کد خبر: 972666
تاریخ انتشار: ۱۷ مهر ۱۳۹۸ - ۰۰:۰۸
۳ اقلیم کردن روی میز اشغالگران قرار دارد
منابع خبری چندی است که گمانه‌زنی‌هایی را درباره تجزیه یمن مطرح کرده‌اند، پایگاه یمنی «المشهد الیمنی» با استناد به اطلاعاتی که از منابع عربی و بین‌المللی به دست آورده است، روز سه شنبه از برنامه‌ای در ابعاد بین‌المللی به منظور تقسیم این کشور به سه اقلیم پرده برداشت.
سرویس بین الملل جوان آنلاین: به دنبال بی‌نتیجه بودن اقدامات ائتلاف سعودی علیه انصارالله و ناکامی ریاض و ابوظبی در سلطه بر کل یمن، تجزیه این کشور پیگیری می‌شود. طبق گزارش المشهد الیمنی، به نظر می‌رسد جامعه بین‌المللی تقریباً قانع شده که اقلیم‌های سه‌گانه بهترین راه‌حل برای پایان نزاع در یمن است و بر اساس این طرح قرار است مناطق نفوذ میان انصارالله، دولت مستعفی یمن و شورای انتقالی در قالب‌های زیر تقسیم شود:

اقلیم حضرموت: شامل استان‌های حضرموت، المهره، شبوه، سقطری، مأرب، الجوف، أبیَن (مناطق ممتد در خط فاصل میان شقره در جنوب تا شهر لودر در شمال) که تحت کنترل دولت مستعفی یعنی متحد ریاض است. اقلیم عدن: شامل مناطق تحت کنترل شورای انتقالی می‌شود که متحد امارات است؛ عدن، لحج، تعز، بخش غربی ابین از شهر زنجبار در جنوب تا شهرستان‌های «سرار، رصد و سبح» در شمال.

اقلیم صنعا: استان‌هایی را در بر می‌گیرد که انصارالله بر آن‌ها تسلط دارد؛ صنعا، صعده، إب، عمران، ذمار، ریمه، الحدیده، المحویت، البیضاء و حجه. این طرح در شرایطی مطرح شده است که احزاب حاضر در صنعا که انصارالله یکی از آنان است، با هرگونه تلاش بیگانگان برای تجزیه یمن مخالفت کرده‌اند. انصارالله خواستار توقف کامل جنگ علیه یمن و پایان محاصره مردم کشورش است.

منافع ریاض، ابوظبی و غرب از تجزیه یمن
«عبدالله محسن العلیبی» کارشناس نظامی یمنی در گفتگو با خبرگزاری تسنیم به این موضوع اشاره کرد و گفت که نقشه همان تقسیم یمن است، اما هریک می‌خواهند این کار را به روش خود انجام دهند. عربستان می‌خواهد المهره و حضرموت را زیر سلطه خود درآورد و امارات می‌خواهد بنادر یمن از بندر عدن گرفته تا سقطری را از آن خود کند. وی افزود: «تقسیم یمن از نظر ما خطرناک است و هرگز نخواهیم توانست با آن کنار بیاییم. ملت یمن ابزار و نقشه‌ها و اهداف دشمن از این تقسیم را می‌داند و ما آماده جنگی طولانی مدت برای جلوگیری از تقسیم یمن هستیم. این خطر فقط علیه یمن نیست. عربستان می‌خواهد از نبرد خارج شود، اما نمی‌تواند و قادر به این کار نیست و اگر می‌توانست تصمیم بگیرد، این کار را می‌کرد. انگلیس در پس پرده همه این درگیری‌هاست.» همچنین در پی دیدار چندی پیش «محمد عبدالسلام» سخنگوی انصار‌الله و هیئت همراه با رهبر انقلاب، «علاءالدین بروجردی» عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس هم درباره تجزیه یمن گفت: «سیاست جمهوری اسلامی ایران مقابله با هرگونه تجزیه و از بین رفتن تمامیت ارضی کشور‌ها است و مسئله یمن نیز از این قاعده مستثنی نیست.» وی افزود: «کشور‌هایی مانند امارات و عربستان طبیعتاً مجری دستورات امریکا و انگلیس هستند وگرنه آن‌ها در این حد و اندازه نیستند که برای چنین مسائلی در منطقه تصمیم‌گیری کنند.»

نیمی از جمعیت یمن در معرض گرسنگی قرار دارند
بنابر برآورد‌های یک سازمان بین‌المللی، بیش از نیمی از جمعیت یمن در معرض گرسنگی قرار دارند و شمار کودکان گرسنه در این کشور، ۸۵ هزار نفر برآورد می‌شود.

به گزارش «جوان»، بنابر گزارشی که صندوق نجات کودکان منتشر کرده است، حدود ۱۴ میلیون نفر که نیمی از کل جمعیت یمن را شامل می‌شود هم‌اکنون در معرض خطر گرسنگی قرار دارند. این وضعیت بیشتر به دلیل اقدام سعودی‌ها در بستن مرز‌ها و ممانعت از ورود مواد غذایی، کالا‌های امدادی و سوخت به وجود آمده است. همچنین در طول سه سال اخیر از جنگ یمن، ۸۵ هزار کودک در گرسنگی به سر می‌برند. این اطلاعات تخمینی و بر مبنای گزارش‌ها از سوءتغذیه شدید در این کشور است. اطلاعات سازمان‌های بین‌المللی حاکی از این است که از آغاز عملیات ائتلاف سعودی علیه حوثی‌ها در یمن، بیش از ۳/ ۱ میلیون کودک در معرض گرسنگی قرار دارند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار