کد خبر: 972664
تاریخ انتشار: ۱۶ مهر ۱۳۹۸ - ۲۳:۵۵
هم‌حزبی‌های رئیس‌جمهور از او دفاع نخواهند کرد
در پی رسوایی اخیر رئیس‌جمهور امریکا در موضوع «اوکراین‌گیت» نمایندگان حزب جمهوریخواه در صورت استیضاح ترامپ از او دفاع نخواهند کرد.
سرویس بین الملل جوان آنلاین: بماند که میت رامنی، سناتور جمهوریخواه ایالت «یوتا» که طی چند روز گذشته هدف فحاشی ترامپ قرار گرفته است، برای افزایش حمایت سناتور‌های هم‌حزبی خود از استیضاح ترامپ تحرکاتی انجام داده است و دیدار‌هایی با «جبهه مقاومت» علیه ترامپ داشته است. در چنین شرایطی کمپین ارسال احضاریه مجلس نمایندگان بعد از کاخ سفید و وزارت خارج به پنتاگون هم رسیده است.

رئیس‌جمهور امریکا که این روز‌ها با عواقب افشای مکالمه تلفنی با همتای اوکراینی‌اش و درخواستش برای انجام تحقیقاتی درباره رقیب دموکرات دست به گریبان است، تنها دموکرات‌ها را در مقابل ندارد که کمر به استیضاح او بسته‌اند. واشنگتن‌پست نوشت در بررسی پرونده استیضاح ترامپ در ماجرای رسوایی اوکراین‌گیت، نمایندگان جمهوریخواه کنگره از او دفاع نخواهند کرد. پایگاه خبری آکسیوس به نقل از یک منبع آگاه از گفت‌وگوی رئیس‌جمهور و هم‌حزبی‌هایش گزارش داد که ترامپ گفته داشتن استیضاح در سابقه کاری اتفاق بدی است. همچنین دو منبع دیگر نیز با تأیید مضمون صحبت‌های ترامپ اعلام کردند رئیس‌جمهور به جمهوریخواهان گفته شما نمی‌خواهید این (استیضاح) را در رزومه خود داشته باشد. پایگاه آکسیوس یادآور شد که این موضوع نشان‌دهنده احساس ترامپ درباره استیضاح است. رئیس‌جمهور امریکا بر این بارو است که استیضاح شدن به انتخاب مجدد او در انتخابات ۲۰۲ و نیز کنترل دوباره هم‌حزبی‌هایش بر مجلس نمایندگان کمک کند با این حال نمی‌خواهد نامش به عنوان رئیس‌جمهور استیضاح شده در تاریخ این کشور ثبت شود. به گفته بسیاری از منابع نزدیک به ترامپ، او از استیضاح شدن به هیچ وجه استقبال نمی‌کند، زیرا نگاهش به میراث به جا مانده از خود معطوف است. واشنگتن‌پست گزارش داد در گفتگو‌هایی که با ۲۱ تن از نمایندگان، دستیاران و مشاوران حزب جمهوریخواه انجام شده، نمایندگان حزب حاکم در واشنگتن به طور کامل از سخنگو‌های کاخ سفید تقلید و سخنان آنان را کامل تکرار می‌کنند، زیرا بر این باورند که این موضع‌گیری‌ها هیچ اعتباری ندارد یا از این می‌ترسند که با افشا شدن موارد تازه‌ای از قانون‌گریزی ترامپ، به ضد و نقیض‌گویی متهم شوند. یکی از مقام‌های پیشین حزب جمهوریخواه گفت رفتار و عملکرد شخص رئیس‌جمهور نیز از جمله مواردی است که برای جمهوریخواهان گران تمام می‌شود. برندن باک، مشاور پل رایان، رئیس پیشین مجلس نمایندگان گفت همه جمهوریخواهان در شرایط کنونی متزلزل شده‌اند، اعضای حزب بار‌ها با آگاهی از خطر‌های پیش رو به این رئیس‌جمهور اعتماد کرده‌اند، اما خود رئیس‌جمهور، آنان را ناکام ر‌ها کرده است. آن‌ها می‌دانند او خودسر و به شدت خطاکار است و در وضعی کاملاً ناپایدار قرار دارد.

در همین حال باربارا رس، معاون سابق «سازمان ترامپ» که در پروژه‌های ساختمانی از جمله «ترامپ تاور» حضور داشته، در سی‌ان‌ان پیش‌بینی کرد: رئیس‌جمهور یا استعفا می‌کند یا برای جلوگیری از استیضاح دست به معامله با دموکرات‌ها می‌زند.

تحرکات رامنی
نشریه «ونیتی فِر» در گزارشی درباره رسوایی «اوکراین‌گیت» و آغاز روند تحقیقات درباره استیضاح دونالد ترامپ، به سراغ مواضع سناتور «میت رامنی» رفته و از تحرکات این سناتور جمهوریخواه برای استیضاح رئیس‌جمهور امریکا خبر داده است. یک عضو ارشد حزب جمهوریخواه که نخواست نامش فاش شود، به این رسانه امریکایی گفت: «طی سه چهار هفته اخیر، واقعاً شاهد افزایش دستپاچگی و عصبانیت رو به گسترش بوده‌ایم. این موضوع که آیا اوکراین‌گیت یک اقدام مجرمانه بوده یا نه، یک موضوع دیگری است.» ونیتی‌فر سپس به بروز نشانه‌هایی مبنی بر کاهش میزان حمایت جمهوریخواهان از ترامپ در نتیجه جنجال‌های اخیر در امریکا اشاره کرده است. در این یادداشت آمده است: «طبق آخرین نظرسنجی گالوپ، حمایت جمهوریخواهان از ترامپ ۸۷ درصد است که در قیاس با اواسط سپتامبر ۴ درصد کاهش یافته است. در شبکه فاکس‌نیوز هم که یک سد حیاتی برای حفاظت از پایگاه آرای حزب جمهوریخواه است هم نشانه‌هایی از تَرک خوردگی نمایان شده است. تاکر کارلسون (مجری سرشناس و حامی ترامپ این شبکه) در یک یادداشت به این نتیجه رسید که اقدام ترامپ (در زمینه اوکراین‌گیت) غیرقابل دفاع است، اما اقدامی نیست که بشود بر اساس آن استیضاح کرد. در پشت پرده هم پل رایان عضو هیئت مدیره فاکس به لاچلان مرداخ، رئیس شرکت فاکس گفته که روابطش را با ترامپ قطع کند. این نشریه امریکایی نوشت: «به گفته برخی منابع خبری، حامیان مالی در روز‌های اخیر با میت رامنی سناتور یوتا تماس گرفته و او را به مبارزه در رقابت‌های درون‌حزبی علیه ترامپ تشویق کردند. یک حامی مالی در این باره گفت که «نیم میلیارد دلار (۵۰۰ میلیون دلار) از طرف افرادی که از ترامپ خسته شده‌اند، وجود دارد.» میت رامنی، جمعه هفته گذشته در پیامی توئیتری نوشت: «درخواست وقیحانه و بی‌سابقه رئیس‌جمهور از چین و اوکراین برای تحقیق کردن علیه جو بایدن، کاری اشتباه و هولناک است.» رئیس‌جمهور امریکا در واکنشی توئیتری نوشت: «میت رامنی هرگز نمی‌دانست چطور برنده شود. او یک الاغ متکبر است که از روز اول در حال جنگیدن با من بوده است، البته به جز روزی که با التماس خواهان حمایت من از مبارزه انتخاباتی او در سنا بود و همچنین آن روزی که التماس کرد که وزیر خارجه دولت من شود. او واقعاً برای جمهوریخواهان، فرد بدی است.» در چنین شرایطی طبق گزارش ونیتی فر، میت رامنی در روز‌های اخیر دیدار‌های خصوصی با برخی بازیگران کلیدی در «جبهه مقاومت» [علیه ترامپ]داشته است.

احضار وزیر دفاع
«مارک اسپر»، وزیر دفاع امریکا و «راسل وات» سرپرست دفتر مدیریت و بودجه کاخ سفید در ادامه تحقیقات پیرامون استیضاح ترامپ به مجلس نمایندگان احضار شدند. در همین حال، مشاوران کنگره می‌گویند اگر مجلس سنا مجبور به برگزاری دادگاه استیضاح «دونالد ترامپ» شود، «جو بایدن» نامزد دموکرات‌ها و فرزند وی بلکه بسیاری از رقبای اصلی او و شش سناتور رقیب نامزدی انتخابات ریاست جمهوری نیز ممکن است به ناچار در جلسه شهادت شرکت کنند. در طرف مقابل «لیندسی گراهام» سناتور جمهوریخواه و رئیس کمیته قضایی سنای امریکا این هفته گفت که جمهوریخواهان مطمئناً دو افشاگر تماس تلفنی ترامپ با رئیس‌جمهور اوکراین را وادار خواهند کرد در یک جلسه علنی شهادت دهند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار