کد خبر: 972490
تاریخ انتشار: ۱۶ مهر ۱۳۹۸ - ۰۰:۲۷
پمپئو از حضور در کنگره برای شهادت دادن امتناع کرد
در شرایطی که نمایندگان دموکرات از مقامات تیم ترامپ برای حضور در کنگره دعوت کرده‌اند تا درباره پرونده اوکراین‌گیت شهادت دهند، اما مقامات کاخ سفید از جمله مایک پمپئو از این مسئله امتناع می‌کنند. دونالد ترامپ هم در محافل شخصی گفته که از روند استیضاح نگران است.
سرویس بین الملل جوان آنلاین: تنش دموکرات‌ها با مقامات کاخ سفید در ماجرای پرونده استیضاح دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور امریکا تشدید شده است. دموکرات‌ها به دنبال شفاف‌سازی در پرونده تماس تلفنی ترامپ با ولادیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین هستند، اما مقامات واشنگتن از پاسخگویی به سؤالات کنگره خودداری می‌کنند. الیوت انگل، رئیس کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان امریکا یک شنبه شب در مصاحبه با سی‌بی‌اس اعلام کرد: «مایک پمپئو تاکنون با تحقیقات مجلس نمایندگان همکاری نکرده است». انگل در این باره ادامه داد: «آن‌ها مشغول مذاکرات ادامه‌دار هستند و ما امیدواریم که او با این تحقیقات همراهی کند». رؤسای کمیته‌های اصلی مجلس نمایندگان امریکا در نامه خود به پمپئو هشدار دادند اگر او به رفتار متمردانه‌اش ادامه دهد، اقدامات اجباری را بررسی می‌کنند. پمپئو هفته پیش حضور خود در زمان تماس تلفنی ترامپ با رئیس‌جمهور اوکراین را تأیید کرده بود. امتناع مقامات کاخ سفید از حضور در کنگره، درحالی است که اکثریت مجلس سنا در دست هم‌حزبی‌های دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور امریکا است و دموکرات‌ها برای موفقیت در زمینه استیضاح ترامپ، کار دشواری پیش رو دارند. چندی پیش کمیته اطلاعاتی مجلس نمایندگان نشست استماعی را در خصوص مکالمه جنجالی ترامپ- زلنسکی به ریاست آدام شیف، رئیس این کمیته برگزار کرده بود. دموکرات‌های مجلس نمایندگان امریکا در ادامه تلاش برای استیضاح رئیس‌جمهور در پرونده موسوم به «اوکراین‌گیت»، به کاخ سفید احضاریه فرستادند. اگرچه ترامپ مدعی است هیچ خطایی مرتکب نشده است، سه کمیته مجلس نمایندگان که مسئول رسیدگی به روند استیضاح هستند، به وی تا ۱۸ اکتبر فرصت دادند اسناد مربوط به این پرونده را ارائه کند.

به‌رغم خودداری مقامات ارشد کاخ سفید از حضور در کنگره، شماری از دیپلمات‌های امریکایی قرار است در روز‌های آتی طی جلسه‌ای خصوصی در برابر کمیته اطلاعات مجلس نمایندگان این کشور شهادت دهند. به گزارش خبرگزاری رویترز، انتظار می‌رود این شهادت‌ها درباره اتهام‌های مطرح‌شده علیه ترامپ مبنی بر اعمال فشار به ولادیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین برای تحقیق درباره نامزد انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ بیشتر شفافیت‌سازی کند.

نگرانی ترامپ
هرچند ترامپ تلاش دموکرات‌ها برای استیضاحش را کودتا خوانده و مدعی شده که این اقدامات به نتیجه نخواهد رسید، اما برخی منابع گزارش داده‌اند که رئیس‌جمهور در محافل شخصی به دوستانش گفته که از این مسئله نگران است. پایگاه خبری- تحلیلی آکسیوس روز دو شنبه گزارش داد: «دونالد ترامپ به دوستان و متحدانش گفته است که او درباره لکه ننگی که استیضاح روی میراث ریاست جمهوری او خواهد گذاشت، نگرانی دارد». طبق این گزارش، ترامپ در گفت‌وگوی تلفنی روز جمعه با جمهوریخواهان مجلس نمایندگان امریکا به آن‌ها گفته که او اصلاً خواهان استیضاحش نیست. یک منبع مطلع از این گفتگو‌ها به «آکسیوس» گفت که ترامپ در این گفتگو گفته است: «داشتن استیضاح در سابقه کاری‌تان، چیز بدی است». به موازات تشدید فضای پرتنش سیاسی در امریکا ناشی از پرونده استیضاح رئیس‌جمهور و قضیه اوکراین‌گیت، دونالد ترامپ دیروز در پیامی توئیتری به شدت به نانسی پلوسی، رئیس دموکرات مجلس نمایندگان تاخت و او را به خیانت به کشور متهم کرد. رئیس‌جمهور امریکا نوشت: «نانسی پلوسی از همه دروغ‌ها و تقلب‌های گسترده آدام شیفِ حیله‌گر در کنگره و نزد مردم امریکا در سخنرانی متقلبانه او (درباره پرونده اوکراین گیت) و همچنین دیدار‌های غیرقانونی او با یک به اصطلاح افشاگر و وکیل او اطلاع داشت.»

همزمان با تلاش‌های ترامپ برای افشای فعالیت‌های تجاری پسر جو بایدن در اوکراین، اکنون مشخص شده است که افراد نزدیک به او تلاش داشتند با زد و بند، قرارداد‌هایی به نفع شرکت‌های نزدیک به خود با شرکت اوکراینی ببندند. خبرگزاری آسوشیتدپرس در گزارشی به نقل از منابع آگاه نوشت: «درحالی که رودی جولیانی، وکیل شخصی دونالد ترامپ بهار گذشته مشغول اعمال فشار به دولت کی‌یف برای بررسی اتهامات جو بایدن بود، یک گروه از افراد نزدیک به ترامپ و چهره‌های نزدیک به وکیلش در زمینه مسائل اقتصادی و تجاری در اوکراین فعال بودند». آسوشیتدپرس به نقل از این منابع افزود: «هدف آن‌ها سود تجاری بود نه سیاسی. این حلقه تجار و چهره‌های جمهوریخواه برای جولیانی و ترامپ کار می‌کردند و تلاش داشتند یک مدیریت جدید در سطح بالای مدیریت نفت و گاز اوکراین ایجاد کنند. برنامه آن‌ها این بود که قرارداد‌ها را به سمت شرکت‌هایی که تحت کنترل متحدان ترامپ بودند، هدایت کنند.»
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار