کد خبر: 971446
تاریخ انتشار: ۰۹ مهر ۱۳۹۸ - ۰۱:۱۹
سلول‌های بنیادی اکسیر شفابخشی است که خدا در وجود ما انسان‌ها قرار داده و می‌تواند به درمان بسیاری از بیماری‌های سخت و صعب‌العلاجی همچون انواعی از سرطان‌ها کمک کند.
زهرا چيذری
سرویس جامعه جوان آنلاین: از همه مهم‌تر اینکه اغلب ما می‌توانیم اهداکننده سلول‌های بنیادی باشیم و جان بیماری را نجات دهیم. به خصوص اینکه طی سال‌های ۹۱ تا ۹۷، ۹۵۷ هزار یورو برای بیمارانی که نمونه مشابه سلول‌های بنیادی آن‌ها در کشور نبوده و از خارج از کشور نمونه برایشان وارد شده است، هزینه شده است؛ در حالی که اگر نمونه را در داخل داشته باشیم، هزینه درمان این بیماری‌ها بسیار کاهش می‌یابد و از خروج ارز نیز جلوگیری می‌شود. آرزو صیاد، دبیر شورای ملی توسعه و نظارت بر مراکز پذیره‌نویسی سلول‌های بنیادی خون‌ساز و بانک خون بند ناف وزارت بهداشت در همایش بزرگداشت روزجهانی اهداکنندگان سلول‌های بنیادی، با بیان این مطلب افزود: هر یک نفر می‌تواند با اهدای سلول‌های بنیادی و شباهت ژنتیکی با یک بیمار، جان یک بیمار را نجات دهد. وی گفت: ۵۵ هزار بزرگسال عضو شبکه ملی اهدای سلول‌های بنیادی هستند و ۸ هزار و ۶۰۰ نمونه بند ناف نیز در این شبکه ثبت شده و همچنین در کل کشور ۶۳ هزار دهنده داوطلب اهدای سلول‌های بنیادی داریم.

۷۵ درصد دریافت سلول‌های بنیادی از غیرخویشاوندان
دبیر شورای ملی توسعه و نظارت بر مراکز پذیره نویسی سلول‌های بنیادی وزارت بهداشت با بیان اینکه متوسط سالانه ابتلا به بدخیمی‌های خونی در کشور ۴ هزار و ۷۵۲ نفر است، گفت: یک سوم این بیماران یعنی هزار و ۵۰۰ نفر نیازمند اهدای سلول‌های بنیادی هستند و کمتر از ۲۵ درصد این افراد در خانواده دهنده سازگار دارند و ۷۵ درصدشان دهنده خویشاوند نداشته و نیازمند اهدای سلول‌های بنیادی از سوی افراد غیرخویشاوند هستند. در این همایش وزیر بهداشت نیز با اشاره به راه اندازی شبکه ملی اهداکنندگان سلول‌های بنیادی در کشور افزود: این بانک فقط در پیوند مغز استخوان به ما کمک نمی‌کند بلکه به ما کمک می‌کند تا بسیاری از گره‌های نظام سلامت را بگشاییم. ما امروز نمی‌دانیم که کدام بیماری‌ها در کشور با کدام HLA ارتباط دارند؛ این بانک در یافتن پاسخ به ما کمک خواهد کرد. همچنین این بانک به ما کمک می‌کند که پاسخ‌دهندگان درست به دارو‌های گرانقیمت را بشناسیم. در این همایش با حضور وزیر بهداشت، از اهداکنندگان سلول‌های بنیادی تقدیر شد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار