کد خبر: 971806
تاریخ انتشار: ۱۱ مهر ۱۳۹۸ - ۱۱:۰۲
آمریکا همه شرکا و متحدان خود را تهدید کرد چنانچه تجهیزات نظامی به ویژه سامانه دفاع موشکی اس-۴۰۰ از روسیه خریداری کنند، آن‌ها را تحریم خواهد کرد.

سرویس بین الملل جوان آنلاین: وزارت امور خارجه آمریکا به متحدان و شرکای خود هشدار داد چنانچه تصمیم داشته باشند از روسیه تجهیزات نظامی خریداری کنند با تحریم مواجه خواهند شد.

روزنامه انگلیسی زبان «هندو» در این خصوص نوشت سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در مصاحبه با این روزنامه گفته است: «از همه متحدان و شرکای خود می‌خواهیم از معامله با روسیه حذر کنند تا خطر تحریم تحت قانون تحریم‌ها برای مقابله با مخالفان آمریکا بیشتر نشود».

این تهدید آمریکا پس از آن صورت می‌گیرد که «سوبراهمانیام جایشانکار» وزیر امور خارجه هند، گفت دهلی‌نو همواره معتقد است که تهیه تجهیزات نظامی جزء «حق حاکمیتی» آن بوده است و ابراز امیدواری کرد آمریکا درک کند که هند برای خرید اس-۴۰۰ از روسیه مصمم است. جایشانکار دو روز پیش به خبرنگاران گفت: ««ما همیشه گفته‌ایم که آنچه ما خریداری می‌کنیم، منشاء تجهیزات نظامی ماست و تصمیمی مستقل است».

هند قراردادی بالغ بر ۵ میلیارد و ۴۳۰ میلیون دلار برای خرید ۵ سامانه اس-۴۰۰ روسی با مسکو بسته است. در این شرایط، چنانچه رئیس‌جمهور آمریکا معافیتی در نظر نگیرد با اولین پرداخت از سوی دهلی نو به روسیه برای خرید این تجهیزات طبق قانون آمریکا باید تحریم‌هایی علیه هند صورت بگیرد. با این حال، گفته می‌شود مسکو و دهلی‌نو مکانسیم پرداختی دائمی پیدا کرده‌اند که به عقیده آن‌ها می‌تواند تحریم‌های احتمالی آمریکا را دور بزند.

پیش از این، ترکیه نیز در سال ۲۰۱۷ قرارداد خرید سامانه اس-۴۰۰ را با روسیه منعقد کرده بود که با مخالفت‌ها و تهدید‌های شدیدی از سوی آمریکا مواجه شد، اما آنکارا بر تصمیم خود پافشاری کرد و تابستان امسال نخستین محموله این سامانه را تحویل گرفت. به دنبال آن، واشنگتن تحویل تحویل جت‌های جنگنده اف-۳۵ به آنکارا را به حالت تعلیق درآورد و تهدید کرد که تحریم‌های بیشتری در راه است. ترکیه قصد دارد تا آوریل ۲۰۲۰ سامانه اس-۴۰۰ را فعال کند.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار