کد خبر: 971271
تاریخ انتشار: ۰۷ مهر ۱۳۹۸ - ۲۳:۱۳
دنيا حيدری
احکام صادر شده در خصوص اتفاقات دربی نشان می‌دهد که کمیته انضباطی روز‌های پرکاری را پشت سر گذاشته است. روز‌های پرکاری که نتیجه آن حداقل تاکنون به ۹ مورد (چهار مورد در خصوص استقلال و پنج مورد در خصوص پرسپولیس) توبیخ و تنبیه انجامیده است!

خوب است، اتفاقاً برخورد به موقع و در اسرع وقت می‌تواند عامل بازدارنده باشد و تیم‌ها، بازیکنان و حتی تماشاگران را از انجام حرکات و رفتار‌های تحریک‌کننده، توهین‌آمیز، فحاشی و موارد این‌چنینی بازدارد. البته به شرط آنکه در وهله اول این رأی دادن‌ها و رسیدگی کردن‌ها شو و نمایش در خصوص برخی بازی‌های خاص نباشد و در وهله دوم نیز احکام صادر شده ابهام‌برانگیز و غیرمنطقی نباشد تا باعث ایجاد بدبینی و بی‌اعتمادی شود!

حکم خاطیان دربی پایتخت در حالی طی هفت روز صادر و اعلام شده که خاطیان (به‌زعم کمیته انضباطی) بر اساس گزارش مقامات رسمی مسابقه اعم از داور، ناظر فدراسیون و کمیته انضباطی محروم، توبیخ و تنبیه شده‌اند که البته در طول سه هفته گذشته با وجود همه تنش‌هایی که چه روی سکو‌ها رخ داده بود و چه در جریان بازی‌های هفته‌های اول تا سوم، هیچ‌گونه اقدام خاصی از سوی کمیته انضباطی (جز محرومیت بیرانوند در بازی با تراکتور) صورت نگرفته است تا امروز این شائبه ایجاد شود که آقایان نه برای بازداشتن بازیکنان، مربیان و تماشاگران از انجام رفتار‌های خارج از عرف و غیراخلاقی دست به قلم شده‌اند و حکم داده‌اند، بلکه بیشتر برای نشان دادن خود بوده که چنین نمایشی را با این لیست بلندبالا از محرومیت منتشر کرده‌اند.

جدا از حکم‌هایی که برای بازیکنان دو تیم در نظر گرفته شده و بسیاری از آن‌ها نیز جای سؤال و صدالبته تعجب دارد، چه در خصوص محروم کردن‌ها و چه ادامه‌دار بودن بررسی‌ها و عدم صدور حکم در خصوص مواردی که به نظر می‌رسد واضح‌تر از آن باشد که نیاز به بررسی موشکافانه و طولانی‌مدت داشته باشد، این سؤال مطرح می‌شود که چه تفاوتی بین تماشاگران استقلال و پرسپولیس با تماشاگران دیگر تیم‌هاست که این‌ها به سرعت با محرومیت یک جلسه‌ای مواجه می‌شوند، اما چنین حکمی در خصوص تماشاگران دیگر تیم‌ها (تراکتور، نفت مسجدسلیمان و...) داده نمی‌شود، آن‌هم در شرایطی که شواهد و مدارک آن بازی‌ها خیلی پیشتر از دربی باید به دست آقایان در کمیته انضباطی رسیده باشد!

بررسی و صدور حکم در خصوص خطا‌های رخ داده در ورزشگاه ها، چه در داخل و چه خارج از زمین می‌تواند اتفاق بسیار خوب و قابل توجهی باشد، اما به شرط آنکه نگاه آقایان در صدور حکم و بررسی گزارش‌های ارسال شده گزینشی و مقطعی نباشد که در غیر این صورت ۱۰ جلسه محرومیت هم که برای بازیکنان، مربیان و تماشاگران در نظر گرفته شود، نمی‌تواند کاری از پیش ببرد و تأثیر مثبتی در پی داشته باشد، وقتی نگاه آقایان به همه تیم‌ها یکسان نیست.

آنچه امروز باعث می‌شود با وجود بررسی به موقع و زودهنگام اتفاقات دربی کمیته انضباطی باز هم زیر سؤال برود، تجربه‌ای است که از عملکرد این کمیته در طول سال‌های گذشته داشته‌ایم. تجربه‌ای که نمی‌تواند از شدت بدبینی به تصمیم‌گیری‌های کمیته انضباطی و برخورد آن با تخلفات فوتبالی بکاهد، وقتی همین نفرات پیشتر امتحان خود را پس داده‌اند و این بدبینی را به وجود آورده‌اند. چه در صدور احکام جالب توجه و عجیب، چون صدور حکم محرومیت سه ماهه عادل باباپور، مربی ماشین‌سازی از کلیه فعالیت‌های فوتبالی و حضور در تمامی استادیوم‌های ایران به دلیل توهین به داور در دیدار ماشین‌سازی مقابل شهرخودرو اتخاذ شده، درحالی‌که این مربی برای آنالیز دیدار پیکان و شاهین شهرداری در بوشهر حضور داشته و چه در صدور سریع حکم تخلفات برخی بازی‌ها که در مقابل بازی‌های دیگر مانند آنچه برای تماشاگران نفت مسجد سلیمان رخ داد، اما برای تراکتورسازی و هوادارانش نه! اتفاقی که البته در طول سه هفته ابتدایی لیگ در ورزشگاه‌های دیگر هم به اشکال مختلف رخ داد، اما شاید لیگ برای کمیته انضباطی از هفته چهارم و مصاف سرخابی‌های پایتخت شروع شده که این‌چنین با احکام سنگین، نه فقط خودی نشان دادند، بلکه استقلال و پرسپولیس را هم نقره‌داغ کردند.

مسئله امروز چرایی احکام صادر شده از سوی کمیته انضباطی نیست که بدون شک نمی‌توان توقع داشت برابر اتفاقات ناخوشایند ورزشگاه‌ها دست روی دست گذاشت و سکوت کرد. مسئله در واقع نوع نگاه آقایان به همه بازی‌ها به یک چشم است که باید دید واقعاً اینگونه است که اگر باشد، چرا برخی در طول سه هفته اول مصون بودند!
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار