کد خبر: 971680
تاریخ انتشار: ۱۰ مهر ۱۳۹۸ - ۱۲:۴۳
در یکی از غزوات، جبرئیل از طرف خداوند برای رسول اکرم پیامی آورد که زره جنگی را از تن بیرون کن و به جای آن این دعا را بخوان، این دعا از طریق یکی از ائمه هدی به شیعیان رسیده است.
سرويس ايثار و مقاومت جوان آنلاين: در جنگ ۳۳ روزه لبنان که به پیروزی قاطع حزب‌الله انجامید، حضرت آیت‌الله خامنه‌ای توصیه‌ها و راهکار‌هایی ارائه می‌کردند، توصیه به خواندن دعای "جوشن صغیر" یکی از رهنمود‌های معنوی در این زمینه بوده است. سرلشکر حاج قاسم سلیمانی در گفت‌وگوی اختصاصی درباره جنگ ۳۳ روزه ماجرای توصیه معنوی فرمانده کل قوا را روایت کرده است، به همین مناسبت بخش فقه و معارف پایگاه اطلاع‌رسانی KHAMENEI.IR در این یادداشت ضمن اشاره به توصیه حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، دعای جوشن صغیر را به اختصار معرفی کرده است.

جنگ ۳۳ روزه حزب‌الله لبنان و رژیم صهیونیستی در سال ۱۳۸۵ و پیروزی قاطع حزب‌الله از جهات مختلفی قابل تأمل و بررسی است، یک جهت مهم، تحلیل جنگ از بُعد مسائل معنوی است. سرلشکر حاج قاسم سلیمانی از نقش معنویت در پیروزی حزب‌الله حکایت جالبی را نقل می‌کند. هنگامی که در تجهیزات جنگی و مسائل نظامی غلبه‌ی ظاهری با رژیم صهیونیستی بود و ظاهراً هیچ امیدی به شکست دشمن نبود، در ملاقاتی با فرمانده کل قوا، این مسئله مطرح می‌شود، اما ایشان با اطمینان می‌گویند در جنگ پیروز می‌شوید و برای این منظور دستور معنوی‌ای ارائه می‌کنند تا به‌وسیله آن دل مجاهدان مستحکم شود و زمینه دریافت کمک خداوند را فراهم آورد، سرلشکر سلیمانی درباره این ملاقات می‌گوید:

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای فرمودند «به این‌ها [رزمندگان]بگویید دعای جوشن صغیر بخوانند.» در شیعه عموماً دعای جوشن کبیر معروف است و دعای جوشن صغیر حداقل در بین عموم مردم -غیر از خواص- معروف نیست. بعد آقا توضیحی هم دادند که یعنی ما تصور دیگری نکنیم در این موضوع که این دعای جوشن صغیر حالا مثلاً چیست؛ مثل بعضی‌ها که می‌گویند این چهار تا قل هوالله را بخوان یا مثلاً این حمد را بخوان و موضوع حل است. آقا فرمودند: «این دعای جوشن صغیر حالت یک انسان مضطر است؛ انسانی که در یک اضطرار شدید است و می‌خواهد با خدا حرف بزند.» (۱)

در ادامه مقداری بیشتر با دعای جوشن صغیر آشنا می‌شویم. ابتدا لازم است توجه کنیم که معصومان در سیره‌ی تربیتی خود از تعلیم دعا بسیار بهره می‌بردند و از این رهگذر برای اموری که انسان با آن‌ها مواجه است دستورالعمل‌های معنوی صادر می‌کردند. فصلی از این دعا‌های معصومین اختصاص به دعا در مقابل دشمنان دارد. جمعیت شیعیان همواره با تهدید از سوی دشمنان مواجه بوده‌اند، همان‌طور که ائمه علیهم‌السّلام به این بلا گرفتار بوده‌اند. در این شرایط دعا سلاح مؤمنینی بود که همه راه‌ها در مقابله با دشمنان بسته می‌شد و راه مادی برای پیروزی نداشتند. (۲)

در کتاب‌های شیعه دو دعا با نام‌های «جوشن کبیر» و «جوشن صغیر» وارد شده است. جوشن به معنای زره و سپر است و این دعا‌ها سپری برای مؤمنان در مقابل مشکلات خارجی بوده است. دعای جوشن کبیر از رسول خدا صلّی‌الله‌علیه‌وآله نقل شده است، در یکی از غزوات، جبرئیل از طرف خداوند برای رسول اکرم پیامی آورد که زره جنگی را از تن بیرون کن و به جای آن این دعا را بخوان. دعای جوشن کبیر بسیار مفصل است و شامل صد بند می‌شود که خواندن آن در شب‌های قدر توصیه شده است.

دعای جوشن صغیر از امام کاظم علیه‌السّلام به شیعیان رسیده است. ماجرای آن بدین قرار است که حسین بن علی، معروف به "شهید فخ" از نوادگان امام حسن علیه‌السّلام، علیه حکومت ظالم بنی‌عباس قیام کرد. هادی عباسی او را به شهادت رسانید و سپس قصد آن را داشت که تهدید کننده اصلی حکومت خود یعنی امام کاظم علیه‌السّلام را از سر راه بردارد. این خبر توسط علی‌بن یقطین که اصحاب خاص حضرت بود به ایشان رسید و خانواده و جمعی از یاران به امام گفتند که خودتان را از چشم این ستمگر دور کنید و به زندگی مخفیانه روی آورید. امام علیه‌السّلام رو کرد به خانواده و اصحابش و فرمود ترس را از خود دور کنید، اولین نامه‌ای که از عراق می‌آید خبر مرگ هادی عباسی خواهد رسید. اصحاب از علت آن پرسیدند امام فرمودند در خواب رسول خدا صلّی‌الله‌علیه‌وآله را دیدم و از دشمنان به ایشان شکایت کردم. پیامبر دستم را گرفت و فرمود «لحظاتی پیش خداوند دشمنت را هلاک کرد، بنابراین شکر الهی را نیکو به جا آور.» امام کاظم علیه‌السلام به شکرانه این خبر، رو به قبله و دست‌ها را به آسمان بلند کرد و این دعا را خواند. (۳) اصحاب سخنان حضرت را نوشتند و این دعای امام کاظم علیه‌السّلام به دعای جوشن صغیر معروف شد و در کتاب‌های معتبر حدیثی نقل شد. این دعا شامل ۱۹ بند است که در هر فقره مشکلات و بلایایی که ممکن است به انسان برسد یادآوری شده است، سپس از خداوند که برطرف‌کننده آن خطرهاست شکرگزاری می‌شود و در پایان هر فقره بر پیامبر و خاندانش صلوات فرستاده می‌شود و از خداوند درخواست می‌شود که انسان را در زمره شکرگزاران قرار دهد. (۴)

خواندن این دعا در مواقع احساس خطر از ناحیه دشمن توسط علما بسیار سفارش شده است. رزمندگان حزب‌الله در جنگ ۳۳ روزه پس از توصیه‌ی حضرت آیت‌الله خامنه‌ای به خواندن این دعا اهتمام ورزیدند و ثمره‌ی دعای جوشن صغیر را در صحنه عمل تجربه کردند. سرلشکر سلیمانی درباره اثر ترویج این دعا در آن ایام چنین می‌گوید: مسئله‌ی دعای جوشن صغیر رایج شد؛ چون این دعا مفاهیم خیلی ارزنده‌ی عرفانی و معنوی و عبودی دارد و شاید بتوان گفت جزو بهترین دعا‌های مفاتیح است. انتشار این دعا وسعت پیدا کرد و تلویزیون المنار به‌شکل مرتب آن را با صوت زیبا و حزینی پخش می‌کرد. حتی در بین مسیحیان هم این دعا را می‌خواندند. چون دعا، دعای الهی است، عرفانی است و متعلق به یک طایفه نیست. یعنی هر کسی که عبودیت و تعبد داشته باشد، به قدرت الهی و به خداوند سبحان اعتقاد داشته باشد، این دعا در او اثر می‌گذارد؛ لذا این پیام خیلی مؤثر بود و شروعی شد برای تحرک دیگری و می‌توان گفت که خون تازه‌ای در وجود حزب‌الله دمید تا حزب‌الله با امید و اعتمادبه‌نفس بیشتری وارد معرکه با دشمن شد. (۵)

همان‌طور که بیان شد دعا در سبک زندگی انسان نقشی منحصر به فرد دارد و اگر دعا نباشد خداوند به بندگان توجهی نمی‌کند. دعای جوشن صغیر یکی از یادگار‌های حدیثی امام کاظم علیه‌السّلام برای ما است به خصوص برای کسانی که در جبهه جهاد در مقابله با دشمن فعالیت می‌کنند، دارای اثرات فراوانی است به طوری که معادله قدرت را به نفع جبهه‌ی مؤمنین تغییر می‌دهد. در پایان به فرازی از این دعای دلنشین توجه می‌کنیم:

«اِلهی وَسَیِّدی وَکَمْ مِنْ عَبْدٍ اَمْسی وَ اَصْبَحَ مَغْلُولاً مُکَبَّلاً فِی الْحَدیدِ بِاَیْدِی الْعُداةِ لایَرْحَمُونَهُ، فَقیداً مِنْ اَهْلِهِ وَ وَلَدِهِ، مُنْقَطِعاً عَنْ اِخْوانِهِ وَ بَلَدِهِ، یَتَوَقَّعُ کُلَّ ساعَةٍ بِاَیِّ قِتْلَةٍ یُقْتَلُ، وَ بِاَیِّ مُثْلَةٍ یُمَثَّلُ بِهِ، وَ اَنَا فی عافِیَةٍ مِنْ ذلِکَ کُلِّهِ، فَلَکَ الْحَمْدُ یا رَبِّ مِنْ مُقْتَدرٍ لا یُغْلَبُ، وَ ذی اَناةٍ لا یَعْجَلُ، صَلِّ عَلی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ، وَ اجْعَلْنی لِنَعْمائِکَ مِنَ الشّاکِرینَ، وَ لِآلائِکَ مِنَ الذّاکِرینَ.»

ترجمه:
«ای معبود من و‌ای آقا و سرورم، چه بسیار بنده‌ای که شب و روزش را در غل و زنجیر آهنین در اسارت دشمنان بی‌رحم، دور از زن و فرزند و جدای از برادران و شهرش سپری کند، در حالی که هر ساعت انتظار می‌کشد که چگونه کشته خواهد شد و چگونه اعضای بدنش قطعه قطعه می‌شود و من در سلامتی از همه این گرفتاری‌ها به سر می‌برم، پس‌ای پروردگار من، حمد و سپاس از آنِ توست به خاطر نیروی شکست‌ناپذیرت و شکیبایی بی‌شتابت، بر محمّد و خاندان پاکش درود فرست و مرا از سپاسگزاران نعمت‌ها و یادکنندگان احسانت قرار بده.» (۶)

۱) ناگفته‌های جنگ ۳۳ روزه در گفت‌وگوی اختصاصی با سرلشکر حاج قاسم سلیمانی، پایگاه اطلاع‌رسانی KHAMENEI.IR
۲) سیدمحمدباقر حکیم «نظام العبادات فی مدرسة اهل البیت (علیهم‌السلام) (۴)» رسالة الثقلین، شماره ۲۸، ص ۷۲.
۳) مهج الدعوات و منهج العبادات، سیدبن طاووس، ص ۲۱۸-۲۱۹.
۴) دانشنامه جهان اسلام و دانشنامه مجازی ویکی شیعه مدخل «دعای جوشن کبیر»
۵) ناگفته‌های جنگ ۳۳ روزه در گفت‌وگوی اختصاصی با سرلشکر حاج قاسم سلیمانی، پایگاه اطلاع‌رسانی KHAMENEI.IR
۶) ترجمه دعا به نقل از: مفاتیح نوین، پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر آیت‌الله مکارم شیرازی، makarem.ir
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار