کد خبر: 971436
تاریخ انتشار: ۰۹ مهر ۱۳۹۸ - ۰۳:۴۵
در جریان رونمایی از مستند «مادر جبهه‌ها» مطرح شد
مدیر دفتر ادبیات و هنر مقاومت حوزه هنری در آیین رونمایی از مستند «مادر جبهه‌ها» با بیان اینکه در ادبیات جنگ، خانم‌ها به قدری پررنگ حضور دارند که آقایان را هم پشت سر گذاشته‌اند، گفت: در ادبیات جنگ خاطرات یک دختر ۱۷ساله شناخته‌شده‌ترین کتاب جنگ ما می‌شود.
سرویس فرهنگ و هنر جوان آنلاین: به گزارش «جوان» به نقل از روابط عمومی سازمان سینمایی حوزه هنری، مرتضی سرهنگی مدیر دفتر ادبیات و هنر مقاومت حوزه هنری، در مراسم رونمایی از مستند «مادر جبهه‌ها» محصول مرکز مستند این سازمان عنوان کرد: ذات جنگ و کار‌های دفاعی مردانه است و زنان پشتوانه مردان هستند. وقتی جنگ‌ها طولانی می‌شود، مقاومت مردان در خط مقدم مستلزم استقامت زنان در پشت خط است و زنان ما ایستادند تا ما از این هیولا و آتشی که جهان برای ما روشن کرده بود، سربلند بیرون بیاییم.

سرهنگی افزود: جنگ‌های دفاعی همانطور که فرماندهان و سربازان خود را پیدا می‌کنند، نویسندگان و فیلمسازان خود را نیز پیدا می‌کنند. این ذات جنگ‌های دفاعی است. ما یک حضور تعیین‌کننده از زنان در جنگ داریم که در حال حاضر کم و بیش به آن پرداخته می‌شود. اساساً صدای جنگ با خاطرات زنان بلندتر شنیده می‌شود. در ادبیات جنگ برخلاف باور بعضی‌ها، خاطرات یک دختر ۱۷ساله شناخته‌شده‌ترین کتاب جنگ ما می‌شود. «دا» مانند خط پهنی خاطرات را پهن می‌کند و در این حوزه مبدأ می‌شود.

وی در پاسخ به سؤال محمدعلی صمدی با این مضمون که آیا بعد از ۴۰سال حق حضور زنان در جنگ در حوزه ادبیات و هنر ادا شده است یا نه؟ گفت: حوزه هنری سال‌هاست در این زمینه کار می‌کند و تشخیص داده که این ادبیات یک ادبیات جدیدی در کشور ماست و در کشور‌های دیگر هم همینطور است. بعضی کشور‌ها به ادبیات جنگ، ادبیات ناگزیر می‌گویند، یعنی اگر جنگ نبود این ادبیات هم نبود. ادبیات جنگ برای سینما، مستند، نمایش و حتی برای موسیقی پشتوانه‌ای است.

فکر می‌کنم کاری که در این زمینه انجام داده‌ایم به اندازه خودمان است نه به اندازه جنگ. در مورد جنگ هنوز خیلی کار هست که باید انجام شود که عمر ما کفاف این کار را نمی‌دهد. در ادبیات جنگ، خانم‌ها به قدری پررنگ حضور دارند که آقایان را هم پشت سر گذاشته‌اند. بهترین راوی‌ها و نویسندگان ما در این ادبیات خانم‌ها هستند. کار درباره جنگ برای خانم‌ها سخت است، زیرا جنگ تجربی است و خانم‌ها تجربه‌ای که یک مرد در جبهه داشته را ندارند، اما به لحاظ احساسات، تکنیک و فنی در این زمینه بسیار قوی عمل می‌کنند. ما نویسندگان زنی داریم که در این حوزه نوشته‌اند در صورتی که بعد از جنگ به دنیا آمده‌اند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار