کد خبر: 971391
تاریخ انتشار: ۰۹ مهر ۱۳۹۸ - ۰۴:۱۵
سرویس دانشگاه جوان آنلاین: در یک پروژه تحقیقاتی که با همکاری محققان دانشگاه شهید اشرفی اصفهانی و صنعت فولاد انجام شد، مشکل جلبک (سیانوباکتری‌ها) پساب کارخانه فولاد سبا برطرف شد.
مجری این طرح اظهار کرد: «طرح جلبک پساب کارخانه فولاد سبا در تابستان سال جاری از سوی فولاد به دانشگاه مطرح شد. آزمایشات متعددی توسط تیم تحقیقاتی دانشگاه انجام و نتایج اضافه شدن ماده ضد جلبک به حجم عظیم پساب در آزمایشگاه کارخانه فولاد سبا رضایتبخش اعلام شد.» مریم میرباقری افزود: «در این پروژه مواد و ترکیبات مختلفی مورد بررسی قرار گرفت و در نهایت یک ماده ترکیبی پیشنهاد شد که مشکلات محیط زیستی ندارد و بر سیستم‌ها نیز تأثیر منفی نخواهد داشت. این ماده ضد جلبک در پایلوت ۲۰۰ مترمکعبی آزمایش و باعث حذف جلبک‌ها بعد از یک ساعت و رسوب بعد از یک شب شد. همچنین کاهش کدورت آب تا چهار درجه بعد از اضافه کردن ماده ضد جلبک حاصل شد که این خود کاهش هزینه‌های تصفیه آب را در پی دارد.»

مجری طرح کنترل و حذف شکوفایی (Bloom) جلبک‌ها و سیانوباکتری‌ها از پساب کارخانه فولاد سبا با بیان اینکه برگشت آب برای صنایع مخصوصاً صنایع فولاد از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است، تصریح کرد: «نگهداری آب در یک بستر دریاچه مانند باعث افزایش زمان ماند آب و ایجاد پدیده لایه‌بندی و مغذی شدن آب در مخزن می‌گردد. این پدیده‌ها باعث می‌شود آب خروجی از مخزن کیفیت پایین‌تری نسبت به آب ورودی داشته باشد و در حقیقت موجب تغییر کیفیت آب مخزن می‌شود. یکی از مشکلات ماند آب در دریاچه صنعت فولاد که در فصل گرم با آن مواجه می‌شوند، پدیده ظهور جلبک سبز آبی یا همان سیانوباکتری‌هاست.»

این محقق در خصوص مضرات وجود جلبک سبز آبی گفت: «جلبک‌های سبز آبی با بیش از ۳ میلیون سال قدمت از قدیمی‌ترین موجودات کره زمین هستند که سالانه در آب‌های شور و شیرین مختلف باعث ایجاد بلوم می‌شوند. یکی از مهم‌ترین مشکلاتی که حضور سیانوباکتری‌ها در صنعت فولاد ایجاد می‌کنند، گرفتگی شدید فیلتر‌های تصفیه‌ای است که منجر به تعویض روزانه این فیلتر‌ها می‌شود. از طرف دیگر متصاعد شدن مواد فراری که توسط سیانوباکتری‌ها تولید می‌شود، می‌تواند بر سلامت پرسنل اثرات نامطلوبی داشته باشد.» وی بیان‌کرد: «تغییرات شدید دما، چگالی و املاح محلول در عمق مخزن، کم شدن غلظت اکسیژن محلول، طعم و بوی نامطبوع آب و تغییرات فصلی از پیامد‌های ایجاد لایه‌هایی از جلبک در آب است.» میرباقری افزود: «روش‌های مختلف شیمیایی و بیولوژیکی در جهت پیشگیری و حذف این جلبک‌ها وجود دارد که باعث از بین بردن یا لخته‌سازی سیانوباکتری‌ها و در نتیجه رسوب آن‌ها می‌شود.» این محقق تصریح کرد: «در نتیجه این تحقیق مشکل انسداد فیلتر‌ها و به خصوص ممبران‌های سیستم اسمز معکوس تحت تأثیر حضور جلبک‌ها برطرف می‌شود که خود باعث کاهش هزینه‌های قابل توجهی در صنعت فولاد می‌شود. در این پروژه مواد و ترکیبات مختلفی مورد بررسی قرار گرفت.»
وی از پیگیری چند پروژه تحقیقاتی همکاری دیگر بین فولاد سبا و دانشگاه شهید اشرفی اصفهانی خبر داد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر