کد خبر: 971781
تاریخ انتشار: ۱۳ مهر ۱۳۹۸ - ۰۸:۵۵
سردار مهدی معصوم بیگی – فرمانده انتظامی استان اصفهان

به گزارش خبرنگار جوان آنلاین از اصفهان، سردار مهدی معصوم بیگی  فرمانده انتظامی استان اصفهان دریاداشتی می نویسد، يكي از نقش هاي مهم اطلاع رساني های پلیس و ارائه آگاهي هاي عمومي به مردم، خنثي سازي تبليغات دشمن و ايجاد حس اعتماد در افراد جامعه نسبت به رسانه هاي گروهي داخلي و عملكرد نيروهاي خودي است.

بدون شك يكي از مواردي كه مي تواند مردم را در مقابل جرايم و آسيب ها بيمه كند، رعايت هشدارهاي پليس از سوي آنهاست.از آنجا كه نيروي انتظامي نمي تواند براي حفاظت از هر كسي يك مامور اختصاص داده و در آن واحد مراقب تمامي شهروندان باشد، به همين جهت با آموزش، آگاه سازي و اطلاع رساني به موقع سعي مي كند مردم را نسبت به مقابله با مجرمان و خلافكاران هوشيار كند تا خودشان پليس خود باشند و امنيت جامعه را توسعه بخشند.

مردم بايد هشدارها و توصيه هاي پليس را جدي بگيرند .در صورتي كه شهروندان اصول ايمني را رعايت كرده و به قوانين احترام بگذارند قطعاً هيچ خطري هم آنها را تهديد نخواهد كرد.

بدیهی است که اگر مردم و دستگاه ها وظايف خود را در زمينه پيشگيري از جرايم به درستي انجام دهند، پليس نيز عملكرد خود را به برخورد ريشه اي با مجرمان و خلافكاران و انهدام باندهاي تبهكار در جامعه معطوف خواهد كرد .

تحقیقات نشان می دهد، وقوع بسياري از جرم ها و جنايت ها نتيجه عدم توجه مردم به توصيه ها و هشدارهاي پليس است .اگر شهروندان قوانين و مقررات را رعايت كرده و اصول ايمني در پيشگيري از جرم را بكار بگيرند دچار آسيب هاي اجتماعي نشده و زندگي آرام و بدون دغدغه اي را سپري خواهند كرد.

در ادامه به برخی از مهمترین تاثیرگذاری اطلاع رسانی های پلیسی به مردم جامعه اشاره می کنیم:

پيشگيري از وقوع جرايم و تخلفات اجتماعي

تحقيقات نشان مي دهد كه بسياري از جرايم و حوادث مانند جعل، كلاهبرداري، سرقت، اخاذي و ... ناشي از عدم اطلاع و آگاهي مردم از نوع جرایم، تهديدات و آسیب ها است. لذا انجام آموزش های همگانی و اطلاع رسانی پلیس به مردم که از طریق کارشناسان انتظامی در محافل و مجامع عمومی انجام می شود و یا در پایگاه خبری و شبکه های اجتماعی انتشار می یابد منجر به كاهش جرايم در هر جامعه خواهد شد چرا که کاهش جرایم در گرو شناخت مردم نسبت به عوامل مؤثر در بروز جرايم مربوط به آن جامعه و دست يافتن به راه حل هاي صحيح و آموزش آن به مردم است.

باید گفت، بدون شناخت اين عوامل و عدم آموزش عمومي نمي توان در سالم سازي يا نوسازي اجتماع، نقشه صحيح را ترسيم نمود. لذا بين آگاهي هاي عمومي و پيشگيري از وقوع جرايم يك رابطه قوي وجود دارد. پس هرچه آموزش و اطلاع رسانی عمومی پلیس بيشتر شود درصد بزه و بزهكاري و نا امني ها نیز به مراتب كمتر خواهد شد.

ايجاد اعتماد عمومي و مشاركت همگاني:

اگر به مردم در زمينه نحوه همكاري با پليس،اطلاع رساني و آگاهي مناسبي ارائه شود و نسبت به آن باور مثبت پيدا كنند. قطعاً در عرصه مشاركت قدم های مؤثری بر مي دارند. مهم ترين جلوه هاي مشاركت مردم نيز عبارتند از:

الف)جامعه، خواست ها و انتظارات نيروي انتظامي را درك كرده و در جهت آن قرار مي گيرد و در راستاي اهدافش آن را ياري مي دهد، نظم و امنيت و آسايش فردي و اجتاعي وقتي با همكاري و هماهنگي مردم همراه باشد، به مراتب علمي تر و سودمندتر خواهد بود..

ب)جامعه بخاطر شناخت و فهمي كه از موقعيت بدست مي آورد مانع از حركت نيروي انتظامي و سرعت آن نمي شود.

ج) اگر مشاركت به خوبي انجام شود، در امر پيشگيري و كشف جرم و تعميم نظم و امنيت نيز توفيق خوبي حاصل خواهد شد.

افزايش سطح رفتارهاي بهداشتي و انتظامي و سطح سلامت

بارز ترين مثال در اين مورد اهميت اطلاع رساني و آگاهی بخشی به مردم در خصوص پيشگيري از اعتیاد جوانان به مواد افیونی و روان گردان ها است. بی شک اگر متصديان امور در ارائه آموزش لازم قصور نمايند، روز به روز بر تعداد مبتلايان به اين بلاي خانمانسوز افزوده خواهد شد.

از اين مثال اهميت اطلاع رساني و ارائه آگاهي عمومي در امور راهنمايي و رانندگي، جلوگيري از اعتياد به مواد مخدر و نظير آن بيش از پيش معلوم و مشخص مي شود زيرا كه اين گونه آگاهي ها در تامين سلامت جامعه نقش تعيين كننده اي خواهند داشت.

آشنايي و آگاهي نسبت به قوانين و مقررات كشور

هرچقد سطح شناخت و آگاهي عمومي مردم نسبت به قوانين و مقررات بيشتر شود به همان اندازه ، ميزان التزام به قانون گرايي هم بيشتر شده و از سطح جرايم و تخلفات كاسته خواهد شد.

رفع ابهام، شايعه و خنثي سازي عمليات رواني دشمن و تقويت حس اعتماد نسبت به عملكرد مسئولان كشور

يكي از نقش هاي مهم اطلاع رساني های پلیس و ارائه آگاهي هاي عمومي به مردم، خنثي سازي تبليغات دشمن و ايجاد حس اعتماد در افراد جامعه نسبت به رسانه هاي گروهي داخلي و عملكرد نيروهاي خودي است. به يقين اگر در بيان واقيعت هاي موجود قبل از آنكه دشمن از آن بهره برداري سوءنمايد، با تحليل و ارائه اطلاع رساني و آگاهي هاي مناسب به مردم وارد عمل شويم، تا حد زيادي امكان تحليل هاي غلط و بهره برداري سوء از دشمن سلب و موجبات تقويت حس اعتماد نسبت به نيروهاي خودي فراهم خواهد شد.

ايجاد آسايش عمومي و تضمين بهداشت رواني

ارائه آگاهي هاي مناسب به مردم از مسايل امنيتي و انتظامي به همه كساني كه به نوعي در پديد آوردن نظم و امنيت اجتماعي سهيم هستند و هم چنين علاقمند كردن آنان به اين امور، بدون شك مي تواند در نيل به آسايش فردي و عمومي و ايجاد بهداشت رواني در جامعه تاثير بسزايي داشته باشد و از طرفي هم آموزش همگاني، رابطه بين پليس و مردم با جامعه را تنظيم مي كند.

رشد بينش و استحكام كانون خانواده ها

نخستين و مؤثرترين مجموعه تربيتي و رشد فكري انسان، محيط خانواده او است. خانواده به مثابه هسته اصلي و اوليه جامعه محسوب مي شود. همچنين خانواده در ارتقاي سطح آگاهي و بنيش فرزندان عهده دار يك مسئوليت الهي است. در واقع رمز سلامت جامعه در سلامت خانواده نهفته است. از اين رو، هرچه سيستم اطلاع رساني كشور به خصوص اطلا ع رساني در خصوص پيام هاي هشداري پليس افزايش يابد مي تواند در جهت تحكيم كانون خانواده و رشد و بينش و آگاهي آنان اثربخشي بيشتري داشته باشد و به همان نسبت هم فرزندان اين خانواده از امنيت و مصونيت بالاتري در ابعاد مختلف برخوردار خواهند شد.

افزايش سطح دانش اجتماعي

افراد جامعه بخصوص جوانان، داراي نيازهاي مختلفي هستند، نياز به استقلال، نياز به قابليت و احترام، نياز به مذهب و فلسفه حيات، نياز به احساس هويت و شناخت خود، نياز به بيان ابراز خود، نياز به احساس رشد، كمال، خودشكوفايي و ... لذا دستگاه هاي برنامه ريز و هدايت گر بايد بتوانند با برنامه ريزي و آموزش هاي مناسب، جوانان را در دستيابي و اشباع مشروع نيازهاي فوق ياري دهند كه در اين صورت به رشد اجتماعي آنان كمك شده است.

همچنين براي اينكه جوانان و نوجوانان به گروه هاي منحرف و ناسالم روي نياورند مي بايست دانش اجتماعي آنان را بالا برد و چگونگي برقراري روابط اجتماعي و انتخاب گروه هاي سالم و خوب را به آنها آموخت.

پس رشد دانش اجتماعي از طريق اطلاع رسانی و ارائه آگاهي هاي عمومي ميسر خواهد شد و به خصوص تأثير آن در سنين جواني از ديگر سنين بيشتر خواهد بود.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار