کد خبر: 972186
تاریخ انتشار: ۱۴ مهر ۱۳۹۸ - ۱۰:۴۲
معاون و سخنگوی سازمان انرژی اتمی گفت که اگر طرف مقابل به تعهداتش در برجام عمل نکند، گام‌های بعدی کاهش تعهدات در راه است.
سرویس سیاسی جوان آنلاین: مراسم افتتاحیه دوره آموزشی حقوق هسته‌ای ۱۳ مهرماه ۱۳۹۸ با حضور مسئولان و متخصصان حقوقی در سالن دکتر حسابی سازمان انرژی اتمی ایران برگزار شد. این دوره که به دنبال هماهنگی‌های به عمل آمده با اتحادیه اروپا برگزار می‌شود، به مدت ۵ روز ادامه خواهد داشت. در افتتاحیه این دوره بهروز کمالوندی معاون امور بین‌الملل، حقوقی و مجلس سازمان انرژی اتمی، «کیجو نوروانتو» سفیر فنلاند در ایران و «استفان کلمنت» رئیس هیأت اتحادیه اروپا در سازمان‌های بین‌المللی سخنرانی کردند.

در ابتدای این مراسم بهروز کمالوندی با تأکید بر برنامه همکاری بین ایران و اتحادیه اروپا، تمرکز بر ایمنی هسته‌ای و پروژه‌های مربوطه و برگزاری ۳ دوره سمینار سطح بالای ایران و اتحادیه اروپا اظهار داشت: علیرغم تمامی معضلات و مشکلات، با هدف بهبود همکاری‌ها و تبادل اطلاعات در راستای اجرای پروژه‌های مربوط به ضمیمه سوم برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) همکاری‌ها ادامه دارد.

وی برگزاری دوره‌های حقوقی و تخصصی را نقطه عطفی خواند و ادامه داد: برگزاری این دوره‌ها در راستای تبادل اطلاعات حقوقی مربوطه بسیار مهم است و به ویژه در ارتباط با موضوع حل معضل خلع سلاح بسیار حائز اهمیت می‌باشد.

معاون امور بین الملل، حقوقی و مجلس در ادامه سخنانش با اشاره به اینکه در سطح بین‌المللی حقوق هسته‌ای باید واجد الزاماتی به مثابه قانون اساسی جهانی باشد، اظهار داشت: به گونه‌ای که برای همه کشور‌ها حقوق و تکالیفی مشابه و بدون تبعیض قائل باشد. از جمله این موارد خلع سلاح به عنوان خواسته جهانی است که جهان را در ابهام و آینده تاریکی فرو برده است.

کمالوندی با بیان اینکه شعار ما آن طوری که رهبری معظم انقلاب فرموده‌اند فناوری هسته‌ای برای همه و سلاح هسته‌ای برای هیچکس است، در ادامه خاطرنشان کرد: با توجه به تحولات اخیر، تصمیم ایران برای کاهش بخشی از تعهدات برجامی، بعد از یک صبر استراتژیک یک ساله در پاسخ به اقدام یک طرفه خروج آمریکا از توافق و به منظور ایجاد توازن بین حقوق و تعهدات صورت گرفته است.

وی یادآور شد که در صورت عملکرد مشابه طرف مقابل، ایران آماده بازگشت بوده و در غیر این صورت کاهش تعهدات، تداوم خواهد داشت.

دوره پنج روزه حقوق هسته‌ای با سخنرانی‌هایی در حوزه حقوق هسته‌ای و مباحثی، چون حفاظت در برابر اشعه و ایمنی هسته‌ای، چارچوب‌های ملی و بین‌المللی ایمنی هسته‌ای، کنوانسیون حفاظت فیزیکی از مواد هسته‌ای، تهیه پیش نویس قوانین هسته‌ای، کنوانسیون‌های بین‌المللی و اصول مسؤولیت در موضوع هسته‌ای، چرخه سوخت هسته‌ای و اقتصادی انرژی هسته‌ای ادامه خواهد داشت. لازم به ذکر است مدرسان دوره از صاحبنظران حقوق هسته‌ای در سطح آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و اتحادیه اروپا برگزیده شده‌اند.
منبع: فارس
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار