کد خبر: 971548
تاریخ انتشار: ۱۰ مهر ۱۳۹۸ - ۰۸:۰۲
آغاز سال تحصیلی و سودجویی سوداگران کتاب‌های کمک آموزشی
آیا کتاب‌های آموزش و پرورش دچار نقص و ایراد هستند؟ آیا تمام آنچه دانش‌آموزان باید بدانند و یاد بگیرند در این کتاب‌ها وجود ندارند؟ اگر این‌طور است پس چرا این‌همه هزینه چاپ کتاب‌های درسی بر دوش آموزش و پرورش گذاشته می‌شود؟ اگر کتاب‌های کمک درسی کامل‌ترند خب همان‌ها برای دانش‌آموزان تدریس شود. چرا کیف مدرسه کودکان را سنگین می‌کنید؟
مریم ترابی
سرویس سبک زندگی جوان آنلاین: با شروع اولین ماه پاییز و بازگشایی مدارس و سال تحصیلی ماجرا‌ها و دردسر‌های کتاب‌های کمک درسی هم آغاز می‌شود. همان قصه تکراری کتاب‌های کمک درسی که هیچ‌وقت تمام نمی‌شود. چرا تمام شود؟ مگر سوداگران کتاب‌های کمک درسی می‌گذارند تمام شود؟ تا وقتی برخی مدیران مدارس و دلالان آموزشی هستند که کودکی فرزندان‌مان را از آنها بگیرند، سایه سنگین کتاب‌های کمک‌درسی بر سر زندگی و کودکی فرزندان این کشور مستدام است. هنوز سال تحصیلی شروع نشده بود که مدیران برخی مدارس پولی پیغام و پسغام فرستادند که الا و بلا باید قبل از شروع سال تحصیلی این کتاب‌های کمک درسی تهیه و در روز اول مدرسه همراه دانش‌آموزان باشد. چقدر سیستم آموزشی ما لنگ می‌زند که اگر این کتاب‌های کمک درسی نباشند معلمان ناتوان و عاجز از تدریس هستند.

دست به دامان علما برای نجات کتاب‌های کمک درسی

در نیمه‌های سال تحصیلی گذشته خبر‌های خوبی از حذف کتاب‌های کمک درسی از مدارس ابتدایی به گوشمان رسید که بسیار خوشحال شدیم که بالاخره وزارت آموزش و پرورش به خود آمده و درصدد حذف این کتاب‌ها از مقطع ابتدایی برآمده است. بعد از این خبر، خبر‌هایی در رسانه‌های اجتماعی دست به دست شد که حکایت از دست به دامان شدن آقایان سوداگران کتاب‌های کمک درسی به علمای عظمای تقلید بود که فتوایی صادر کنند با این مضمون که استفاده از کتاب‌های کمک درسی حکم شرعی دارد و هر که استفاده نکند خلاف دین و شرع رفتار کرده و گناه کبیره است! این خبر ابتدا به مثابه یک جوک و طنز بود و همه با این خبر کلی خندیدند، ولی متأسفانه این خبر جوک نبود و واقعیت داشت. سودجویی و منفعت‌طلبی آقایان تا حدی است که حتی از علمای عظام تقلید هم در جهت رسیدن به هدف خود استفاده می‌کنند.

همدستی مدیران و معلمان با سوداگران کمک آموزشی

آیا کتاب‌های آموزش و پرورش دچار نقص و ایراد هستند؟ آیا تمام آنچه دانش‌آموزان باید بدانند و یاد بگیرند در این کتاب‌ها وجود ندارند؟ اگر این‌طور است پس چرا این‌همه هزینه چاپ کتاب‌های درسی بر دوش آموزش و پرورش گذاشته می‌شود؟ اگر کتاب‌های کمک درسی کامل‌ترند خب همان‌ها برای دانش‌آموزان تدریس شود. چرا کیف مدرسه کودکان را سنگین می‌کنید؟ مدیر یکی از مدارس برتر تهران در روز‌های پایانی تابستان و قبل از شروع سال تحصیلی اعلام کرد والدین باید کتاب کمک درسی علوم و فارسی درس به درس آی‌کیو گاج را تهیه کنند و دانش‌آموزان باید در روز اول مهر همراه خود داشته باشند. تأکید هم کردند که حتما از گاج مارکت خرید کنید. حالا چرا جا و محل خرید را هم مشخص می‌کنند اصلاًَ مشخص نیست. یکی از والدین تعریف می‌کرد به توصیه آقای مدیر به همین سایت مراجعه کرده و کتاب‌های مورد نظر را خریداری کردیم. در سایت نوشته بود ارسال برای تهران ۲۴ ساعته و برای شهرستان ۷۲ ساعته است. خب تا روز دوشنبه اول مهر وقت بود و با احتساب ۲۴ ساعتی که گفته‌اند حتماً روز شنبه به دست ما می‌رسد. شنبه گذشت و نیامد و ما نگران از اینکه چرا کتاب‌ها به دست ما نرسیده است. هر چه با واحد پشتیبانی تماس می‌گرفتیم موفق به صحبت نمی‌شدیم. یک‌شنبه هم گذشت و باز هم کتاب‌ها نیامد. فرزندم از استرس اینکه کتاب‌ها برای روز اول مهر به دستش نمی‌رسد تمام ناخن‌های دستش را با دندانش خورده بود. هر چه زنگ می‌زدیم همچنان در صف انتظار بودیم و دستمان به هیچ جا بند نبود تا اینکه عصر روز یک‌شنبه خانم اپراتور پاسخ داد و با خونسردی هر چه تمام‌تر گفت اشکال سیستمی بوده و اتفاق خاصی نیفتاده است. خوب شد تماس گرفتید. مشکل را حل کردیم فردا صبح حتماً به دستتان می‌رسد. روز اول مهر شد و فرزندم با استرس اینکه کتاب کمک درسی را همراه ندارد سال تحصیلی خود را شروع کرد، اما خبری از کتاب نشد که نشد.

واقعاًَ این کتاب‌های کمک درسی و تأکید از فلان فروشگاه و فلان برند خرید کردن چقدر در سوادآموزی فرزندان ما تأثیر دارد که به قیمت ناراحتی و استرس فرزندانمان باید انجامشان دهیم. آیا غیر از پورسانت خوب و سود و منفعت عالی برای مدیران و معلمان چیز دیگری در این میان وجود دارد؟ معلمانی که تربیت فرزندان جامعه را بر عهده دارند به خاطر سود بیشتر چه بازی‌هایی که نمی‌کنند. یک سؤال؛ آیا دانش‌آموزان نقاط محروم کشور که حتی کلاس‌های درسی درست و حسابی هم ندارند بدون کتاب‌های کمک درسی باسواد نمی‌شوند؟

کابوس غول‌های درسی در تمام دوران تحصیل فرزندان‌مان

تمام تلاش‌ها انجام شد که کتاب‌های کمک درسی از مقطع ابتدایی حذف شود که آن هم نشد و در نطفه خفه شد، ولی نکته جالب در این بود که هیچ صحبتی از حذف کتاب‌های کمک درسی در مقاطع دیگر تحصیلی به میان نمی‌آید، چرا؟ جوابش واضح است، زیرا تمام این کتاب‌های کمک درسی برای تعیین سرنوشت فرزندان‌مان در کنکور مهم و حیاتی هستند و اگر حذف شوند فرزندان‌مان بیچاره شده و قطعاً در کنکور قبول نمی‌شوند. مؤسسین کتاب‌های کمک درسی با در دست داشتن تنها رسانه تصویری کشور (تلویزیون) و برنامه‌ها و تبلیغات جورواجورشان به نحوی در زندگی مردم رخنه کرده‌اند که والدین باور کرده‌اند اگر این کتاب‌ها نباشند موفقیت فرزندانشان غیرممکن است. در واقع مؤسسین کتاب‌های کمک درسی با رخنه در زندگی مردم سبک زندگی و تحصیلی را در خانواده ایرانی تغییر داده و آن‌ها را به سمت و سویی می‌برند که به هدفشان نزدیک‌تر است. دلالان تحصیلی سوادآموزی را برای خانواده‌ها به خصوص دانش‌آموزان سخت کرده و غول‌های کنکور برای دانش‌آموزان ایجاد کرده‌اند.

غول اول؛ برای شکستن شاخ غول ورود به پایه هفتم مدارس نمونه و برتر در مقطع ابتدایی باید از کتاب‌های کمک درسی استفاده شود. غول دوم؛ در دبیرستان دوره اول هم اگر کتاب‌های کمک درسی نباشد چگونه می‌شود از سد غول کنکور ورود به پایه دهم گذشت و سرنوشت و آینده چهار سال آینده خود را رقم زد؟ پس کتاب‌های کمک درسی لازم و از نان شب هم واجب‌تر است. غول آخر؛ در مقطع دبیرستان دوم که اصلاً تمام سرنوشت دانش‌آموز وصل به کنکور و ورود به دانشگاه است قطعاً در این مقطع باید با کتاب‌های کمک درسی زندگی کرد و شبانه‌روز همراه دانش‌آموزان باشد که اگر این‌گونه نباشد هیچ تضمینی برای قبولی در دانشگاه وجود ندارد. با یک مرور ساده، به نفوذ و رخنه این کتاب‌ها در زندگی خانواده‌هایی که دانش‌آموز دارند پی بردیم.
ولی باز همان سؤال را تکرار می‌کنم؛ چگونه دانش‌آموزان مناطق محروم کشور که حتی کلاس‌های درسی درست و حسابی هم ندارند بدون کتاب‌های کمک درسی در دانشگاه قبول که می‌شوند هیچ، به کرات شاهد بوده‌ایم که رتبه‌های خوب کنکور سراسری را نیز به خود اختصاص داده‌اند؟
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار