کد خبر: 972612
تاریخ انتشار: ۱۷ مهر ۱۳۹۸ - ۰۰:۱۰
زائران دسته دسته در حرکتند و موکب‌داران با سلام و صلوات، دین خود را به این حرکت عظیم الهی ادا می‌کنند. در این میان حضور بانوان در موکب‌ها به نوبه خود حائز اهمیت است. زنان خوزستانی بیش از همه به چشم می‌خورند و ...
سرویس ایران جوان آنلاین: با اینکه از هفته قبل حرکت زائران به سمت کربلا آغاز شده بود، اما مسئولان و سازمان‌ها و نهاد‌های مختلف اعلام می‌کردند، غافل‌گیر شده‌اند و برنامه‌ریزی‌ها برای ۱۷ مهر به بعد بود. به هرحال سیل زائران همه را به حرکت درآورد و با خود همراه کرد تا کنگره عظیم اربعین برگ زرین دیگری در تاریخ رقم بزند. حالا مرز‌ها مملو از زائرند و پرواز‌ها هم بخشی از زائران را به میعادگاهشان انتقال می‌دهد. علاوه بر راه‌های منتهی به مهران در ایلام و خسروی در کرمانشاه، تردد در محور‌های منتهی به مرز چذابه هم روان، اما پرحجم است. از امروز پرواز‌های کرمانشاه به نجف هم آغاز شده و در این میان راه‌اندازی موکب‌ها توسط بانوان و پخت و نان و ارائه خدماتی همچون خیاطی و تعمیر کیف و کفش، یاد زینب (س) و مراقبت از کودکان و یاران امام (ع) را زنده کرده است.

زائران دسته دسته در حرکتند و موکب‌داران با سلام و صلوات، دین خود را به این حرکت عظیم الهی ادا می‌کنند. در این میان حضور بانوان در موکب‌ها به نوبه خود حائز اهمیت است. زنان خوزستانی بیش از همه به چشم می‌خورند و به همین دلیل مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری با اعلام خبر فعالیت زنان موکب‌دار در مسیر مرز‌های شلمچه و چذابه، خدمات آن‌ها را تشریح کرد. سیده فرانک موسوی با اشاره به برپایی مواکب زنان جهت خدمات‌رسانی به زائران اربعین به ایسنا گفته: «در دو مرز شلمچه و چذابه و همچنین در بین راه، مواکبی توسط زنان راه‌اندازی شده است. تعدادی از این موکب‌ها به صورت مشارکتی توسط زنان و مردان فعالیت می‌کنند و علاوه بر برپایی مواکب توسط زنان خوزستانی، مواکبی نیز با حضور زنان دیگر استان‌ها در این مسیر‌ها فعالیت می‌کنند.» وی با اشاره به اینکه پخت نان و تهیه غذا برخی از اقدامات زنانی است که در نقش موکب‌دار فعالیت می‌کنند، دوخت و دوز و تعمیر لباس و کیف و کفش زائران و همچنین توزیع چادر برای زنان زائری که چادر همراه خود ندارند را هم از دیگر اقدامات زنان موکب‌دار اعلام کرد. موسوی بیان کرد: «زنان مبلغ نیز از حوزه‌های علمیه و سازمان تبلیغات اسلامی در مواکب زنان حضور پیدا می‌کنند و به سؤالات و مسائل شرعی زنان زائر پاسخ می‌دهند.» مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری خوزستان با اشاره به مشکلات موکب‌داران، گفت: «برخی مواکب به ویژه مواکب بین‌راهی که بعضاً در سامانه عتبات عالیات ثبت‌نام نشده‌اند در دریافت اقلام و مواد غذایی دچار مشکلاتی هستند زیرا این اقلام در اختیار مواکبی قرار می‌گیرند که ثبت شده‌اند. در این زمینه به فرمانداری‌ها اعلام کرده‌ایم در توزیع مواد غذایی و اقلام به صورت ویژه‌تری مواکب زنان را پشتیبانی کنند.» سرهنگ رضا دولتشاهی رئیس پلیس راه خوزستان هم از تردد در محور‌های منتهی به مرز چذابه به صورت روان، اما پرحجم خبر داد و گفت: «اگر خودرویی در مکانی غیر از پارکینگ‌های تعبیه شده پارک شود، صاحب آن خودرو هم متحمل هزینه جرثقیل جهت حمل خواهد شد و هم در بازگشت دچار سرگردانی برای یافتن خودرو می‌شود.»

پرواز از کرمانشاه تا نجف
از امروز پرواز‌های کرمانشاه به نجف و بالعکس آغاز می‌شود. این خبری است که مدیرکل فرودگاه شهید اشرفی اصفهانی کرمانشاه اعلام کرده و گفته که با توجه به فرارسیدن ایام اربعین فرودگاه کرمانشاه افزایش پرواز‌ها را در برنامه دارد که در همین راستا پرواز کرمانشاه به نجف و بالعکس از امروز ۱۷ مهر برقرار می‌شود. مجتبی بیاتی با بیان اینکه دو شرکت هواپیمایی ایران ایر و پویا قرار است این پرواز‌ها را به نجف اشرف آغاز کنند و تأکید بر اینکه تمامی زیرساخت‌ها برای این پرواز‌ها در استان فراهم شده، ادامه داد: «شرکت هواپیمایی ایران ایر از امروز۱۷ مهر تا چهارم آبان روزانه دوازده پرواز از کرمانشاه به نجف به صورت رفت وبرگشت خواهد داشت. شرکت هواپیمایی پویا نیز از ۲۱ مهر تا دوم آبان ماه روزانه دو پرواز در این مسیر خواهد داشت.» در شهرستان اسلام آباد غرب کرمانشاه هم در حال حاضر توانایی اسکان ۸ هزار نفر وجود دارد. فرماندار این شهرستان نیز با اعلام آمادگی اسلام آباد غرب برای پذیرایی از زوار اربعین، این تعداد را تأیید کرده است. جهانبخش حیدری با اشاره به برنامه‌ریزی‌هایی که برای استقبال از زوار اربعین در اسلام آبادغرب انجام شده، به ایسنا گفت: این شهرستان از دو مسیر حمیل و مسیر خسروی پذیرای زوار است و مقدمات لازم برای استقبال از زائران در هر دو محور فراهم شده است. وی از فعالیت پنج کمیته تخصصی برای ارائه خدمات به زوار هم خبر داد و افزود: این کمیته‌ها شامل پشتیبانی و زیرساخت، فرهنگی و تبلیغات، اسکان، بهداشت و درمان و امنیت است که وظیفه هر دستگاه در قالب این کمیته‌ها مشخص شده است. لازم به ذکر است ۱۷ موکب مردمی در این شهرستان اعلام آمادگی کرده‌اند تا در مسیر رفت و برگشت به زوار اربعین خدمات ارائه می‌دهند. بر همین اساس فرماندار اسلام آباد غرب با بیان اینکه امکانات لازم برای اسکان زوار در اسلام آبادغرب فراهم شده، عنوان کرد: «با احتساب ظرفیتی که در اماکن مذهبی، مساجد، فضا‌های اداری و خدماتی و... داریم، امکان اسکان ۸ هزار نفر در شهرستان وجود دارد. همچنین تمام راه‌های شهرستان از نظر نصب علائم راهنمایی و رانندگی و مشخص کردن نقاط خطر آماده است و هماهنگی لازم با عوامل راهداری و پلیس راه برای پوشش جاده‌ها انجام شده است.» به گفته این مسئول با همکاری دستگاه‌های نظامی و انتظامی، امنیت زوار نیز تأمین است و خدمات بهداشتی و درمانی نیز با همکاری دانشگاه علوم پزشکی، مرکز بهداشت و هلال‌احمر به زوار ابعین که از این شهرستان تردد می‌کنند، ارائه می‌شود.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار