کد خبر: 972830
تاریخ انتشار: ۱۷ مهر ۱۳۹۸ - ۲۲:۱۷
یکی از اعضای کمیسیون انتخابات افغانستان با اشاره به روند آهسته انتقال اطلاعات دستگاه‌های بیومتریک به بانک اطلاعات مرکزی گفت که امکان تأخیر در اعلام نتایج انتخابات وجود دارد.
سرویس بین الملل جوان آنلاین: در عین حال رئیس‌جمهور افغانستان در مصاحبه با یک رسانه آلمانی بر لزوم مشخص شدن سریع نتایج انتخابات ریاست جمهوری این کشور تأکید کرد. به نظر می‌رسد با کشدار شدن این روند باید انتظار داشت مانند دور پیشین انتخابات این دور هم با بن‌بستی انتخاباتی در این کشور روبه‌رو باشیم.

به گزارش تسنیم، «مولانا عبدالله» عضو کمیسیون انتخابات افغانستان گفت که از زمان برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در ششم مهرماه تاکنون تنها اطلاعات ابتدایی ۲ هزار و ۴۰۰ دستگاه بیومتریک و اطلاعات نهایی ۱۴ هزار دستگاه به بانک اطلاعات مرکزی کمیسیون انتقال یافته است.

انتقال این اطلاعات باید یک روز پس از برگزاری انتخابات انجام می‌شد، اما اکنون با وجود گذشت ۱۱ روز از زمان انتخابات هنوز انتقال همه این اطلاعات صورت نگرفته است. روز یک شنبه نیز کمیسیون انتخابات اعلام کرد که برخی از دستگاه‌های بیومتریک ناپدید شده و کارت حافظه برخی از دیگر دستگاه‌ها نیز از سوی افراد قدرتمند از این سامانه‌ها خارج شده است. عبدالله با اشاره به روند آهسته انتقال اطلاعات افزود که اگر کار به همین صورت ادامه یابد اعلام نتایج انتخابات بر اساس زمانبندی از پیش اعلام شده امکانپذیر نیست.

«حبیب‌الرحمان ننگ» رئیس دبیرخانه کمیسیون انتخابات افغانستان دلیل این مشکل را آهستگی سرعت اینترنت اعلام کرد. از سوی دیگر رئیس کمیسیون انتخابات «حوا علم نورستانی» در مصاحبه با «طلوع نیوز» با تأکید بر اعلام نتایج در زمان تعیین شده گفت: مشکلات فنی وجود دارد و سرعت اینترنت نیز گاهی خوب و گاهی کُند است، اما ما متعهد هستیم که نتایج انتخابات در بیست و هفتم مهر اعلام شود.

در چنین شرایطی «اشرف غنی» در مصاحبه با خبرگزاری اشپیگل آلمان ضمن ابراز نگرانی درباره طولانی شدن غیرضروری روند شمارش آرا، با اشاره به بحران ناشی از انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۱۴، خاطرنشان کرد: برای نزاع چند ماهه بر سر قدرت وقت نداریم. باید پیش برویم، با وجود دولتی با دو رئیس، همانگونه که طی پنج سال گذشته داشتم، راه به جایی نخواهیم برد. وی گفت: مدعی پیروزی در انتخابات نیستم. ما به قوانین پایبندیم و تا اعلام نتیجه انتخابات از سوی کمیسیون انتخابات صبر می‌کنیم. هر حرفی که قبلاً گفته شد، پیش‌بینی‌ها و ادعا‌هایی بود که فایده‌ای ندارد.

وی افزود: نتایج اولیه تیم مرا هیجان زده کرد، اما ما تا اعلام نتیجه نهایی منتظر می‌مانیم. یک روز بعد از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری افغانستان، عبدالله عبدالله معاون اجرایی غنی و رقیب اصلی وی از پیروزی خود در این رقابت‌ها خبر داد. غنی، پیش‌تر از او یعنی همان ۶ مهر امسال چنین ادعایی کرده بود. عبدالله همچنین روز دو شنبه در پیامی در توئیتر اعلام کرد: مطمئن هستیم این انتخابات به دور دوم نمی‌کشد. به مردم و متحدان‌مان که صادقانه در مبارزات انتخاباتی ما حضور داشتند، اطمینان می‌دهیم اجازه نخواهیم داد تقلب تعیین‌کننده نتیجه باشد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار