کد خبر: 972473
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۱۵ مهر ۱۳۹۸ - ۲۳:۰۵
بعد از اظهارات وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در احتمال موکول کردن حذف یارانه‌های پردرآمد‌ها به سال آتی، اکنون نوبت وزرای اقتصادی بود که در نشست غیر‌علنی بررسی یارانه‌ها در مجلس حضور نیابند تا بار دیگر نشان دهند حل مشکل هزاران میلیارد تومان یارانه‌های پنهان سالانه در اولویت دولت نیست، اگر چه بخش کارشناسی سازمان برنامه بر این موضوع تأکید دارد.
مهران ابراهيميان
سرویس اقتصادی جوان آنلاین: نماینده مردم تبریز دیروز پس از غیبت شش وزیر در جلسه غیر علنی مجلس از قول لاریجانی گفت که او این غیبت وزرا را بی‌ادبی خوانده‌است.

احمد علیرضا بیگی در گفتگو با خبرنگار مهر، در خصوص جزئیات جلسه غیرعلنی مجلس شورای اسلامی گفت: آقای لاریجانی با برگزاری این جلسه غیر‌علنی قصد داشت نمایشی را برگزار کند که کسری بودجه را از محل افزایش قیمت بنزین و حامل‌های انرژی جبران کند که مورد مخالفت نمایندگان قرار گرفت.

به این ترتیب می‌توان حدس زد که چرا وزرا از این جلسه گریزان بوده‌اند!

۱۳۹۰ میلیارد تومان یارانه پنهان
طبق گزارش، عبدالرضا مصری، عضو هیئت رئیسه ۱۳۹۰ میلیارد تومان یارانه پنهان و آشکار در اقتصاد کشور وجود دارد. پیشنهاد او این بود که با روند تدریجی این یارانه‌ها حذف شود. علاوه بر این پیش‌بینی‌هایی را که در هر مرحله با حذف یارانه‌ها چه اتفاقاتی می‌افتد، ارائه داده‌است.

طبق گفته نماینده مردم تبریز این بحث ناپخته و نارس است و اینکه صرفاً برای کسری بودجه دولت بحث حذف یارانه‌های پنهان و آشکار و بحث حامل‌های انرژی مطرح شود، اشتباه است. باید بسته کامل اقتصادی که همان قانون هدفمندی یارانه‌ها است، اجرایی شود. رؤسای کمیسیون‌ها در این جلسه صحبت کردند و نظرات کارشناسی خود را ارائه دادند، اما از دولت هیچ‌کدام در جلسه حضور نیافتند و قوه مجریه با این موضوع با سردی برخورد کرد. به نوعی آقای لاریجانی تلاش داشت رضایت نمایندگان برای افزایش حامل‌های انرژی بدون پرداخت یارانه نقدی یا حمایت از اقشار ضعیف را بگیرد. وی با انتقاد شدید از عدم حضور وزرا در جلسه دیروز مجلس تصریح کرد: آقای لاریجانی در واکنش به عدم حضور وزرا در جلسه اعلام کرد، باید برای حل این مشکل و اجرای این طرح وفاق ملی وجود داشته باشد، عدم حضور وزرا بی‌ادبی بود. عضو شورای مرکزی فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس خاطرنشان کرد: وضعیت کنونی مصرف حامل‌های انرژی در کشور قابل دفاع نیست و منابع کشور اصلاح می‌شود، اما در شرایطی این پیشنهاد ارائه شده که دولت از لحاظ مقبولیت ومحبوبیت در افکار عمومی در پایین‌ترین سطح است به همین جهت امکان اجرای این طرح وجود ندارد.

این در حالی است که روز گذشته سخنگوی ستاد اجرایی تبصره ۱۴ قانون بودجه ۹۸ بر خلاف مدیر بالا‌دستی‌اش مدعی شناسایی کامل سه دهک پردرآمد شده‌بود و حذف این افراد را تنها منوط به اعلام سخنگوی دولت دانسته‌است.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی چند روز پیش گفت: «اگر نتوان تا پایان سال، یارانه سه دهک بالای جامعه را حذف کرد، دولت این ضرر را تحمل کرده، اما در روند شناسایی و حذف دهک‌های پردرآمد بی‌دقتی نمی‌کند.»

براساس مصوبه تیرماه هیئت دولت، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی موظف به شناسایی و حذف یارانه سه دهک (حدود ۲۴ میلیون نفر) شده و بنا به گفته مسئول مستقیم پروژه اسامی حذف‌شد‌گان نیز با کمک اطلاعاتی هفت دستگاه و بر اساس هشت معیار مشخص شده‌اند.

اما هنوز احتیاط وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در اظهاراتش مشخص نشده‌بود که نماینده ملایر در مجلس شورای اسلامی از عدم حضور وزرای دولت در نشست غیرعلنی بررسی یارانه‌ها در مجلس خبر داد و گفت: فقط معاونین وزرا و معاون سازمان برنامه و بودجه در این نشست حضور پیدا کردند.

بنا به اظهارات اخیر محمد شریعتمداری ظاهراً این مصوبه تا پایان امسال اجرایی نمی‌شود. او گفته بود: «اگر نتوان تا پایان سال، یارانه سه دهک بالای جامعه را حذف کرد، دولت این ضرر را تحمل کرده، اما در روند شناسایی و حذف دهک‌های پردرآمد بی‌دقتی نمی‌کند.»

به نظر می‌رسد نوعی بی‌میلی و فرار از تصمیم نهایی درباره تعیین‌تکلیف یارانه‌های پنهان در بین مردان اقتصادی کشور وجود دارد، در حالی که این موضوع یکی از ارکان مهم پیش‌بینی شده در اصلاح ساختار‌های بودجه‌ای است.

حجت‌الاسلام احد آزادیخواه، نماینده مردم ملایر در مجلس نیز در گفتگو با «فارس»، در‌باره نشست غیرعلنی صبح دیروز (دوشنبه ۱۵‌مهر) مجلس گفت: دراین نشست قرار بود تیم اقتصادی دولت شامل وزرا در صحن مجلس حضور پیدا کرده و در‌باره یارانه‌های پیدا و پنهان و حامل‌های انرژی اظهار‌نظر کنند. وی افزود: متأسفانه هیچ‌کدام از وزرای اقتصادی دولت در این نشست حضور پیدا نکرده و همگی آن‌ها معاونین خود را به پارلمان فرستادند. نماینده مردم ملایر در مجلس تصریح کرد: این نشست به ریاست علی لاریجانی برگزار شد و امیری معاون پارلمانی رئیس‌جمهور، معاون سازمان برنامه و بودجه و معاونین وزرای صنعت، کار، بودجه، نیرو، نفت و اقتصاد حضور داشتند.

در این نشست عبدالرضا مصری، نایب رئیس مجلس، کاظم جلالی رئیس مرکز پژوهش‌ها نظرات خود را اعلام کردند.
اسدالله عباسی در هفته گذشته و دو روز پیش اعلام کرده‌بود، در نشست غیرعلنی مجلس با موضوع یارانه‌های پنهان و پیدا، شش وزیر اقتصادی دولت و رئیس سازمان برنامه و بودجه حضور پیدا خواهند کرد. در این نشست قرار بود مجلس‌نشینان و پاستور‌نشینان یارانه‌های پیدا و و پنهان، نحوه پرداخت یارانه‌ها و بحث حامل‌های انرژی را بررسی کنند و محمدباقر نوبخت رئیس سازمان برنامه و بودجه، بیژن نامدار زنگنه وزیر نفت، فرهاد دژپسند وزیر امور اقتصادی و دارایی، رضا اردکانیان وزیر نیرو محمود حجتی وزیر جهاد کشاورزی، رضا رحمانی وزیر صنایع و معادن، محمد شریعتمداری وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی، مسئولانی از اتاق بازرگانی، دیوان محاسبات و بانک مرکزی حضور داشته‌باشند.

شناسایی ۳ دهک بالای درآمدی
در همین حال سخنگوی ستاد حذف یارانه از شناسایی سه دهک بالای درآمدی تمام شده خبر داد و گفت: با اعلام سخنگوی دولت، فرایند حذف انجام خواهد شد.

حسین میرزایی، سخنگوی ستاد حذف یارانه در گفتگو با خبرگزاری‌های مختلف گفته‌است: شناسایی سه دهک بالای درآمدی برای حذف یارانه‌هایشان با کمک اطلاعاتی هفت دستگاه و بر اساس هشت معیار تمام‌شده است و تنها منتظر اعلام سخنگوی دولت هستند تا فرایند حذف انجام شود. وی گفته است: تنها افرادی باید مشمول دریافت یارانه باشند که این یارانه در زندگی آن‌ها تغییر ایجاد کند. عملاً پرداخت یارانه نقدی برای ترمیم قدرت خرید به فردی که توان مالی بالایی دارد و همین الان از یارانه‌های مختلفی در حوزه سوخت، حمل و نقل و تولید و ... استفاده می‌کند، بی‌معنی است.

به گفته میرزایی، در حال حاضر پایگاه اطلاعات رفاه ایرانیان در وزارت رفاه ایجاد شده و این داده‌ها بعد از تقاطع‌گیری در آزمون وسع قابل پیاده‌سازی است. از طرف دیگر با توجه به مصوبه مجلس در تبصره ۱۴ قانون بودجه، دولت مصِر شده‌است، این قانون را اجرایی کند، بر این اساس پیش‌بینی می‌شود در سال جاری فرایند حذف سه دهک پردرآمد انجام شود.

میرزایی گفته: ۱۶ هزار خانوار حذف شده مالک بیش از ۵۰۰ میلیون تومان خودرو بودند که مشخصاً یارانه این افراد قطع شده‌است.

این مقام مسئول گفت: هر فردی برای اعتراض به دفاتر مشخص شده مراجعه کرد بر اساس معدل گردش حساب تراکنش‌های بانکی، سود بانکی، میزان واریز و مانده حساب به عنوان معیار‌های بررسی در نظر گرفته می‌شود.

نکته قابل توجه اینکه در این بین تنها تراکنش‌های خرید، معیار حذف یارانه نقدی افراد بوده‌است.

میرزایی گفت: ما قصد داریم فرآیند حذف یارانه نقدی مرحله به مرحله انجام شود یا حداقل خطا و حداکثر دقت در فرایند حذف پردرآمد‌ها لحاظ شود تا فرایند رسیدگی به اعتراضات نیز با سرعت مناسب صورت گیرد. وی در پاسخ به این سؤال که در چه زمانی فرایند حذف یارانه نقدی سه دهک بالای درآمدی تکمیل خواهد شد، گفت: با توجه به اینکه فرآیند حذف یارانه نقدی یک تصمیم ملی است و تعداد قابل‌توجهی از افراد در این فرآیند از صف دریافت یارانه نقدی خارج خواهند شد، بعد از اعلام سخنگوی دولت سه دهک یارانه‌بگیر حذف می‌شوند، اما همانطور که اشاره شد فرآیند شناسایی این سه دهک تکمیل شده و این اطلاعات در اختیار صدای تبصره ۱۴ قانون بودجه قرار دارد.

۳۲۰ هزار کارگر ساختمانی طلا فروش و نمایشگاه دار و... هستند
وی گفت: در جریان راه‌اندازی پایگاه و با ثبت اطلاعات بیمه‌ای، مشخص شد که از ۲/ ۱ میلیون نفری که بیمه کارگران ساختمانی هستند، ۳۲۰‌هزار نفر اصلاً کارگر نیستند و نمایشگاه‌دار و طلا فروش و ... هستند. این افراد سالانه یک‌هزار میلیارد تومان بار مالی برای دولت داشتند که با شناسایی و قطع بیمه آنها، ۱۰۰۰ میلیارد تومان در سال صرفه‌جویی برای دولت اتفاق افتاد. علاوه بر این ۳۰۰ هزار خانوار ثروتمند شناسایی شدند که فاقد کد مالیاتی بودند یعنی در این خانوار‌ها حتی یک نفر از اعضا هم پرداخت مالیات نداشت که این افراد به سازمان امور مالیاتی معرفی شدند.
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
قاسم
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۳۰ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۶
0
0
به نظر من که 1390 میلیارد تومان بارانه بنهان و اشکار دروغی بیش نیست . همجین رقمی صحت ندارد. بدلایلی که عرض میشود . دولت جندین سال است که هر ماه تعداد زیادی را از گرفتن یارانه حدف میکند و این خانوارها باید کفش اهنی بایشان کنند و بروند دنبال نخود سیاه اعتراض.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار