کد خبر: 972299
تاریخ انتشار: ۱۴ مهر ۱۳۹۸ - ۲۲:۲۸
فریدون حسن
در روز‌هایی که تمام هوش و حواس‌ها به معضلات نیمکت تیم فوتبال امید است و فدراسیون مهدی تاج فقط نظاره‌گر بلبشویی است که با تصمیم خود جناب رئیس به راه افتاده، یک اتفاق خوب در فوتبال ملی رخ داد که کمتر مورد توجه قرار گرفت. اعلام لیست تیم ملی از سوی مارک ویلموتس سرمربی بلژیکی ایران و شروع تمرینات تیم از دیروز نشان از آن داشت که دوران لژیونرگرایی در تیم ملی به پایان رسیده و گذشت آن زمان که سرمربی تیم ملی با تکیه صرف بر بازیکنانی که در اروپا بازی می‌کردند، لیست تیم ملی را می‌بست. اعلام لیست جدید تیم ملی نشان داد که دوران گشتن در اروپا و پیدا کردن بازیکنان دورگه و فارسی‌زبان به پایان رسیده و حالا تیم ملی به طور محسوسی از دست پخت لیگ برتر ارتزاق می‌کند.

مارک ویلموتس درست برخلاف کارلوس کی‌روش لیگ را می‌بیند. دستیارانش را به مسابقات مختلف می‌فرستد و به‌صورت دقیق همه چیز را آنالیز می‌کند، همین می‌شود که برای اولین بار در دهه گذشته تعداد بازیکنان شاغل در لیگ برتر بیشتر از لژیونر‌های تیم ملی است، آن‌هم در روز‌هایی که لیگ هنوز کیفیت لازم را پیدا نکرده و حاشیه‌هایش بیشتر از متن آن است. ویلموتس، اما به همین لیگ نیم‌بند هم اعتقاد دارد، درست برخلاف کی‌روش که لیگ در اوج‌مان هم برایش اهمیت نداشت و بیشتر به دنبال لژیونر‌ها بود.

ویلموتس با نوع نگاهش این فرصت را به ستارگان لیگ داده که دیده شوند، برخلاف کی‌روش که تا وقتی بازیکنی پا به فوتبال اروپا نمی‌گذاشت، جلوی چشمان او قرار نمی‌گرفت، حتی اگر ستاره لیگ و نقطه قوت تیمش بود هم برای او مهم بود که بازیکنانش در اروپا بازی کنند، اما برای ویلموتس لژیونر بودن اهمیتی ندارد. مرد بلژیکی ثابت کرد که به لیگ اهمیت می‌دهد و این موضوع در آخرین لیستی که اعلام کرده، کاملاً پیداست.

بنا بر نظر تمامی کارشناسان برجسته فوتبال جهان یک تیم ملی قوی و خوب از دل یک لیگ پویا و بابرنامه بیرون می‌آید. این نکته مهمی بود که طی تمامی این سال‌ها از دید مسئولان و سرمربی تیم ملی دور مانده بود. سلیقه خاص کی‌روش در استفاده از بازیکنان شاغل و نیمکت نشین در اروپا و حتی لیگ‌های سطح پایین کشور‌های عربی باعث شده بود که مسئولان سازمان لیگ و فدراسیون فوتبال هم به این آماده‌خوری عادت کنند و هیچ برنامه‌ای برای انسجام لیگ نداشته باشند، حتی کار به جایی رسید که لیگ برای یک بازی بی‌اهمیت تیم ملی چند هفته تعطیل می‌شد، لیگی که اصلاً مورد توجه کی‌روش نبود.

اما حالا و بعد از جا افتادن ویلموتس کم‌کم این تفکرات اوست که پیاده می‌شود. تفکراتی با محوریت دیده شدن لیگ برتر و بازیکنان شاغل در آن و درست اینجاست که آقایان بی‌خیال و نامدیر فدراسیون فوتبال و لیگ برتر باید دست به کار شوند و برای لیگ برنامه درست و حسابی بریزند تا شاهد لیگی پویا با برنامه‌ریزی درست باشیم. لیگی که بازیکنانی به سرمربی تیم ملی تحویل بدهد که او مجبور به تکیه صرف روی لژیونر‌ها نباشد. لیگی که به ویلموتس اینقدر قدرت مانور بدهد که او بتواند به راحتی قلم قرمز روی نام لژیونر‌های بیکار تیم‌های درجه چندم اروپا بکشد.

لیست جدید تیم ملی را باید به فال نیک گرفت. هرچند که سوءمدیریت حاکم بر فوتبال با مدیریت مهدی تاج جای هیچ امیدواری باقی نگذاشته، اما نوع نگاه ویلموتس به لیگ را باید ستود. به اهمیتی که او برای مسابقات داخلی قائل است باید احترام گذاشت و شرایط را به سمتی برد که او از این اطمینان پشیمان نشود. بازیکنان تیم‌های لیگ برتری هم باید قدر این فرصت طلایی پیش آمده را بدانند و در ادامه لیگ بیشتر به فکر ارائه فوتبال باشند. متأسفانه به جز یکی، دو تیم بقیه تیم‌ها در شش هفته گذشته فقط و فقط حاشیه‌ساز بوده‌اند، مسئله‌ای که می‌تواند روی نگاه مارک ویلموتس تأثیر منفی داشته باشد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار