کد خبر: 971979
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۱۲ مهر ۱۳۹۸ - ۲۳:۴۶
محمدجواد اخوان
رهبر معظم انقلاب‌اسلامی در دیدار اخیر فرماندهان سپاه با اشاره به دشمنی نظام سلطه با سپاه فرمودند: «سپاه، هم در زمینه سخت‌افزار، هم در زمینه نرم‌افزار، در وادی تعالی و پیشرفت، در جادّه تعالی و پیشرفت کاملاً جلو رفته و امتحان خوبی پس داده؛ اعتقاد بنده این است که اوج گرفته؛ و همین هم موجب شده است که امریکا و دستگاه استکبار و آدم‌های بدِ دنیا، با سپاه خیلی بد بشوند. لابد در این اخبار و نوشته‌ها و گفته‌ها و فضای مجازی و ... در دنیا مشاهده می‌کنید که چقدر علیه سپاه حرف زده می‌شود، کار می‌شود؛ ایادی و امتداد آن‌ها در داخل کشور هم -که حالا خیلی قابل توجّه نیستند لکن هستند، وجود دارند- همین‌جور؛ سعی می‌کنند گوشه‌کنار اگر بتوانند، یک نقطه‌ضعفی از سپاه پیدا کنند، آن را درشت کنند. امریکا هم که خب به خیالِ خودش ضربه می‌زند و مثلاً سپاه را تحریم می‌کند؛ این موفّقیت­ها، این پیشرفت‌ها و این برجستگی‌ها است که این دشمنی‌ها را جلب می‌کند؛ این مایه افتخار است؛ کما اینکه عزّت سپاه را هم در چشم افراد، آدم‌ها و حتّی دشمن‌ها بالا می‌برد. یعنی همین پیشرفت‌ها موجب می‌شود که سپاه در چشم دشمنان، چه برسد به دوستان، عزّت پیدا کند، عزیز بشود؛ و امروز این‌جور است و این عزّت بحمدالله پیداشده. خب این‌ها بخشی از مناقب سپاه پاسداران انقلاب‌اسلامی است.»

از نخستین روز‌های پیروزی انقلاب‌اسلامی که سپاه هنوز به‌طور کامل ساختار نیافته بود، نیاز‌های اساسی نظام اسلامی در تأمین امنیت جامعه، سپاه را مأمور تأمین امنیت کشور و مقابله با کانون‌های ناامنی کرد. تجربه موفق سپاه در برخورد با گروهک فرقان (که ظرف مدت کوتاهی سرشبکه‌های این تشکیلات متلاشی گردید) مقابله با اقدامات تجزیه‌طلبانه و خرابکارانه در غرب و شمال شرق در آغازین روز‌های پس از پیروزی انقلاب، وابستگان داخلی دشمن را بر آن داشت تا با حمله و تخریب این نهاد انقلابی مانع از تداوم نقش‌آفرینی آن در مقابله با توطئه‌ها گردند. اوج حضور مقتدرانه سپاه در این مقطع را در مواجهه با اقدامات تروریستی گروهک منافقین و دیگر گروهک‌های ضدانقلاب و نیز کشف و خنثی‌سازی توطئه‌هایی همچون کودتای حزب توده و کودتای قطب‌زاده می‌توان مشاهده کرد و همین امر سبب تشدید حملات تخریب‌گرانه گروهک‌ها علیه سپاه گردد.

نقش مهمی که سپاه در تزریق رویکرد انقلابی و مردمی به دفاع مقدس داشت سبب شد مسیر جنگ تغییر یابد و روند پیروزی‌های غرورآفرین در عملیات‌هایی همچون فتح‌المبین و الی‌بیت‌المقدس آغاز گردد. بی‌سبب نبود که بنی‌صدر خائن در یک سال آغازین جنگ که فرماندهی را بر عهده داشت، مانع از ورود سپاه به مسئله جنگ می‌شد. با نقش‌آفرینی ویژه و تعیین‌کننده سپاه در جنگ تحمیلی، دستگاه‌های تبلیغاتی دشمن بعثی و حامیان منطقه‌ای‌اش نیز به جمع تخریب‌کنندگان سپاه افزوده شدند و برخی از عناصر وابسته نفوذی همچون اکبر گنجی و ... از درون می‌کوشیدند با تشکیک در رویکرد فعال سپاه مانع از ایفای نقش انقلابی آن گردند.

در سال‌های پایانی دهه ۶۰ برخی از عناصر داخلی که رویکرد انقلابی و فعال سپاه در حراست از انقلاب موردپسندشان نبود مصمم به انحلال و یا ادغام آن برآمدند که با هوشیاری امام امت (ره) و نیز مقام معظم رهبری (مدظله‌العالی) این توطئه ناکام ماند. بااین‌حال این عناصر که مشی تکنوکراسی را بر رویکرد انقلابی ترجیح می‌دادند و سپاه را در این راه به‌عنوان جدی‌ترین مانع خود تلقی می‌کردند، تلاش کردند سپاه را از مأموریت انقلابی خود خصوصاً در عرصه‌های فرهنگی و اجتماعی دور سازند. هوشیاری و روشنگری رهبر فرزانه انقلاب در خصوص توطئه امریکایی تهاجم فرهنگی، خط بطلانی بود بر همه مواضعی که دفاع از انقلاب را تنها در حوزه نظامی تفسیر و تعبیر می‌کردند. سپاه پاسداران از اولین نهاد‌هایی بود که پس از هشدار‌های رهبر معظم انقلاب در خصوص راهبرد دشمن در استحاله فرهنگی و سیاسی به میدان آمده و با روشنگری و اقدامات فرهنگی تلاش کرد اثرات مخرب این سناریوی امریکایی صهیونیستی به حداقل برسد.

در دوره موسوم به دوم‌خرداد که تلاش گردید مرز خودی‌ها و غیرخودی‌ها کمرنگ شود و دشمن همه چارچوب‌های اعتقادی و سیاسی نظام و انقلاب را مستقیماً مورد هدف قرار داد، سپاه پاسداران به‌عنوان یکی از مهم‌ترین موانع پیشبرد اهداف دشمن آماج حملات جنگ روانی نظام سلطه و برخی اذناب داخلی‌اش قرار گرفت. از دوم خرداد ۱۳۷۶ که میدان برای هتاکی عناصری مشکوک و زشت طینت گشوده شد، قلم‌هایی مسموم و زبان‌هایی آلوده، به تضعیف و تخریب این نهاد انقلابی همت گماردند. سناریوی تهاجم دشمن تنها به آتش توپخانه رسانه‌ای منتهی نمی‌شد و دشمن تلاش می‌کرد با سناریو‌هایی همچون حوادث کوی دانشگاه و قتل‌های زنجیره‌ای (همان‌گونه که به تضعیف نیروی انتظامی و وزارت اطلاعات پرداخت) سپاه را در نقش‌آفرینی فرهنگی اجتماعی زمین‌گیر کرده و زمینه را برای براندازی نظام فراهم آورد. چنین به‌نظر می‌رسد که در سناریوی فتح سنگر به سنگر نظام و برای تحت‌فشار قرار دادن رهبری تنها سنگر باقی‌مانده سپاه بود که به‌رغم حملات فراوان بحمدالله از گزند توطئه دشمن مصون ماند.

پس از واقعه مشکوک ۱۱ سپتامبر و توطئه لشکرکشی غرب جهت تسلط تمام‌عیار بر منطقه، حضور فعال و مقتدرانه سپاه در تحولات منطقه بود که موجب به شکست انجامیدن سناریوی دشمن شد و اینک به اعتراف تمامی تحلیلگران بین‌المللی و منطقه‌ای برنده منازعه راهبردی غرب و انقلاب‌اسلامی در منطقه، جمهوری اسلامی ایران بود و این بی‌تردید، مدیون تلاش‌های بی‌شائبه پاسداران انقلاب‌اسلامی در خارج از مرز‌های جغرافیای کشور و نیز رویکرد فعال این نهاد انقلابی بود.

در طول فتنه ۸۸ و پس‌ازآن نیز سپاه به‌عنوان حافظ امنیت ملی در مقابل جریانات ضدانقلاب و فتنه‌گر وارد عمل شد و همین رویکرد سبب تشدید حملات جنگ روانی علیه این نهاد انقلابی خصوصاً از سوی دشمنان ملت ایران و عناصر وابسته گردید. گری سیک، استراتژیست امریکایی در اوج فتنه ۸۸ مهم‌ترین راهبرد تداوم فتنه‌گری را از میدان خارج کردن سپاه و بسیج دانست و تصریح کرد: «ما باید توجه خود را به نقش روزافزون سپاه پاسداران و بسیج معطوف کنیم اما، چگونه اپوزیسیون می‌تواند بدون جنگ و درگیری، آن‌ها را خلع سلاح کند؟... مرکز ثقل در ایران چیست؟ مایلم که بگویم آن (مرکز ثقل)، در تمایز بین حوزه‌ها و قلمرو‌های مذهبی و غیرمذهبی قرار دارد. به‌قدر کافی به این نقطه فشار وارد آورید و سپاه پاسداران و بسیج را به‌طور مؤثر و کارا از میدان خارج کنید تا این اتفاق رخ ندهد، هیچ‌یک از تلاش‌ها نتیجه نمی‌دهد.»

در طول تحولات یک دهه اخیر و فتنه تکفیری صهیونیستی داعش، این سپاه بود که با حضور مستشاری و سازمان‌دهی مدافعان حرم (که از ملیت‌ها و کشور‌های مختلف جهت هدف مقدس و واحدی جمع شده بودند) نه‌تن‌ها راه را بر سر توسعه‌طلبی تروریست‌های وحشی و دست‌آموز محور غربی، عبری، عربی بست، بلکه فتنه تکفیر را خشکاند. این در حالی است که رئیس‌جمهور کنونی امریکا صراحتاً اعتراف می‌کند که امریکا تاکنون ۷ تریلیون دلار در منطقه هزینه نموده است. برای فهم دقیق‌تر از بزرگی این مبلغ، توجه کنیم که این رقم پنج برابر کل فروش نفت ایران در طول یک قرن و نیم اخیر است. این در حالی است که ایمان پاسداران انقلاب بر پترودلار‌های ارتجاع عربی، تسلیحات به‌روز غربی و تزویر و مکر صهیونیستی غلبه پیدا کرد و اینک مقاومت پیروز منازعه ۲۰ سال اخیر غرب آسیا است.

اگر اینک سپاه و بسیج به یاری مردم آسیب‌دیده از سیل و دیگر حوادث و بلای طبیعی می‌شتابد، عجیب نیست که ساکنان سیه‌فکر کاخ‌سفید که در آرزوی نابودی تمدن و ملت ایران هستند، عصبانی‌تر شوند. این کارنامه سراسر افتخار از یک‌سو و از سوی دیگر عصبانیت دشمن، نشانه‌های عزت سپاه است که در کلام رهبر معظم انقلاب‌اسلامی نیز برجسته گردید. این عزت ان‌شاءالله در مسیر اعتلای انقلاب‌اسلامی همچنان مستدام خواهد بود.
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
حسين
|
Germany
|
۱۳:۴۱ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۳
0
0
،اگر سپاه نبود كشور هم نبود
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار