کد خبر: 972116
تاریخ انتشار: ۱۳ مهر ۱۳۹۸ - ۲۲:۴۲
عباس ایروانی متهم ردیف اول گروه موسوم به عظام در دادگاه مدعی شد که هیچ سابقه کیفری ندارد، اما قاضی صلواتی به او بازداشتش را در سال ۶۶ به اتهام ارتشا و اختلاس یادآوری کرد.
عليرضا سزاوار
سرویس جامعه جوان آنلاین:  ایروانی معاونت اقتصادی اطلاعات سپاه را هم عامل دستگیری‌اش دانست و به ادعای خودش از این بخش به سازمان حفاظت اطلاعات سپاه هم شکایت کرده است! اما همانطور که از گفته‌های خود متهم برمی‌آید، سپاه بنا بر وظیفه قانونی‌اش از پس تهیه مستندات فساد چندهزار میلیاردی ایروانی برآمده و مانع ادامه چپاول بیت‌المال توسط باند عظام شده است. عنوان اتهامی ایروانی افساد‌فی‌الارض از طریق قاچاق قطعات خودرو است.

روزگذشته دومین جلسه محاکمه گروه عظام به اتهام قاچاق سازمان یافته و حرفه‌ای قطعات خودرو در شعبه چهارم دادگاه ویژه رسیدگی به جرائم اخلالگران و مفسدان اقتصادی به ریاست قاضی صلواتی برگزار شد.

انکار سابقه قبلی در اختلاس
به گزارش رسانه‌ها در ابتدای جلسه قاضی صلواتی از متهم ردیف اول عباس ایروانی خواست در جایگاه حاضر شود و خود را معرفی کند. متهم ردیف اول گفت: من عباس ایروانی هستم دیپلمه، مسئول گروه هلدینگ عظام و سابقه کیفری هم ندارم! قاضی صلواتی در پاسخش گفت: شما در سال ۶۶ به اتهام ارتشا و اختلاس بازداشت بودید! متهم ایروانی گفت: آن موضوع مربوط به من نبود!

فرار از دفاعیه
در ادامه قاضی ضمن تفهیم اتهام به ایروانی گفت: دفاعیات خود را مطرح کنید.

ایروانی گفت: ضمن ارادت به گروه عظام که ۳۰ سال است در خط تولید فعال هستند از اینکه این فرصت را به من دادید ممنونم، اما‌ای کاش اجازه می‌دادید در جلسه قبل من از خودم دفاع می‌کردم. قاضی تذکر داد: این موضوع طبق روال قانونی بوده است از شما می‌خواهم مراقب اظهارات خود باشید. متهم ایروانی مدعی شد: موارد اتهامی را قبول ندارم و از قاضی می‌خواهم اعلام کند شاکیان چه کسانی هستند، ظاهراً گمرک یکی از شاکیان است که یک مورد اتهامی ما را اعلام کرده و در بقیه موارد ما مرتکب خلافی نشده‌ایم. شاکی ما در واقع معاونت اقتصادی سازمان اطلاعات سپاه است. در سال ۹۷ به حفاظت اطلاعات سپاه شکایت کردیم و از دادگاه می‌خواهم این گزارش را ضمیمه پرونده کند. دیگر دفاعی ندارم.

قاضی صلواتی ضمن تذکر به متهم گفت: در جایگاه بمانید و درباره بند اتهامی دفاع کنید.

متهم گفت: من دفاعیاتم را مطرح کردم!

مقصر ترخیص کار بود
قاضی در ادامه خطاب به وی گفت: موضوع قاچاق را توضیح بدهید.

متهم ایروانی مدعی شد: هیچ قاچاقی انجام نشده است، مقصر ترخیص کار بود. تمام مدارک را ما درست تحویل دادیم.

متهم ایروانی مدعی شد: علت اینکه به ما اتهام اخلال و قاچاق می‌زنند این است که آن‌ها در زندان به همکاران ما گفته‌اند اگر اقرار کنید به شما تخفیف می‌دهیم، اقرار آن‌ها قانونی نیست.

قاضی صلواتی در این لحظه به متهم تذکر داد: شما در جایگاه متهم قرار دارید و نمی‌توانید بگویید که اقرار آن‌ها قانونی نیست، مجدد به شما تذکر می‌دهم مواظب اظهارات خود باشید. متهم ایروانی گفت: دستوری از طرف بنده نبود، ولی در این جایگاه همه مسئولیت را قبول می‌کنم.

۱۰۰ سکه طلا در خانه متهم
قاضی صلواتی درباره معاونت در جعل اسناد این متهم از ایروانی پرسید.

متهم باز هم گفت این موارد را قبول ندارد!
قاضی همچنین به بند دیگر اتهامی یعنی معاونت در استفاده از اسناد مجعول اشاره کرد و متهم باز هم در دفاع از خود فقط گفت: این موارد را قبول ندارم و درباره رشوه و جعل اسناد در جریان نیستم. در ادامه جلسه دادگاه نماینده دادستان در جایگاه قرار گرفت و در پاسخ به این ادعای متهم ایروانی که مجموعاً مبلغ ۱۵ میلیون تومان به عنوان رشوه پرداخت شده است، افزود: آنچه از منزل یکی از متهمان در گمرک کشف شد حدود ۱۰۰ عدد سکه طلا بوده که حسب اقاریر وی یک سوم آن هدایایی بوده که از جانب همدستان و دوستان شما (ایروانی) پرداخت شده است.

تقلب از رومانی تا چین
مسعود شاه محمدی در ادامه با اشاره به اظهارات متهم ایروانی نزد بازپرس پرونده بیان کرد: در اظهارات خود نزد بازپرس پرونده گفته اید به شرکت‌هایم گفته‌ام تا می‌توانند از معافیت قانونی گمرکی استفاده کنند و شما در هر شرکت یک رابط داشته‌اید. با رابط خود در ایران خودرو که آقای مرتضوی بود، ایادی خود امورات را پیش می‌بردید و دستور کتبی نمی‌دادید. وی با اشاره به راه‌های قاچاق استفاده شده توسط این گروه مجرمانه به صورت منسجم اظهار کرد: اکسیژن سنسور را از کشور مبدأ که رومانیایی بوده به مبلغ ۱۰ یورو و ۹۰ سنت به شرکت خود فروختید و آنچه به ایران خودرو فروختید ۱۳ یورو و ۹۴ سنت بوده است، که در ارزش کم اظهاری داشته‌اید.

نماینده دادستان اظهار کرد: ورود کالای ساخت چین و کشور‌های دیگر که نام شرکت سازه پویش روی آن حک شده از موارد دیگری است که در پرونده وجود دارد.

گران فروشی قطعه با ارز دولتی
شاه محمدی خطاب به متهم ایروانی بیان کرد: کسی با شما امکان رقابت نداشته و به این شکل رقبا از میدان خارج می‌شدند. از آخر سال ۹۶ به بعد از ارز دولتی جهت وارد کردن کالا استفاده کردید و آی‌سی‌یو را نزدیک به ۴۰ یورو وارد و به مبلغ ۶۸ یورو به ایران خودرو فروختید. مردم از قیمت‌آی سی یو در بازار مطلع هستند. متهم ایروانی گفت: کسی در بازار آی‌سی‌یو نمی‌خرد!

قاضی صلواتی بار دیگر از متهم ایروانی خواست تا نظم دادگاه را رعایت کند و گفت: با جو‌سازی نمی‌شود جواب داد، برای بار آخر تذکر دادم.

فروش قطعه بنزینی به‌جای گاز سوز
نماینده دادستان گفت: ۱۵ تا ۲۰ درصد قطعات وارداتی شما به بازار عرضه نمی‌شد و با قیمتی که خودتان تعیین می‌کردید، چندین برابر به بازار ثانویه تزریق می‌شد! نماینده دادستان برگه‌ای را که نشان‌دهنده فاکتور این موارد بود به دادگاه ارائه کرد.

متهم گفت: این فاکتور‌ها را از کجا آورده‌اید؟!
نماینده دادستان گفت: این نشان دهنده جعل اسناد است که آن را کتمان می‌کنید. این گواهی ثبتی قطعه‌ای است که در آن بنزینی قید شده در حالی که شما آن را برای خودروی گازسوز معرفی کردید تا تعرفه مربوط به خودروی گازسوز را از گمرک اخذ کنید.

در نهایت قاضی صلواتی ختم جلسه را اعلام کرد و گفت: جلسه بعدی دادگاه یک‌شنبه ۱۴ مهر ساعت ۹ و ۳۰ دقیقه برگزار می‌شود.

گفتنی است اتهام عباس ایروانی مطابق کیفرخواست صادرشده افساد‌فی‌الارض از طریق قاچاق سازمان‌یافته و حرفه‌ای قطعات خودرو است.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار