کد خبر: 972200
تاریخ انتشار: ۱۴ مهر ۱۳۹۸ - ۱۱:۳۷
فرمانده ناجا گفت: پلیس به گفته کارشناسان در عرصه‌های مختلف وظیفه‌اش را خوب انجام داده البته این به معنای آن نیست که هیچ اشتباهی نداشته باشیم، اما مسیر، مسیر درستی بوده، برهمین اساس دشمنان درصدد خدشه به جایگاه پلیس هستند.
سرویس جامعه جوان‌آنلاین: سردار حسین اشتری با اشاره به مأموریت نیروی انتظامی در ایام اربعین اظهار کرد: مرز‌های سه‌گانه "شلمچه، چذابه و مهران" آماده خدمت‌رسانی به زائران عزیز هستند، زیرساخت‌های اولیه آماده شده و همکارانم در مرز‌های مزبور حضور دارند.

فرمانده نیروی انتظامی از استقرار بیش از ۳۰ هزار نیروی پلیس و ۲۶۰ گیت تردد در مرز‌های زمینی خبر داد و گفت: تعداد گیت‌ها در مرز‌های زمینی ۲۰ درصد نسبت به سال گذشته افزایش داشته است.

وی افزود: در مرز خسروی آمادگی کامل برای تردد زائران وجود دارد، اما فعلاً این مرز با نظر طرف عراقی بسته شده و بازگشایی آن بستگی به نظر آن‌ها دارد.

این مقام انتظامی با بیان اینکه تردد زوار اربعین از مرز‌های چذابه، شلمچه و مهران بسیار روان است، تصریح کرد: صدور گذرنامه نیز در مقایسه با سال گذشته بیش از صددرصد افزایش داشته و همچنین پلیس گذرنامه، مرزبانی و یگان‌ویژه شبانه‌روز در حال خدمت‌رسانی است.

افزایش ۸۰ درصدی تردد زوار اربعین

اشتری با بیان اینکه پلیس راه در مسیر‌های حرکت زائران اربعین حضور فعال دارد، ادامه داد: از ابتدای محرم تاکنون بیش از یک میلیون و ۱۰۰ هزار زائر از مرز‌های کشور خارج شده‌اند که تعدادشان به نسبت سال گذشته، ۸۰ درصد افزایش را نشان می‌دهد البته یک سری از این افراد به کشور بازگشته‌اند.

وی از افزایش ۱۰۰ درصدی صدور گذرنامه نسبت به سال گذشته خبر داد و متذکر شد: عوامل پلیس در دفاتر پلیس ۱۰+ و پلیس مهاجرت و گذرنامه مشغول خدمت‌رسانی ۲۴ ساعته به شهروندان هستند.

رئیس پلیس کشور درباره زمان صدور برگ تردد اربعین، گفت: زمان صدور این برگه‌ها کمتر از گذرنامه است، اما برای درخواست آن باید به دفاتر پلیس ۱۰+ مراجعه و همان مدارک را ارائه دهند تا روند دریافت گذرنامه طی شود، متقاضیان پس از درخواست گذرنامه برگ تردد موقت دریافت می‌کنند که طبق توافق صورت گرفته زائران می‌توانند با این برگ تردد موقت از کشور خارج شوند، این افراد پس از حضور در کشور عراق و بازگشت به کشور، گذرنامه خود را از طریق پست در آدرس‌شان دریافت خواهند کرد.

این مقام انتظامی درباره وضعیت پارکینگ‌ها درمرز‌های سه‌گانه، گفت: امسال ظرفیت پارکینگ‌ها نسبت به سال گذشته افزایش یافته و زیرساخت‌ها نیز کامل‌تر از گذشته شده البته این وضعیت به تعداد خودرو‌هایی که به سمت مرز می‌آیند، بستگی دارد.

اشتری با بیان اینکه نیروی انتظامی آمادگی کامل برای ارائه خدمت‌رسانی به زائران دارد به نقش تاثیرگذار مردم در تسریع کار‌ها اشاره و بیان کرد: با توجه به اینکه در یک مرز و در یک روز حدود ۳۰۰ هزار تردد وجود دارد، بنابراین همه باید همکاری کنند.

وی با اشاره به برگزاری ۱۴ جلسه پس از اتمام مراسم اربعین سال گذشته برای هماهنگی کنگره عظیم اربعین امسال، نیروی انتظامی را جزء سازمان‌های پیشتاز برای خدمت‌رسانی به زوار اربعین دانست.

کمبود ۱۰۰ هزار خانه برای پرسنل ناجا

فرمانده نیروی انتظامی درباره معیشت پرسنل ناجا، متذکر شد: در این چندسال تمام سعی و تلاشمان حل بخشی از مشکلات بود البته در این مدت اقدامات خوبی صورت گرفته، اما نتوانستیم خدمات و امکاناتی را که باید در خدمت همکارانمان قرار دهیم.

این مقام انتظامی با بیان اینکه یکی از مشکلات ما موضوع مسکن است، ادامه داد: بیش از ۱۰۰ هزار منزل اعم از سازمانی، ملکی و واگذاری، کم داریم و پیش‌بینی ما این است که بتوانیم این‌ها را با قرارگاه جهادی تأمین مسکن در ناجا تأمین کنیم و امیدواریم بتوانیم اقداماتمان را در بحث مسکن انجام دهیم.

اشتری افزود: درباره حقوق کارکنان ناجا با دستگاه‌های مربوطه گفتگو کردیم، اما متأسفانه علی‌رغم افزایش‌هایی که انجام شده تارسیدن به نقطه مطلوب فاصله داریم.

وی با اشاره به شعار هفته نیروی انتظامی، "پلیس هوشمند، امین مردم"، عنوان داشت: مقام معظم رهبری فرمودند پلیس باید آگاه، هوشمند و توانمند باشد و ما در همین راستا شعار "پلیس هوشمند، امین مردم"را انتخاب کردیم، باید در پنج ساله نخست گام دوم انقلاب اسلامی؛ خودمان را به تراز انقلاب اسلامی برسانیم.

رئیس پلیس کشور متذکر شد: هوشمندسازی نیروی انتظامی به معنای استفاده خوب از فناوری، داشتن زیرساختها، بهره‌گیری از کارمندان خوب و افزایش قدرت عملیاتی است که این‌ها موجب پیشگیری از جرم خواهد شد، تعداد دوربین‌های ما در جاده‌ها و داخل شهر‌ها نسبت به سال گذشته حدوداً دوبرابر شده، همین دوربین‌ها توانستند کار ما را راحت‌تر کنند تا با پایش تصویری بتوانیم از وقوع بسیاری از تصادفات پیشگیری کنیم.

اشتری با بیان اینکه حدود چهار هزار دست‌افزار به کارکنان پلیس داده‌ایم که بانک‌های اطلاعاتی ناجا در آن‌ها تجمیع شده، گفت: کار خوبی در ناجا صورت گرفته که از یکی دو ماه پیش آغاز شده و به مرور در حال تکمیل است؛ بر اساس آن مأمور ما می‌تواند با استقاده از نرم‌افزار به بانک‌های اطلاعاتی پلیس دسترسی پیدا کرده و سوابق فرد یا خودرواش را استعلام کند.

وی با اشاره به اینکه حدود هشت هزار دست افزار دیگر نیز تا پایان سال به ماموران نیروی انتظامی داده می‌شود، خاطرنشان کرد: تا پایان سال ۱۴۰۰ هوشمندسازی نیروی انتظامی را به نقطه خوبی خواهیم رساند، زیرا بخشی از زیرساخت‌های آن فراهم شده است.

این مقام انتظامی افزود: به طور میانگین در دنیا به ازای هر هزار نفر، پنج تا هشت پلیس وجود دارد، اما در کشور ما به ازای هر هزار نفر کمتر از سه پلیس داریم که برای بهبود عملکرد‌ها باید به ازای هر هزار نفر جمعیت کشور، دو نیروی پلیس به کادر ناجا اضافه شود، این خلاء نیرو را با استفاده از فناوری‌های روز و آموزش کارکنان پر می‌کنیم.

بیش از ۹۰ درصد تجهیزات پلیس بومی است

وی بیش از ۹۰ درصد تجهیزات پلیس را بومی و به‌روز دانست و بیان کرد: پلیس نسبت به قبل از انقلاب، بسیار پیشرفت کرده و گام‌های خوبی را برداشته و در این چند ساله هم شتاب بیشتری گرفته است.

رئیس پلیس کشور به پیشرفت‌های ناجا در بخش IT اشاره کرد و ادامه داد: پلیس ایران جزء کشور‌های پیشرفته و مقتدر است البته ما منطقه رتبه نخست را داریم و با دیگر کشور‌های پیشرفته جهانی نیز قدرت رقابت داریم.

اشتری با بیان اینکه پلیس در کنار مردم است، اظهار کرد: جایی نیست که اتفاقی رخ دهد و پلیس در کنار مردم نباشد، تأکید کرده‌ایم در صورت بروز اتفاقی، باید فرماندهان در محل حضور داشته باشند و موضوع را پیگیری کنند.

فرمانده ناجا افزود: درکلانتری‌ها از ابتدای صبح تا آخر شب، مراجعه انجام می‌شود و حتی همکارانم که درگیر پرونده‌های نزاع و قتل نیز هستند، خسته می‌شوند و شاید برخی مواقع نتوانند آنطور که باید با مردم به خوبی رفتار کنند.

برقراری ۷۵۰ هزار تماس با سامانه ۱۹۷ در نیمه نخست سال

وی سامانه ۱۹۷ را برای نظارت بهتر بر عملکرد مأموران پلیس، آماده دریافت شکایت، پیشنهادات و انتقادات شهروندان دانست و افزود: در ۶ ماهه نخست امسال، ۷۵۰ هزار تماس با این سامانه گرفته شده که حدود ۶۰۰ هزار مورد آن عملیاتی شده است.

این مقام عالی انتظامی خاطرنشان کرد: بر اساس مراکز افکارسنجی در مقطعی از بین ۳۲ دستگاه رتبه هشتم اعتمادسازی مردم را داشتیم و سال گذشته رتبه دوم را کسب کردیم.

اشتری درباره انتشار برخی تصاویر از بی‌احترامی به پلیس در فضای مجازی، گفت: بخشی از حرکاتی که در فضای مجازی صورت می‌گیرد، منشاء خارجی داشته و حساب شده است.

فرمانده ناجا ادامه داد: دشمنان متوجه شده‌اند که پلیس، پلیس مدنظر مردم و هوشمند است که به گفته کارشناسان در عرصه‌های مختلف وظیفه‌اش را خوب انجام داده البته این به معنای آن نیست که هیچ اشتباهی نداشته باشیم، اما مسیر، مسیر درستی بوده است، برهمین اساس دشمنان درصدد هستند تا جایگاه پلیس را خدشه‌دار کنند.

وی افزود: بخشی هم داخلی است که متأسفانه فضای مجازی هم به این موارد دامن زده، در حالیکه اصطکاک بین پلیس و مردم در سال‌های اخیر هرسال کمتر شده و اکنون کمترین اصطکاک را داریم، اما در فضای مجازی این تصاویر چنان چند برابر نشان داده می‌شود که مخاطب تصور می‌کند چه اتفاقی افتاده است.

این مقام انتظامی متذکر شد: مردم را، ولی نعمتان خود می‌دانیم، پلیس به شدت با جرائم خشن مانند تجاوز به عنف، سرقت مسلحانه و سارقان قاطعانه برخورد می‌کند، قوه‌قضاییه نیز در این باره حمایت بسیار خوبی از پلیس داشته است.

امنیت مردم، خط قرمز پلیس است

فرمانده نیروی انتظامی افزود: امنیت مردم خط قرمز ما است و امنیت در ایران برای تمام اقشارجامعه است، برای ما قومیت، نژاد و زبان فرقی نمی‌کند، هرکسی با هرجایگاه و شخصیتی، اگر خلاف کند با اقتدار و برخورد پلیس مواجه می‌شود.

اشتری با بیان اینکه معیار ما در کار‌ها قانون است و با متخلفان از قانون برخورد می‌کنیم، افزود: اخیراً در طرح رعد در تهران، حدود ۵۰۰ اوباش در یک زمان دستگیر شدند و با آن‌ها برخورد شد.

تعداد کشته‌ها در تصادفات پراید بالا است

وی، جان‌باختگان تصادفات را دغدغه پلیس عنوان و بیان کرد: حدود ۱۰ سال پیش حدود ۲۷ هزار کشته در جاده‌ها و شهر‌ها داشتیم که با همت فرماندهان ناجا، تعداد جان‌باختگان سوانح رانندگی به ۱۰ هزار نفر رسیده است، با توجه به افزایش دو برابری تعداد خودروها، موتورسیکلت و نیز چند برابر شدن آمار سفرها، تصادفات و جان‌باختگان کاهش پیدا کرده البته که ما با آمار خوب فاصله داریم و باید این عدد را حتی کمتر کنیم.

این مقام انتظامی، عوامل انسانی، خودرو، زیرساخت‌ها و ضعف فرهنگ ترافیک را از علل تصادفات جاده‌ای کشور نام برد و یادآور شد: درباره عامل انسانی، ارتقاء فرهنگ ترافیکی را در چند سال اخیر افزایش دادیم، در بحث‌های زیرساختی، بخشی از آن حل شده، اما هنوز خیلی از جاده‌های ما استاندارد نیست.

رئیس پلیس کشور تصریح کرد: بسیاری از خودرو‌هایی که تولید می‌شود، ایمنی کامل را ندارد و خودروسازان باید به سلامت سرنشینان و رانندگان توجه داشته باشد البته که وضعیت ایمنی خودرو‌ها از قبل بهتر شده، اما هنوز جای کار دارد.

اشتری افزود: اعلام کردیم، خودروی پراید را در صورت تولید با همین شاخصه‌های موجود، پلاک و شماره‌گذاری نمی‌کنیم مگر اینکه این خودرو به شاخصه‌های ایمنی برسد البته تعداد کشته‌ها در تصادفات پراید بالا است.

وی تأکید کرد: خودروسازان باید کاری کنند، مردم حداقل امنیت را در آن خودرو داشته باشند، همکاران ما با جدیت این موضوع را دنبال می‌کنند، تذکرات لازم را دادند و اگر تصحیح نشود قطعا از شماره‌گذاری این خودرو جلوگیری می‌شود.

فرمانده نیروی انتظامی با بیان اینکه افزایش جرایم در کاهش تخلفات رانندگی تاثیر دارد، اما کافی نیست، خاطرنشان کرد: برهمین اساس گفته‌ایم، اگر مقدار تخلفات و جریمه‌ها از حدی گذشت خودرو به پارکینگ منتقل شود.

قوانین راهنمایی و رانندگی باید تجدیدنظر شود

عالی‌ترین مقام انتظامی کشور ادامه داد: باید قوانین راهنمایی و رانندگی تجدید نظر شود و مجلس شورای اسلامی به این موضوع ورود کند.

به گفته وی، از ابتدای سال تاکنون، ۴۱۵ تن موادمخدر کشف شده که این میزان کشفیات نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۱۲ درصد رشد داشته است.

اشتری با بیان اینکه از سال ۲۰۰۴ میلادی و با حضور نیرو‌های امریکایی و غربی در افغانستان تولید تریاک و موادمخدر ۵۰ برابر شده، گفت: سال گذشته ۸۷۵ تن موادمخدر در کشور کشف شد که ۸۵۰ تن از این کشفیات متعلق به ناجا است.
منبع: تسنیم
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار