کد خبر: 972142
تاریخ انتشار: ۱۴ مهر ۱۳۹۸ - ۰۰:۵۴
مدیر مرکز هنر‌های نمایشی حوزه هنری با اشاره به رایزنی با موکب‌های عراقی و کویتی جهت برپایی و اجرای تئاتر و تعزیه در مسیر پیاده‌روی کنگره عظیم اربعین حسینی گفت: دشمن جهان اسلام و تشیع تصمیم دارد پیاده‌روی اربعین را تحت‌الشعاع قرار دهد.
سرویس فرهنگ و هنر جوان آنلاین: کوروش زارعی در نشست خبری چهارمین همایش بین‌المللی تئاتر پیاده‌روی اربعین که در حوزه هنری برگزار شد، با اشاره به رایزنی با موکب‌های عراقی و کویتی جهت برپایی و اجرای تئاتر و تعزیه در مسیر پیاده‌روی کنگره عظیم اربعین حسینی گفت: دشمن جهان اسلام و تشیع تصمیم دارد پیاده‌روی اربعین را تحت‌الشعاع قرار دهد. من در این ایام در بغداد در بطن ماجرا بودم، نمایشی هم قرار بود روی صحنه داشته باشیم که به دلیل همین شرایط امنیتی تعطیل شد. دشمنان جهان تلاش دارند که جریان اربعین را خراب کنند ولی این جریان آنقدر بزرگ و عظیم است که قطعاً کسی نمی‌تواند آن را به هم بزند.

وی در ادامه افزود: همایش برپایی تعزیه و تئاتر ابتدا به زبان فارسی و در سال‌های بعد به زبان‌های مختلف عربی، اردو، ترکی و انگلیسی با تعداد زیادی هنرمند و مخاطب برگزار شد. تلاش کرده‌ایم به دیگر فرهنگ‌ها نیز فلسفه اربعین را بشناسانیم. ما این برنامه‌ها را در ژانر‌های نقالی، پرده‌خوانی، مقتل‌خوانی و تئاتر و طی دو روز در نجف و چهار روز در مسیر کربلا اجرا خواهیم کرد.

این کارگردان تئاتر در ادامه با اشاره به دیدار موکب‌داران اربعین حسینی با مقام معظم رهبری اظهار داشت: امسال رهبر معظم انقلاب در دیدار موکب‌دار‌ها بیان کردند که امام حسین (ع) را به مردم دنیا بشناسانید، این وظیفه سنگین برای ما هم است که با عرصه هنر‌های نمایشی و این هنر زنده فرهنگ مذهبی‌مان را منتقل کنیم. نمایش‌ها نهایت بین ۱۵ تا ۳۰ دقیقه خواهد بود تا زوار خسته نشوند و به مسیرشان ادامه دهند. یکی از پارامتر‌های ما برای اجرای کار‌ها کیفیت آثار است تا مردم کار خوب و باکیفیت ببینند.

زارعی در ادامه این نشست خاطر نشان کرد: هزینه‌های ما بسیار زیاد است، بسیاری از گروه‌ها متقاضی بودند، اما همکاران من با دقت بسیار آثار را انتخاب کردند و خوشحالم که نمایش‌های عروسکی نیز به اجرا‌ها اضافه شدند. اکثر کار‌ها تولید جدید و برای همین همایش هستند. دشمن با جنگ و تحریم نتوانست اربعین را از ما بگیرد، حالا می‌خواهد با این دست اغتشاشات راه را به جایی ببرد که فضا ناامن شود، اما این وظیفه ماست که در عرصه فرهنگی کار کنیم و باید کمک نماییم تا فرهنگ ایرانی و اسلامی را نابود نکنند.

مدیر مرکز هنر‌های نمایشی حوزه هنری گفت: همایش تئاتر پیاده‌روی اربعین انتهای هفته با همت مرکز هنر‌های نمایشی حوزه هنری، حوزه هنری استان خوزستان، سازمان فرهنگی- هنری اوج و کمیته فرهنگی ستاد اربعین به مدت یک هفته برگزار خواهد شد. خوشبختانه این نمایش پس از سه سال اجرا دیگر جا افتاده و شناخته شده است.
همچنین در ادامه شهاب‌الدین طباطبایی مدیر حوزه هنری استان خوزستان که متولی برپایی همایش تئاتر پیاده‌روی اربعین است، گفت: مهم‌ترین تلاش ما در این همایش پیوند مردم و لایه‌های مختلف جامعه و تئاتر و تعزیه با هم است. تعزیه در دل مردم همیشه برگزار شده و کشور ما هم آیینی است، سال‌هاست در خود ایران مردم با هنر آیینی همراه هستند. پیاده‌روی اربعین نیز رسالت سنگینی است که حوزه تلاش دارد به خوبی از عهده آن بربیاید. استان خوزستان بزرگ‌ترین تعزیه میدانی کشور را در شهر شوش به نام خود ثبت کرده است، ضمن اینکه ما ظرفیتی از عرب زبان‌ها را در این استان داریم که این‌ها می‌توانند تئاتر ما را به زبان عربی به دیگر فرهنگ‌ها در جهان اسلام نیز معرفی کنند.

حجت‌الاسلام طباطبایی اظهار داشت: ما هم می‌خواهیم بگوییم که خیلی از مردم هستند که در جای جای ایران ارزش‌های مذهبی را پاس می‌دارند و برایشان مراسم‌های مذهبی مهم است، این را در مسیر پیاده‌روی اربعین هم می‌توانیم ببینیم.

شروع همایش پیاده‌روی اربعین از ۱۹ مهر ماه و طی دو روز در شهر نجف برپا می‌شود و سپس این گروه در عمود‌های انتخابی ۱۶۱، ۴۴۲، ۷۰۱ و ۹۱۵ مسیر نجف به کربلا، اقدام به برپایی تئاتر و تعزیه خواهد کرد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار