کد خبر: 971729
تعداد نظرات: ۳ نظر
تاریخ انتشار: ۱۰ مهر ۱۳۹۸ - ۲۲:۰۰
روحانی: اگر ملت ایران مقاومت نمی‌کرد، کسی سراغمان نمی‌آمد، کسی نمی‌آمد بگوید که راه‌حلی پیدا کنیم. اگر نشان دادن اقتدار ملی توسط نیرو‌های مسلح‌مان برای دفاع از کشور نبود و پهپاد آن‌ها به فضای کشورمان تجاوز می‌کرد و تنها نگاه و سکوت می‌کردیم، این جایگاه را امروز نداشتیم
سرويس سياسی جوان آنلاين: رئیس‌جمهور صف کشیدن سران برخی کشور‌های بزرگ در محل اقامت وی در نیویورک را محصول ثبات اقتصادی، روحیه مردم و بهبودی شرایط کشور دانست و تأکید کرد: اگر ملت ایران مقاومت نمی‌کرد، کسی سراغمان نمی‌آمد، کسی اصرار نمی‌کرد، کسی نمی‌آمد بگوید که راه‌حلی پیدا کنیم، اگر نشان دادن اقتدار ملی توسط نیرو‌های مسلح‌مان برای دفاع از کشور نبود و پهپاد آن‌ها به فضای کشورمان تجاوز می‌کرد و تنها نگاه و سکوت می‌کردیم، این جایگاه را امروز نداشتیم. رئیس‌جمهور حسن روحانی در جلسه دیروز هیئت دولت در مورد سفر نیویورک پیرامون موضوع مذاکره با امریکا و آنچه به عنوان طرح فرانسه نامیده می‌شود، توضیحاتی را ارائه کرد. او ضمن تشکر از تلاش‌های رئیس‌جمهور فرانسه، تأکید کرد که ما همکاری و همراهی کردیم و آن کسی که مانع نتیجه شد، کاخ سفید بود. چه آنکه «امریکا در پیغام خصوصی به اروپایی‌ها می‌گفت من آماده‌ام، اما بعد در مصاحبه اعلام می‌کرد که تحریم را تشدید می‌کنم.» روحانی اقتدار ایران در نیویورک و اصرار اروپایی‌ها برای دیدار با رئیس‌جمهور امریکا را مدیون مقاومت مردم ایران و ایستادگی نیرو‌های مسلح‌مان دانست. برخی توضیحات روحانی، اما به شکلی ارائه شد که گویی همه مردم ایران توقع داشتند او حتماً با امریکا مذاکره کند و حالا که این اتفاق نیفتاده است، او باید به مردم توضیح دهد که چرا مذاکره نکرده است!

فشار مضاعف، ایستادگی مضاعف
رئیس‌جمهور حسن روحانی روز چهارشنبه در جلسه هیئت دولت، با مرور تحولات ۱۳ مهر سال ۵۷ و فشار رژیم بعثی عراق به امام برای ترک این کشور و تصمیم امام خمینی برای رفتن به فرانسه گفت: این غربت ظاهری امام درست برعکس خواسته آن‌ها نتیجه داد و این فشار، یک فرج و گشایشی را برای انقلاب، ملت ایران و امام به‌وجود آورد به گونه‌ای که صدای امام رساتر شد. این فشار دشمن و روحیه بلند ملت، ما را به پیروزی بزرگ تاریخی رساند و امروز احساس می‌کنم یک بار دیگر بعد از ۴۱ سال تاریخ تکرار می‌شود. همه به ما فشار آوردند، امریکا بدترین فشار‌های اقتصادی را بر ما وارد کرد، اما امروز احساس می‌کنیم درست به عکس شده است یعنی ملت بزرگ ایران بعد از ۵/ ۱ سال فشار مداوم اقتصادی، از هر روز دیگر قدرت و توان و جایگاهش در سطح جهان روشن‌تر و رفیع‌تر شده است.

رئیس‌جمهور با بیان اینکه در سفر به ارمنستان برای حضور در جمع سران اتحادیه اقتصادی اوراسیا، این احساس عزت و جایگاه ایران کاملاً مشخص بود، گفت: در سفر سازمان ملل هر کجا ایران و نماینده ایران بود، سیاست و دیپلماسی همان‌جا می‌چرخید و همه می‌خواستند از ایران بشنوند، منطقه از زبان ایران، سیاست‌های جهانی از زبان ایران و حتی به بیانی سیاست داخلی امریکا هم با بیان و عمل ایران؛ همه آن‌ها احساس می‌کردند اقدام ایران می‌تواند در سیاست داخلی امریکا هم تأثیرگذار باشد.

جو ضدایرانی را در نیویورک شکستیم
رئیس‌جمهور اظهار داشت: لابی ضد ایرانی توطئه‌ای را تهیه کرده بود که به مردم جهان بگوید ایران آغازگر یک تنش در منطقه حساس خلیج فارس است. لازم بود این توطئه شکسته شود و همه مردم جهان بشنوند آن‌هایی که این مشکل را در منطقه پیش آوردند کسانی هستند که پنج سال پیش مردم مظلوم یمن را هدف بمباران وحشیانه خودشان قرار دادند و ایران در طول این مدت مدافع مظلومان و مقاوم و مبارز در برابر تروریسم جهانی بوده است.
روحانی خاطرنشان کرد: آنچه در پایان مدت کوتاهی که در نیویورک بودیم احساس کردیم این بود که جوی که دشمن ساخته بود، شکسته شد، مخصوصاً که ما منادی صلح بودیم و بحث ابتکار صلح هرمز را مطرح کردیم. هیچ کس نمی‌توانست با این طرح مخالفت کند ولو اینکه کسی دلش نمی‌خواست بگوید که ما پشتیبان این طرح هستیم.

۱+۴ در نیویورک می‌توانست ۱+۵ هم بشود
وی گفت: آن‌ها می‌خواستند این را در اذهان جا بیندازند که همه چیز برای یک دیپلماسی صلح‌آمیز و مناسب در منطقه و برای مردم ایران مهیاست و این ایران است که سختگیری می‌کند و سر باز می‌زند، لذا حدود ۷۰ ساعتی که در نیویورک بودم بیش از ۲۳ برنامه و حدود ۱۵ ملاقات با سران کشور‌ها داشتیم و توانستیم تأکید کنیم ایران از مذاکره فرار نمی‌کند.
رئیس‌جمهور خاطرنشان کرد: همه اصرارها، صحبت‌ها و تماس‌ها بر این مبنا بود که یک بار دیگر ۱+۵ درست شود و ما هم گفتیم که حرفی نداریم و در یک شرایط مناسب اشکالی ندارد، به شرط اینکه آن‌هایی که به ۱+۵ ضربه زدند به آداب و رسوم ۱+۵ برگردند. ۱+۴ که در نیویورک تشکیل شد، می‌توانست ۱+۵ هم بشود.
روحانی با بیان اینکه خیلی‌ها تلاش کردند که مذاکراتی در سطح سران ۱+۵ در سازمان ملل تشکیل شود، اظهار داشت: ظاهرش این بود که بگوییم مخالفیم و شرکت نمی‌کنیم تا همه تقصیر‌ها گردن ایران بیفتد و بگویند درست است که امریکا مقصر بوده ولی الان که می‌گوید حاضر است که با شما بنشیند.

کلیت طرح فرانسه قابل قبول بود اما...
رئیس‌جمهور خطاب به ملت ایران با تأکید بر اینکه آنچه این روز‌ها برخی در تبلیغات جهانی مطرح می‌کنند با واقعیت فاصله دارد، گفت: کلیت آن طرحی که فرانسه آماده کرده بود، به یک معنا می‌توانست قابل قبول باشد، چون کلیت آن برمی‌گشت به اینکه ایران دنبال سلاح هسته‌ای نباشد که همیشه این را گفته‌ایم، ایران به صلح منطقه و صلح آبراه‌های منطقه کمک کند که همیشه کمک کرده‌ایم. امریکا کل تحریم را کنار بگذارد و فروش نفت بلافاصله آغاز شود و پول نفت در اختیارمان قرار بگیرد. کلیت این طرح از نظر ما قابل قبول است، اما عبارت‌های این طرح را اصلاً قبول نداشتم چراکه عبارت‌هایش نادرست بود و رئیس‌جمهور فرانسه گفت که بسیار خب، عبارت‌هایی که خودتان می‌گویید و وزرای خارجه با هم به یک نتیجه برسند و آن عبارت به عنوان مبنای مذاکره ما باشد.

روحانی با بیان اینکه همه بحث این بود که این طرح قابل قبول است و فرض بگیریم اصلاحات جمهوری اسلامی ایران را مدنظر قرار دهند، با چه اطمینانی وارد این جلسه شویم، ادامه داد: زمانی کسی می‌گوید ۱+۵ که یعنی برجام، کسی می‌گوید من برجام را قبول دارم و اشتباه کردم، می‌شود ۱+۵ و حداقل کسی می‌گوید من راه قبلی را نمی‌خواهم ادامه دهم و حداقل نگوید همه تحریم را برداشتم، بگوید من راه قبلی را فهمیدم نادرست بوده است.

به دوستان اروپایی گفتم حرف شما را قبول کنیم یا حرف امریکا را؟!
رئیس‌جمهور با اشاره به اینکه در همان ۲۴ ساعتی که اوج تحولات سیاسی و مذاکرات دیپلماتیک بود، رئیس‌جمهور امریکا در دو نوبت یک بار در سخنرانی در سازمان ملل و در سطح جهانی و یک بار دیگر صریحاً اعلام کرد که می‌خواهیم تحریم‌ها را تشدید کنیم، افزود: به دوستان اروپایی گفتم که کدام بخش را قبول کنیم؟ سخن شما را قبول کنیم که می‌گویید امریکا آماده است یا حرف رئیس‌جمهور امریکا را قبول کنیم که در ۲۴ ساعت دو بار به صراحت اعلام کرده که به دنبال تشدید تحریم‌هاست. خودشان پاسخ روشن نداشتند و گفتند در دنیای سیاست چیزی گفته است ولی آن‌ها آماده‌اند.

برای هر فداکاری‌ای که منجر به رفاه مردم شود، آماده‌ام
روحانی خطاب به ملت ایران تأکید کرد: نمایندگان ملت ایران و من به عنوان خادم و نماینده ملت ایران برای اینکه حقوق ملت ایران را به کرسی بنشانیم، هیچ دریغی نکرده‌ایم و اگر حداقل اطمینان حاصل می‌شد که این مذاکرات نتیجه‌اش چیزی است که به نفع ملت ایران است، حتماً این کار را می‌کردیم. به عنوان نماینده ملت ایران قبلاً گفته‌ام و الان هم می‌گویم که برای هر گونه فداکاری‌ای که منجر به احقاق حقوق و رفاه مردم شود، آماده‌ام. آنچه در نیویورک انجام گرفت ولو اینکه به ظاهر ممکن است برخی فکر کنند که در نقطه حل بود، اما با حل مسئله فاصله داشت.
رئیس‌جمهور خاطرنشان کرد: هر چه داریم از مقاومت ملت ایران است، اگر این همه کشور‌های اروپایی، یکی بعد از دیگری برای ملاقات با نماینده ملت ایران می‌آیند، به خاطر ملت ایران و مقاومت ملت ایران است. اگر ملت ایران مقاومت نمی‌کرد، کسی سراغمان نمی‌آمد، کسی نمی‌آمد بگوید که راه‌حلی پیدا کنیم.

اگر نشان دادن اقتدار ملی توسط نیرو‌های مسلحمان برای دفاع از کشور نبود و پهپاد آن‌ها به فضای کشورمان تجاوز می‌کرد و تنها نگاه و سکوت می‌کردیم، این جایگاه را امروز نداشتیم. وی افزود: اخطار دادیم، فرصت دادیم و بعد عمل کردیم، همه جا همین است، اخطار و فرصت می‌دهیم، حالا در پدافند فرصت ثانیه‌ای است، اما در دیپلماسی فرصت ممکن است دو ماه باشد. در اینجا آنچه شاهد بودیم این بود که همه فهمیدند ملت ایران از پا در نمی‌آید. همه اروپایی‌ها هر کدام به یک بیان به من گفتند که امروز قدرت شما از یک سال پیش بیشتر است.

ما همکاری کردیم، کاخ سفید مانع نتیجه شد
رئیس‌جمهور با تأکید بر اینکه به خاطر اینکه شاید برخی یک استنباط دیگر کردند، می‌خواهم از رئیس‌جمهور فرانسه تشکر کنم که همه تلاش خود را در آن ۴۸ ساعت مخصوصاً ۲۴ ساعت برای اینکه این کار بشود، انجام داد، تصریح کرد: ما همکاری و همراهی کردیم و آن کسی که مانع نتیجه شد، کاخ سفید بود و ایران، پاریس، توکیو و بقیه کشور‌ها مقصر نبودند. امریکا در پیغام خصوصی به اروپایی‌ها می‌گفت من آماده‌ام، اما بعد در مصاحبه اعلام می‌کرد که تحریم را تشدید می‌کنم، چطور می‌توان باور کرد و ذکاوت و هوشیاری ایرانی از ما می‌خواست که گول پیام خصوصی را نخوریم.
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۳
قاسم
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۲۷ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۱
0
0
اتفاقا جناب روحانی خودت و ظریف فقط و فقط به بهباد امریکایی نگاه میکردید و میکنیند انهم به علت شجاعت بسیار بالای سباه باسداران والا اصلا معلوم نبود که راهی امریکا باشید یا نه . و ضمنا مدعی شوید اروبایی ها بشت در اتاقت در نیویورک به صف باشند. نه خیر جناب روحانی اروبایی ها از جیز دیگری در ترس و تلاش بودند.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۴:۰۳ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۲
0
0
اگه برجام نبود اگه کسی نبود که چشم بسته هی بگه برجام سایه جنگ را از کشور دور کرد اگه ... پهباد آمریکا هرگز جرات نزدیک شدن به ایران را نداشت
حسين
|
Germany
|
۲۰:۴۶ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۲
0
0
دنياى امروز دنياى اقتدار با عزت است .
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار