کد خبر: 971959
تاریخ انتشار: ۱۲ مهر ۱۳۹۸ - ۲۲:۲۱
فیلم سینمایی «ماجرای نیمروز، رد خون» با یک شروع طوفانی به صدر جدول فروش سینما رفت تا اتفاق متفاوت جدیدی در سینما رخ دهد.
محمدصادق عابدینی
سرویس فرهنگ و هنر جوان آنلاین: اگرچه بسیاری از علاقه‌مندان به سینما «ماجرای نیمروز ۱» را پیشرو‌تر از «رد خون» می‌دانند ولی در روز‌هایی که سینمای کمدی مبتذل و آثار اجتماعی تلخ و سیاه در سینما جولان می‌دهند، حضور «رد‌خون» در صدر جدول فروش احتمالاً نشان از شروع یک تغییر می‌دهد.

«ماجرای نیمروز» توانست با ثبت فروش بیش از یک‌میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان در ۹ روز نخست اکران (نزدیک یک‌میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان در هفته اول اکران) در صدر فروش هفتگی سینما قرار گیرد و یک سر و گردن بالاتر از دیگر فیلم‌های در حال اکران باشد، به طوری که فاصله این فیلم با فیلم دوم تازه‌وارد‌های اکران نزدیک یک میلیارد تومان است! این موضوع در حالی رقم می‌خورد که مدت‌هاست فیلم‌های نازل شبه‌کمدی اکران سینما‌های ایران را قبضه کرده‌اند و همین نازل بودن آثار اتفاقاً تماشاگران سینمارو را فراری داده است. در چنین وضعیتی اکران موفق فیلمی در ژانر حادثه‌ای با موضوع دفاع مقدس که از صحنه‌های اکشن خوبی هم بهره‌مند است خون تازه‌ای در رگ‌های بی‌رمق سینمای ایران قلمداد می‌شود.

بازگشت سینمای دفاع مقدس
تریلر «رد خون» که در ادامه «ماجرای نیمروز» تولید شده از معدود آثار غیرکمدی در سینماست که از قسمت اول فراتر رفته و قسمت دوم آن نیز تولید شده است.

«رد خون» بازگشت قدرتمند سینمای دفاع مقدس به گیشه به شمار می‌آید. در فقر شدید تولید آثار سینمای دفاع مقدس، حضور موفق «رد خون» در پرده سینما و صدرنشینی فیلم در فروش هفتگی، خبر خوبی برای سینمایی است که سال‌ها به خاطر حمایت نشدن با کاهش تولید روبه‌رو شده است. این فیلم در ادامه «ماجرای نیمروز» نگاهی به وقایع پشت جبهه‌ها و به خصوص مقابله با عناصر گروهک تروریستی منافقین دارد، از این رو به سینمای اکشن بسیار نزدیک شده است؛ ژانری سینمایی که همواره امتحان خود را در جذب تماشاگر سینما به خوبی پس داده ولی متأسفانه سازمان سینمایی برنامه‌ای برای حمایت از آن نشان نداده است. جالب این است که موفقیت رد‌خون به معنای موفقیت دو ژانر دفاع مقدس و اکشن است؛ دو ژانری که به خاطر هزینه‌بردار بودن تولید در آن‌ها بسیاری از تهیه‌کنندگان سینما از حضور در آن فراری هستند و به جای آن فیلم‌های شهری بی‌محتوا و آپارتمانی و نیز آثار نازل شبه‌کمدی رشد قارچ گونه‌ای را در سینما داشته‌اند.

«رد خون» مدیران را از خواب بیدار می‌کند!
جبار آذین مدرس و منتقد پیشکسوت سینما در گفتگو با «جوان» درباره تاثیری که موفقیت «ردخون» بر وضعیت کلی سینما دارد، می‌گوید: «با توجه به وضع آشفته اکران و سلطه عناصر سوداگر و مافیا در سو‌گیری و سمت‌دهی به اوضاع اکران به نفع گروه‌های همسو، اوضاع سینما چندان مناسب نیست. در شرایط امتداد فیلم‌های کلیشه‌ای و بازاری که مدت‌هاست پرده سینما را اشغال کرده‌اند، تماشای فیلم‌های غیرکلیشه‌ای و نوآور با استقبال گروهی از مخاطبان مواجه می‌شود که به دنبال تازه‌ها و نوآوری‌های سینمایی هستند.»

آذین با تأکید بر اینکه حضور فیلم «رد‌خون» بر پرده سینما‌ها که از لحاظ مضمون و پرداخت هنری و سینمایی با آثار کم‌مایه تجاری متفاوت است، می‌افزاید: «این فیلم با تکیه بر ارزش‌های هنری و ساختاری، توانسته گوی سبقت را از دیگر آثار در حال اکران برباید. این اتفاق می‌تواند در صورت حمایت مسئولان، آغازگر راه جدیدی برای برون‌رفت سینمای کشور از بحران تولید فیلم‌های متوسط، بد و غیرفرهنگی باشد؛ اقدامی که با سر و سامان دادن به سلیقه متعالی تماشاگر، می‌تواند ذائقه سینما را تغییر دهد.»

این منتقد پیشکسوت سینما می‌گوید: «فیلم «رد خون» هیچ خط و نشانی از فیلم‌های کمدی ندارد. این فیلم اثری واقع‌نماست و به خاطر رویداد‌هایی که به نمایش می‌گذارد تا حدی تلخ هم است، به همین دلیل تصور می‌شد که مخاطب پرو پا قرصی نداشته باشد، ولی استقبال از این فیلم نشان داد تماشاگر تشنه دیدن فیلم خوب است که علاوه بر استاندارد‌های سینمایی، همسو با ارزش‌های جامعه باشد.»

وی اظهار می‌کند: «استقبال از رد خون می‌تواند فصل نویی را در دفتر سینمای ایران رقم بزند به شرط اینکه تولید آثاری از این دست در دستور کار هنرمندان و نهاد‌های فرهنگی قرار گیرد. این اقدام می‌تواند باعث خروج سینما از دست آثار گیشه‌ای و سطحی بشود.»

آذین تأکید می‌کند: «روایت داستانی انسان‌محوری که در «رد خون» رقم زده شده میوه‌ای است که تماشاگران سینما مدت‌هاست منتظر رسیدن و چیدن آن از درخت سینمای ایران هستند. علت دیر رسیدن این میوه آن است که در چند دهه گذشته به خاطر درگیرشدن سینمای ایران با انواع آلودگی‌ها، فرصت به ثمر رسیدن میوه درخت مهیا نشده است. رد خون می‌تواند با حذف آفت‌ها از درخت سینمای انقلاب اسلامی به بالندگی و ثمردهی بیشتر آن کمک کند. این در صورتی رقم می‌خورد که سازمان سینمایی با تمهیداتی فیلمسازان را به سمت سینمای واقعی هدایت کند.»

رد یک تغییر در سینما
موفقیت هفته اول اکران فیلم سینمایی «رد‌خون» در صورت تداوم در هفته‌های دیگر، نسخه جدیدی را برای سینمای ایران خواهد پیچید؛ نسخه‌ای که در آن موفقیت در شوخی‌های رکیک جنسی و رد شدن از خطوط قرمز اخلاقی نیست. امسال را می‌توان سال شروع تغییرات در ذائقه مردم سینما رو دانست؛ سالی که صدرنشینی مطلق کمدی‌ها در آن به پایان رسید و فیلم‌های جدی مانند «شبی که ماه کامل شد»، «ابد و یک روز»، «سرخپوست» و «رد خون» در آن مخاطبان زیادی را جذب کردند.

در هفته‌ای که رد خون در صدر جدول فروش بود، فیلم‌های دیگر در بهترین حالت ممکن فروش‌های متوسطی داشتند، به نحوی که از بیش از ۳ میلیارد تومان فروش مجموع سینما، نیمی از آن در اختیار «رد خون» قرار گرفت و در رتبه‌های بعدی فیلم‌های کلوپ همسران، مردی بدون سایه، شاه‌کش، ایده اصلی، پیلوت و درخونگاه قرار گرفته‌اند.
 
در بین آثار شانس فروش فیلم‌های «رد خون» برای افزایش فاصله با رقبا و «درخونگاه» برای بالا آمدن در جدول فروش هفتگی بسیار بیشتر از سایر فیلم‌هاست. فیلم سینمایی «سرخپوست» نیز با آنکه به روز‌های پایانی اکران نزدیک می‌شود، نسبت به سالن‌های در اختیار فروش مناسبی را پشت سر می‌گذارد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار