کد خبر: 971749
تاریخ انتشار: ۱۰ مهر ۱۳۹۸ - ۲۱:۵۱
سید رحیم نعمتی
دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور امریکا، حدود دو ماه قبل احساس پیروزی می‌کرد. رابرت مولر بعد از دو سال تحقیق در مورد دخالت روسیه در انتخابات سال ۲۰۱۶ ریاست جمهوری امریکا، به کنگره رفته بود تا به پرسش‌های قانونگذاران امریکا پاسخ بدهد. رقبای دموکرات ترامپ امیدوار بودند جلسه پرسش و پاسخ با مولر را مبدل به نمایشی علیه ترامپ بکنند، اما مولر یا به گزارش ۴۵۰ صفحه‌ای خود ارجاع می‌داد یا اینکه حاضر نمی‌شد به پرسش‌های آن‌ها پاسخ بدهد؛ پرسش‌هایی که تعداد آن‌ها به ۲۰۰ عدد رسید. ترامپ ذوق‌زده از نحوه برگزاری آن جلسه، خشنودی خود را با پیام‌های پیوسته توئیتری نشان می‌داد و «روز خیلی بزرگ» برای کشور، جمهوریخواهان و البته خودش می‌گفت و «روز مصیبت‌بار» برای دموکرات‌ها که باعث شدند حضور مولر در کنگره «یکی از بد‌ترین نمایش‌ها در تاریخ امریکا» باشد. حالا با وجود اینکه مدت کمی از آن موقع گذشته، اما شرایط آنقدر تغییر کرده که ترامپ با نگرانی از «خیانت به وطن» و انجام «کودتا» علیه خودش می‌گوید.

این بار موضوع برخلاف پرونده مولر بسیار ساده است و مربوط می‌شود به یک تماس تلفنی که ترامپ در روز ۲۵ ژوئیه (۳ مرداد) با رئیس‌جمهور اوکراین ولادیمیر زلنسکی داشته است. موضوع این تماس تلفنی پرداخت کمک نظامی ۴۰۰ میلیون دلاری امریکا به اوکراین بود که کنگره قبلاً تصویب کرده بود و ترامپ در این تماس تلفنی از همتای اوکراینی خود خواسته در مورد فعالیت‌های اقتصادی هانتر بایدن، پسر رقیب انتخاباتی ترامپ جو بایدن، با ویلیام بار، وزیر دادگستری امریکا، و رودی جولیانی، وکیل شخصی ترامپ، همکاری کند. ترامپ بعد از این مکالمه آن کمک نظامی را معلق کرده بود تا اینکه حدود دو ماه بعد اجازه پرداخت آن را می‌دهد. اعضای دموکرات مجلس نمایندگان از طریق یک مأمور اطلاعاتی از این ماجرا باخبر شده و با اعتقاد به اینکه ترامپ برای منافع شخصی‌اش از قدرت خود سوء استفاده کرده، فرایند استیضاح او را کلید زده‌اند و در پیشبرد آن یکصدا شده‌اند.

این فرایند فعلاً در مرحله مقدماتی است و رؤسای کمیته‌های سه‌گانه اطلاعات، نظارت و امور خارجه در مجلس نمایندگان دست به کار شده‌اند و احضاریه‌های پیاپی برای افراد ترامپ از جمله بار، جولیانی و حتی مایک پمپئو، وزیر خارجه، و چهار مقام ارشد وزارتخانه او فرستاده‌اند. «بار» پیش از این متن آن تماس تلفنی را به نمایندگان کنگره داده بود، اما روشن است که نمایندگان قانع نشده و به همین خاطر نیز این احضاریه‌ها را فرستاده‌اند. این احضاریه‌ها به لحاظ قانونی برای ادای شهادت تحت سوگند است، اما باید توجه داشت که راه فرار یا دروغگویی برای این اشخاص باقی نمی‌گذارد و مجبور خواهند شد حقایقی را در مورد آن تماس و حتی دیگر اقدامات ترامپ بگویند که تاکنون قصد سرپوش گذاشتن روی آن را داشته‌اند. روشن است که آنان تاکنون سعی کرده‌اند احضاریه‌ها را نادیده بگیرند، اما خودشان می‌دانند که نمایندگان کنگره برای پیگیری تحقیقات مصمم هستند و سرانجام، چاره‌ای نخواهند داشت تا برای ادای شهادت به کنگره بروند. به همین جهت است که ترامپ در همین مرحله مقدماتی احساس خطر کرده و تنها با فرافکنی و شانتاژ توئیتری سعی دارد تحقیقات کنگره را تحت تأثیر قرار بدهد. او در یکی از توئیت‌های خود مدعی می‌شود که کار کنگره فرستادن احضاریه نیست بلکه «کودتایی است که به قصد کنار زدن قدرت مردم، رأی آنها، آزادی آنها، متمم دوم قانون اساسی، مذهب، دیوار مرزی و حقوق خدادادی به عنوان شهروندان ایالات متحده امریکا انجام می‌شود.» این توئیت ترامپ نشان می‌دهد که او به شدت از فرایند استیضاح مجلس نمایندگان ترسیده و افول خود را آن قدر نزدیک می‌بیند که به هر چیزی برای نجات خود چنگ می‌زند حتی اگر در عمل به آن ملتزم نباشد. او دیگر آن آرامش ظاهری در زمان تحقیقات مولر را ندارد و این نوع واکنش تند و به شدت عجولانه‌اش دلیل بر این است که دموکرات‌ها این بار و برخلاف جلسه دو ماه قبل با مولر، دستی پر دارند و می‌توانند امید به استیضاح و برکناری ترامپ داشته باشند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار