کد خبر: 972304
تاریخ انتشار: ۱۴ مهر ۱۳۹۸ - ۲۲:۳۷
«عادل عبدالمهدی» نخست‌وزیر عراق در جریان جلسه کابینه از گروه‌های سیاسی خواست به منظور فراهم کردن تمام شروط اصلاحات همکاری کنند و اعلام کرد پیشنهاد‌هایی برای ارائه بسته‌ای از اصلاحات قانونگذاری، مالی و موارد اداری مطرح شده است. وی همچنین متعهد شد که دولت، مفسدان را به دستگاه قضا ارجاع دهد.
سرویس بین الملل جوان آنلاین: در واکنش به تحولات اخیر در عراق، در جلسه شنبه شب در راستای پاسخگویی به خواسته‌های ملت عراق و تظاهرات‌کنندگان تصمیماتی اتخاذ شد. مهم‌ترین آن‌ها ارائه زمین‌های مسکونی به اقشار کم‌درآمد و تکمیل توزیع قطعه زمین‌ها بین افراد نیازمند و ایجاد شغل بود. نخست‌وزیر عراق در این مورد گفت: «ما حمایت از طرح‌ها و تخصیص وام برای پروژه‌های کوچک و نیز نحوه جذب در ارتش را بررسی می‌کنیم.» در این راستا یک مقام مسئول هم گفت که نخست‌وزیر با اجرای طرحی تحت نظارت تنی چند از معاونانش موافقت کرده است. وی از طرح نخست‌وزیر درباره مهار تظاهراتی خبر داد که طی چند روز اخیر بغداد و استان‌های جنوبی را درگیر کرده است. وی تصریح کرد: «طرح شامل اصلاحات وزارتی گسترده در دولت، تشکیل دادگاه عالی با اختیارات گسترده در زمینه پرونده‌های فساد و تحقیقات مجدد در کل پرونده‌های فساد قبلی ارائه شده به شورای عالی قضایی است.»

این مقام با اعلام اینکه عبدالمهدی مسئول تخلفات پنج دولت قبلی نیست، ادامه داد: «طرح مذکور همچنین شامل ارائه طرح ملی مبارزه با فقر و بیکاری و دربرگیرنده چند گام است که مهم‌ترین آن ارائه قطعه زمین‌های مسکونی، وام‌های میان‌مدت و کوتاه‌مدت آسان، اجرای قانون سن بازنشستگی و تکیه بر تشکیل کمیته دائمی از غیرگروه‌های سیاسی شامل شخصیت‌های آکادمیک، کارشناسان اجتماعی و علمی برجسته در شهر‌های مختلف جهت صدور توصیه‌هایی به دولت است.»

چه کسانی صحنه‌گردانان اعتراضات در عراق بودند؟
بررسی فضای مجازی نشان می‌دهد که سه نفر به شکل گسترده‌ای در متشنج کردن فضای عراق نقش داشته‌اند. «استیون نبیل» نویسنده و روزنامه‌نگار ساکن امریکا به گفته منابع مطلع، عامل سازمان اطلاعات مرکزی امریکا (سیا) است. عمده نوشته‌های او با محتوای تحریک علیه ایران و تشویق جوانان به اعمال خشونت در فضای مجازی درج می‌شود. او مدعی است که می‌خواهد عراق را از «استعمار ایرانی» آزاد کند.

«غیث التمیمی» به عنوان طلبه دروس دینی تحصیل کرده و پس از سقوط صدام به جریان صدر پیوست و پس از آن به مدت یک سال و نیم در زندان امریکایی‌ها به سر برد. پس از زندان، مسیر زندگی او تغییر کرد. اقامت انگلیس گرفت و به دشمنی با حوزه و تشیع پرداخت. به گفته منابع مطلع او اکنون برای سازمان اطلاعات انگلیس کار می‌کند و با موساد نیز در ارتباط است. «احمد البشیر» مجری تلویزیون و ساکن اردن است و با شبکه دویچه‌وله آلمان همکاری می‌کند. به گفته منابع مطلع، شایعات بسیاری از مسافرت او به سرزمین اشغالی وجود دارد. او در اولین روز اعتراضات در توئیتر نوشت که جوانان عراقی، نسل جدیدی هستند که به دنبال تغییر هستند و مسئولان فعلی را جارو خواهند کرد. او علاوه بر فعالیت در توئیتر، برنامه‌های ویژه‌ای مخصوص اعتراضات عراق در یوتیوب نیز با شعار «عراق برخاسته است» اجرا می‌کند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار