کد خبر: 971666
تاریخ انتشار: ۱۰ مهر ۱۳۹۸ - ۱۷:۳۶
گزارش جوان از یک نشست در استانداری کردستان
نمایندگان شورای شهرهای استان کردستان در دیدار با استاندار ضمن گلایه از برخی بی‌توجهی‌ها نسبت به شهرستان‌ها ومناطق روستایی استان، از بی‌مدیریتی در استان انتقاد کردند.

به گزارش خبرگزاری جوان از سنندج، نشست اعضای شورای شهرهای تابعه کردستان با استاندار در سالن شهدای گمنام استانداری برگزار شد.

رئیس شورای بخش مرکزی سنندج در این جلسه اظهار کرد: ما به عنوان نماینده مردم مجبور هستیم یک‌سری مسائل را مطرح کنیم که امیدواریم استاندار این مسائل را ببینند و به فکر راه‌حل برای آن باشند.

کاظمی خاطرنشان کرد: مردم به ویژه سرمایه‌گذاران در استان کردستان با بروکراسی سخت اداری مواجه هستند که گاها چندین سال باید دنبال یک مجوز دوندگی کنند.

وی اضافه کرد: 3 سال ونیم درگیر صدور یک مجوز طرح گردشگری هستم که تنها 21 ماه در منابع طبیعی گیر کرده است.

وی اظهار کرد: در برخی روستاهای بخش مرکزی سنندج مشکل آب شرب داریم ما نماینده مردمی هستیم که رتبه اول تورم، رتبه دوم بیکاری و رتبه تک رقمی طلاق دارند.

شورای دور پنجم سقز را با 120 میلیارد تومان بدهی تحویل گرفت

کرمی عضو شورای سقز هم در این نشست اظهار کرد: زمانی که شورای پنجم در سقز آغاز بکار کرد شروع کردیم شهر را با 120 میلیارد تومان بدهی تحویل گرفتیم.

وی افزود: با همت و تلاش و مساعدت بخش‌های مختلف از محل بدهی‌های دولتی 77 میلیارد تومان برای تهاتر آماده است اما نهایی شدن آن نیاز به دخالت استاندار دارد.

وی خاطرنشان کرد: برای طرح گردشگری سقز 80 قطعه زمین قرار بود واگذار شود که در فاز نخست 40 قطعه آن آزاد شد، مرحله دوم آن هم کارها انجام شده و الان منتظر توافق‌نامه استانی است.

وی عنوان کرد: اجرای طرح گردشگری در رودخانه سقز از ظرفیت‌های بسیار خوبی است که می‌تواند به رونق گردشگری و اقتصاد این شهرستان کمک کند سرمایه‌گذاری بخش خصوصی هم برای کار اعلام آمادگی کرده است اما نیاز به آورده اولیه و حمایت مسوولان استانی است.

رئیس شورای سقز هم در این جلسه اظهار کرد: اگر به سابقه برگزاری این نشست‌ها در سال‌های گذشته نگاه کنیم متاسفانه دستاورد خاصی نداشته است.

رضا اسعدی گفت: آنچه که بیان می‌شود مشکلات مهمی است که حل آنها موجب رونق در شهر و مسیر خدمت‌گذاری به مردم را هموار می‌کند.

وی گفت: متاسفانه در شهرهای ما یک برنامه چشم‌انداز کوتاه‌مدت و یا بلندمدت وجود ندارد.

صدور مجوز استخراج معادن منفعت عمومی ندارد

عضو شورای بخش زیویه سقز هم اظهار کرد: کاش در این جلسه رئیس سازمان صنعت، معدن استان و سایر متولیان این حوزه حضور داشتند تا این سوال را پاسخ دهند که این همه صدور مجوز برای معادن و ماسه‌شویی در این منطقه چه خروجی و خیری برای مردم دارد.

احمد لگزی گفت: صدور این مجوزها به جز تخریب جاده‌ و محورهای ارتباطی و از بین بردن کوه‌ها و اراضی، منفعت عمومی ندارد.

وی نبود بهورز زن در روستاهای بخش زیویه را متذکر شد و عنوان کرد: اغلب بهورزان در خانه بهداشت‌ها مرد هستند، نیاز است که از بهورزان زن استفاده شود چرا که زنان روستایی نیازشان به مسائل بهداشتی و خدماتی سلامت به مراتب بیش از مردان است.

به گفته وی، پروژه‌های نیمه تمام به ویژه در روستاها از چالش‌های مهمی است که با گذشت سال‌ها و پیگیری‌های فراوان بی‌نتیجه مانده است.

وی تصریح کرد: دولت برای محصولات کشاورزی نرخ‌گذاری می‌کند، ولی چرا به قیمت کود و سایر نهاده‌های کشاورزی و بروکراسی بانک‌ها برای دریافت تسهیلات بخش کشاورزی ورود نمی‌کند.

کانی‌دینار از شاخص‌های شهری محروم است

رئیس شورای شهر کانی‌دینار هم اظهار کرد: کانی‌دینار دروازه ورود مریوان است شهری با 16 هزار نفر جمعیت که تنها از لحاظ شاخص آمار جمعیتی می‌تواند عنوان شهر را به آن قلمداد کنیم چرا که از دیگر شاخص‌های لازم شهر بودن محروم است.

سعدی مرادی نبود شبکه آب و فاضلاب را از مشکلات اصلی مردم این شهر عنوان کرد و گفت: این معضل نیاز به ورود جدی از سوی مسئولان دارد با وجود پیگیری‌ها تا به امروز هیچ خروجی در این زمینه عاید ما نشده است.

وی افزود: برای جمع‌‌آوری پسماند خودرو استاندارد و سایت زباله نداریم و اکنون پسماندها در پارک جمع‌آوری می‌شود.

وی اظهار کرد: اگر می‌خواهیم کانی‌دینار را به سمت شهرشدن پیش ببریم، نیاز به حضور نمایندگان دستگاه‌های مختلف به صورت ثابت در این شهر است.

شوراها اهرمی برای متقاعدکردن مسئولان ندارند

رئیس شورای قروه هم اظهار کرد: اگر شاهد شلوغی حاضرین و مباحث مطرح شده در این جلسه هستیم به دلیل این است که این دست جلسات به ندرت برگزار می‌شود.

حسین احمدی افزود: شوراها هیچ اهرمی برای متقاعدکردن ادارات به انجام مطالبات مردم ندارند.

وی خاطرنشان کرد: شورا منتخب مردم است لذا انتظار داریم مسوولان ادارات پاسخ بیان مشکلات را تنها به «چشم گفتن» خلاصه نکنند.

وی گفت: در قروه معادن طلا وجود دارد ولی هیج نفعی برای مردم ندارد.

تئوری مدیریتی در کردستان نداریم

عضو شورای شهر سریش‌آباد هم اظهار کرد: تئوری مدیریتی در بدنه دستگاه‌های اجرایی استان کردستان وجود ندارد.

محمد عربیان عنوان کرد: اگر می‌خواهید مشکلات تمام بخش‌ها حل شود باید یک سند چشم‌انداز وجود داشته باشد که شاخص‌های مشکلات در هر شهرستان را مشخص کند.

وی افزود: سند چشم‌انداز موجب می‌شود مشکلات و نیازها در تمام بخش‌ها دیده شود و دیگر اعتبارات استانی به جاهایی که به نوعی بیشترین ارتباطات استانی دارند سرازیر نشود و سایر بخش‌های محروم هم دست خالی نمی‌مانند.

وی اضافه کرد: از دید ما سرمایه‌گذار به کسی گفته می‌شود که پول بیاورد و در یک نقطه سرمایه‌گذاری کند و زمینه اشتغال و سودآوری را برای مردم در آن نقطه فراهم سازد نه تنها به فکر منافع خودش باشد.

وی اضافه کرد: معدن‌داری که بدون توجه به مجوز و پروانه صادرشده اقدام به برداشت غیراستاندارد مرمر کوه‌های این منطقه می‌کند چه منفعتی جز ضرر برای مردم ما می‌تواند داشته باشد.

وی اضافه کرد: این چه سرمایه‌گذاری است که می‌آید سرمایه‌های ما را به تارج می‌برد دلخوش به این باشیم که 9 درصد مالیات می‌دهد آن هم مالیاتی که برای استان ما نیست!

وی افزود: در حالی نیروی انسانی غیربومی در واحدها و معادن  ما بکارگیری می‌شوند که آمار بالای بیکاری در استان بیداد می‌کند.

وی افزود: بروکراسی در استان غوغا می‌کند باید صدها بار درب اتاق فلان مسوول را بزنیم تا بتوانیم یک ملاقات داشته باشیم.

فضاهای آموزشی در بانه ناایمن است

نماینده شورای بخشداری بانه هم اذعان کرد: اماکن آموزشی از مشکلات جدی فضای آموزشی در بانه فرسوده است.

محمد علیپور گفت: کمبود فضا موجب شده در هر کلاس بیش از 30 تا 40 دانش‌آموز در کلاس حضور داشته باشند که این کار آموزش را با مشکل مواجه می‌کند.

وی تصریح کرد: نبود مدارس در مقطع دبیرستان موجب شده که بسیاری از دانش‌آموزان به ویژه دختران بعد از کلاس ششم ترک تحصیل کنند.

وی نبود آنتن موبایل در خیلی از نقاط بانه و حتی نبود خط ثابت تلفن در برخی روستاها را متذکر شد.

وی خطاب به استاندار کردستان اضافه کرد: وعده دادید که بازارچه‌های مرزی ساماندهی می‌کنید ولی نه تنها این کار انجام نشد.

وی عنوان کرد: کارت یارانه سوخت مرزنشینان در فاصله 20 کیلومتری مرز هم به عده ای واگذار نشده است.

طرح ممنوعیت بکارگیری نیروهای شهرداری در ادارات اجرایی شود

رئیس شورای شهر بیجار هم عنوان کرد: نقشه طرح تفصیلی شهرها مشکلات عدیده‌ای دارد لذا نیاز است از شهرهای استان بازدید میدانی صورت گیرد چون در سطح شهرها باغاتی وجود دارد که فاقد اشجار است اما در طرح تفصیلی همان باغ وجود دارد و همین موضوع مانع اجرای طرح‌های توسعه‌ای شهری می‌شود.

شهبازی عنوان کرد: نامه‌ای از وزارت کشور در راستای ممنوعیت بکارگیری نیروهای شهرداری در سازمان‌ها و دستگاه‌های دولتی ابلاغ شده که اگر سایر ادارات نیرو می‌خواهند باید حق و حقوش آن را پرداخت کنند در غیر اینصورت باید به شهرداری بازگردند.

بیکاری جوانان معضل جدی دهگلان است

علی بیگی عضو شورای شهر دهگلان هم اظهار کرد: پایه اقتصاد دهگلان کشاورزی است در شهرستان دهگلان مشکل اصلی بیکاری جوانان است.

وی تصریح کرد:‌ نباید کشاورزی به عنوان شغل قلمداد شود چون حالت فصلی دارد.

وی افزود: دهگلان 15 سال است که به شهرستان تبدیل شده اما بیشتر ادارات در آن مستقر نیستند.

وی گفت: چارت ادارات دهگلان اکثرا ناقص و اماکن آن استیجاری است و این موضوع موجب شده که خدمات به مردم در این نقطه لنگ بزند.

عنوان شهر روی شانه‌های پیرتاج سنگینی می‌کند

نایب رئیس شورای بیجار هم در این نشست اظهار کرد:‌ گذاشتن عنوان شهر روی پیرتاج روی شانه‌های پیرتاج سنگینی می‌کند شهری که حتی یک جاده، بانک و غیره ندارد چگونه می‌تواند شهر باشد.

قائم‌پناه اضافه کرد: پیرتاج تنها تابلوی شهر بودن را یدک می‌کشد و هیچ امکانات و شاخص شهر بودن را ندارد.

وی با انتقاد از پیشنهاد استاندار در زمینه مطرح کردن برخی از مشکلات با فرمانداران و مدیران به جای این جلسات، اظهار کرد: ما اگر بخواهیم با فرماندار شما ملاقات داشته باشیم، باید هفته‌ها نوبت ملاقات بگیریم، نماینده مردم در شوراها و خود مردم تشنه دیدار و ملاقات مدیران شما هستند.

وی اضافه کرد: ما هم اعتقاد داریم همه مشکلات با پول درست نمی‌شود اما انتظار داریم مسئولان و مدیران استان با مردم روستاها دیدار چهره به چهره داشته باشند.

وی گفت: در حالی سنگ سرمایه‌گذار به سینه زده می‌شود که برخی از آنها مانند معدن طلای زرکوه  3 هزار کارگر دارد که یک‌هزار و 500 نفر آن اهل ملایر هستند، سرمایه‌گذاری که از منابع و  امتیازات استان استفاده می‌کند چرا نباید از نیروهای بومی استفاده کند؟

انتهای پیام/2330/71

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر