کد خبر: 972810
تاریخ انتشار: ۱۸ مهر ۱۳۹۸ - ۰۴:۲۰
مرز‌ها مملو از زائرانی است که می‌خواهند خود را به جمع یاران و حاضران در راهپیمایی عظیم اربعین برسانند. شمارش معکوس آغاز شده و عاشقان حسینی هم اکنون در مسیر‌های منتهی به نجف و کربلا حال و هوای خاصی دارند.
سرویس ایران جوان آنلاین: راهپیمایی بزرگ اربعین با حضور میلیون‌ها نفر از عاشقان اهل‌بیت پیامبر (ص) از سراسر جهان با شعار «حب الحسین (ع) یجمعنا» و قرائت زیارت اربعین در حال رقم زدن بزرگ‌ترین همایش جهانی است. زائران راه کربلا را در پیش گرفته‌اند و خادمان در حال مهیا کردن نیاز‌های آنان. روز گذشته تونل اربعین در ایلام بازگشایی شد و از کرمانشاه خبر می‌رسد با توجه به خدمات مرز خسروی که در ساعات خاص ارائه می‌شود، زائرسرا‌های سپاه آماده‌اند تا روزانه از ۵ هزار نفر پذیرایی کنند.

مرز‌ها مملو از زائرانی است که می‌خواهند خود را به جمع یاران و حاضران در راهپیمایی عظیم اربعین برسانند. شمارش معکوس آغاز شده و عاشقان حسینی هم اکنون در مسیر‌های منتهی به نجف و کربلا حال و هوای خاصی دارند. اما در این طرف مرز یعنی در خاک ایران ۸۰ میلیون نفر سر از پا نمی‌شناسند و هرکس به نوبه خود می‌خواهد به نحوی در ثواب این حرکت الهی سهیم باشد. از تأمین اقلام مورد نیاز در موکب‌ها گرفته تا موکب‌داری و راه‌سازی و تأمین آب و برق و دیگر مایحتاج مورد نیاز.

تونل اربعین در مسیر اسلام آباد- ایوان- ایلام بازگشایی شد. با بازگشایی این تونل ۱۲ کیلومتر گردنه صعب‌العبور قلاجه حذف و ۱۰ کیلومتر از مسیر ایلام به مرکز کاسته شده است. تونل اربعین با ۲ هزار و ۵۰۰ متر طول دومین تونل بزرگ ترانزیتی کشور است که سر راه ارتباطی ایلام و کرمانشاه زیر بار ترافیک می‌رود.

از کرمانشاه هم خبر می‌رسد زائرسرا‌های سپاه در این استان توانایی خدمات‌دهی به ۵ هزار نفر را در طول روز دارند. موضوعی که معاون فرهنگی سپاه حضرت نبی اکرم (ص) کرمانشاه هم بر آن تأکید و به مهر گفت: «سپاه استان در راستای خدمات‌رسانی به زائران اباعبدالله الحسین از دو ماه پیش در این منطقه اقدام به راه‌اندازی ستاد اربعین با کمیته‌های آماد و پشتیبانی، کمیته فرهنگی و بقیه نیرو‌ها کرده است. این کمیته‌ها و مجموعه مذکور شبانه‌روزی در خدمت زائران حسینی هستند و با توجه به اینکه زوار اباعبدالله تا ساعات ۱۶ اجازه تردد از مرز را دارند، مجبورند شب را در قصرشیرین سر کنند و از این امکانات سپاه برای پذیرایی و اسکان آن‌ها استفاده می‌شود.»

بهرام میرزایی به طرح زیارت به نیابت از شهدا نیز اشاره کرد و ادامه داد: «این موضوع در قالب کمیته فرهنگی اربعین اجرا شده است و خدمات ما نیز تا بازگشت زائران اربعین ادامه دارد.» البته استاندار کرمانشاه که برای بازدید از خدمات‌رسانی زائرسرای سیدالشهدا و موکب سپاه حضرت نبی اکرم (ص) که در حوالی مرز خسروی برپا شده است، به این منطقه رفته بود از پذیرایی شایسته زوار توسط سپاه کرمانشاه تقدیر کرد. هوشنگ بازوند گفت: «کار بزرگی که سپاه برای اسکان و خدمت‌رسانی به زوار در این منطقه انجام داده را جای دیگری ندیدیم.» لازم به ذکر است این موکب روزانه به طور میانگین میزبان حدود یک هزار زائر است که اسکان و تغذیه می‌شوند.

در مرز خسروی هم تردد زائران از ۶ صبح تا ۱۶ به صورت عادی و روان در حال انجام است. سرهنگ محمدرضا آمویی، معاون اجتماعی فرمانده انتظامی کرمانشاه، بابیان اینکه مشکلات زیرساختی در مرز خسروی وجود ندارد، گفت: «هر چه به اربعین نزدیک می‌شویم تردد از مرز خسروی نیز افزایش می‌یابد. تعداد خروجی‌های مرز خسروی بنا به تعداد زائران قابل تغییر و افزایش است تا بتوانیم به زائران خدمات بهتری بدهیم.» در این مرز ۳۰۰ چشمه سرویس بهداشتی، دو سالن مجزا و ۲۹ گیت دو نفره تعبیه شده که با ۵۰ پرسنل مشغول خدمت به زوار است. با توجه به اینکه خسروی فقط چند روز است که فعال شده است تا امروز حدود ۱۰ هزار نفر از این نقطه خارج شده‌اند.

۶۲ گیت در شلمچه و چذابه آماده خدمت
از روزی که زائران حرکت خودشان را به سمت مرز‌ها و کربلا آغاز کرده‌اند در استان خوزستان بیش از ۲۶۰ هزار زائر فقط از مرز شلمچه خارج شده‌اند که در مقایسه با سال گذشته، رشدی ۴۲۰ درصدی جمعیت به ثبت رسیده است و البته از مرز چذابه هم نزدیک به ۱۰۰ هزار نفر خارج شده‌اند. در همین رابطه فرمانده نیروی انتظامی استان خوزستان با بیان اینکه در شلمچه ۴۶ گیت برای تردد زائران پیش‌بینی شده که در حال حاضر ۲۴ گیت آن فعال است، به مهر گفته: در صورت نیاز و افزایش تعداد زائران بر تعداد گیت‌ها افزوده می‌شود، در چذابه نیز ۲۶ گیت برای تردد زائران پیش‌بینی شده که از این تعداد ۱۶ گیت آن فعال است و امکان افزایش گیت‌ها در این مرز نیز وجود دارد.»

سردار عباس‌زاده با تأکید بر اینکه زائران در کمتر از چند ثانیه پس از گذر از گیت‌ها به عراق می‌روند، ادامه داد: «بیش از ۶ هزار نفر از نیرو‌های انتظامی خوزستان و سایر استان‌های معین و یگان ویژه ناجا با همکاری نیرو‌های اطلاعاتی و امنیتی در طول مسیر تردد زائران در دو مرز شلمچه و چذابه فعالیت دارند و این سوای نیرو‌های سپاه و بسیج است که با ما همکاری و تعامل بسیار خوبی دارند.»

وضع شلمچه آنقدر خوب است که وقتی دو روز پیش وزیر کشور عراق برای بازدید به این نقطه مرزی آمده بود، گفت: «روند تردد زائران در شلمچه بسیار رضایت بخش است.» یاسین الیاسری با بیان اینکه دولت عراق امکانات خود را برای تأمین امنیت زائران و برگزاری باشکوه اربعین حسینی به کار بسته است، تأکید کرد: «شرایط و امکانات مناسبی در این گذرگاه مرزی در بخش عراق و ایران برای عبور آسان زائران اربعین تدارک دیده شده است.»
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار