق بازرگانی مبنی بر وظیفه حکمیت و حل اختلاف دعاوی بین تجار و مسایل مربوط به فعالان اقتصادی در سال 1380 تشکیل شد، گفت: در اواسط سال 1380 نیز مجوز ایجاد دفاتر شهرستانی در اتاق های بازرگانی صادر شد و مرکز داوری اتاق بازرگانی اصفهان نیز در سال 89 به عنوان اولین مراکز استانی داوری به صورت رسمی شروع به فعالیت نمود.

وی افزود: هم اکنون 37 نفر داور، حقوقدان و کارشناس زبده استانی و کشوری در این مرکز مشغول فعالیت اند.

همچنین یداله عسگری، عضو هیات علمی دانشگاه، وکیل پایه یک دادگستری و داور مرکز داوری اتاق ایران، رشته حقوق را بسیار مقدس دانست و گفت: هدف حقوق اجرای عدالت است و در طول تاریخ همه قیام‌ها و انقلاب‌ها در راستای عدالت‌خواهی بوده است.

وی با ابراز تاسف از نبودِ قانونی مترقی در حوزه داوری تصریح کرد: خوشبختانه هم اکنون در قوه قضائیه لایحه داوری در شرف تدوین است و بر این اساس لایحه جامع داوری در یک قانون دیده خواهد شد.

عسگری داوری را نوعی قضاوت خصوصی دانست و تاکید کرد: داوری مهم‌ترین و رایج‌ترین شیوه رفع خصومت و فصل دعاوی مدنی در بسیاری از کشورهاست.

وی در ادامه توضیحاتی درخصوص روش‌های حل و فصل اختلافات با تاکید بر داوری، ارکان، انواع، آثار، استقلال شرط داوری و ویژگی‌های قرارداد داوری ارائه نمود.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر