کد خبر: 971253
تاریخ انتشار: ۰۷ مهر ۱۳۹۸ - ۲۲:۱۹
رئیس‌جمهور امریکا در واکنش به استیضاح خود، به مردم امریکا پیام داد
۴۹ درصــد امریکایی هـا از استیضاح رئیس‌جمهورشان حمایت می‌کنند؛ این یعنی اینکه زمینه‌های اجتماعی استیضاح دونالد ترامپ به سرعت در حال شکل گرفتن است.
سرویس بین الملل جوان آنلاین: نانسی پلوسی، رهبر دموکرات‌های سنا که تا همین چند روز قبل مخالف استیضاح بود، حالا به موافق دوآتشه بدل شده و می‌گوید جمهوریخواهان حاضرند اکثریت کنگره ۲۰۲۰ را از دست بدهند، ولی ترامپ را استیضاح کنند. نشانه‌ها از وحشت در کاخ سفید حکایت می‌کند. یک مقام سابق کاخ سفید گفته که دولت امریکا به شدت در تلاش است جلوی انتشار یادداشت‌ها و محتوا‌های مربوط به گفتگو‌های تلفنی دونالد ترامپ با رهبران خارجی از جمله گفت‌وگوی اخیر او با رئیس‌جمهور اوکراین را بگیرد. انتشار پیام ویدئویی دیروز ترامپ که در آن هشدار داده امریکا «به طرز بی‌سابقه‌ای در معرض خطر است» نشان داده ترامپ برخلاف قبل چقدر استیضاح شدنش را جدی گرفته است.

«آن‌ها می‌خواهند تفنگ شما را بگیرند، مراقبت‌های درمانی شما را بگیرند. رأی‌تان را بگیرند. آزادی‌تان را بگیرند.» این بخشی از ویدئویی است که دونالد ترامپ چهل و پنجمین رئیس‌جمهور امریکا سحرگاه دیروز آن را خطاب به امریکایی‌ها منتشر کرد، ویدئویی که نشان می‌دهد او برخلاف دفعات قبل استیضاح شدنش را جدی گرفته است. ترامپ در این ویدئو گفته به دلیل آنکه در حال «مبارزه» برای مردم امریکا است مورد هجمه نمایندگان دموکرات قرار گرفته و تأکید کرده است: «نمی‌توانیم اجازه بدهیم این اتفاق رخ دهد، چون کشورمان به طرز بی‌سابقه‌ای در معرض خطر قرار گرفته است. همه چیز خیلی ساده است. آن‌ها می‌خواهند جلوی من را بگیرند، چون من دارم برای شما مبارزه می‌کنم و من هیچ وقت اجازه نمی‌دهم این اتفاق بیفتد.» او حتی بعد از انتشار این پیام هم تخلیه روانی نشد و به همین خاطر دست به توئیت برد و نوشت: «چطور رئیس‌جمهوری را استیضاح می‌کنید که بزرگ‌ترین اقتصاد کشورمان را به وجود آورده، ارتش را بازسازی کرده و آن را به قدرتمند‌ترین شکلش در تاریخ درآورده، مالیات‌ها و مقررات بی‌سابقه را از میان برداشته، امور کهنه‌سربازان را اصلاح کرده و کلی کار‌های دیگر کرده؟» ظاهراً ترامپ در کاخ سفید آماده‌باش اعلام کرده و دستور داده نه فقط جلوی منتشر شدن نوار گفتگو‌های تلفنی‌اش با ولادیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین را بگیرند، بلکه گفته که جلوی درز یک سری مکالمات او در اوایل دوران ریاست جمهوری‌اش، از جمله با ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه و همچنین محمد بن‌سلمان ولیعهد عربستان را هم سد کنند.

احضار نزدیک ترین‌های ترامپ
فضا در بین مخالفان ترامپ در حال حرارتی‌تر شدن است. «نانسی پلوسی» رئیس مجلس نمایندگان امریکا که تا همین چند روز قبل مخالف استیضاح رئیس‌جمهور بود و امیدی به موفق بودن آن نداشت، شنبه شب گفت با انتشار اطلاعات بیشتر در مورد پرونده اوکراین‌گیت، به مرور میزان حمایت افکار عمومی از استیضاح ترامپ در حال افزایش است. ظاهراً اشاره پلوسی به نظرسنجی‌هایی است که به تازگی منتشر شده و نشان می‌دهد نزدیک ۵۰ درصد امریکایی‌ها از شروع روند استیضاح رئیس‌جمهور حمایت می‌کنند. در حالی که نظرسنجی نشریه هیل و شرکت تحقیقاتی HarrisХ می‌گوید ۴۷درصد شرکت‌کنندگان در این نظرسنجی از آغاز روند استیضاح ترامپ استقبال کرده‌اند که ۱۲درصد بیشتر از سه ماه قبل است، آخرین نظرسنجی‌های رادیو عمومی ملی (NPR) و شبکه رادیویی پی. بی. اس (PBS) نشان می‌دهد که ۴۹ درصد پرسش‌شوندگان از استیضاح رئیس‌جمهور امریکا حمایت کرده و ۴۶ درصد نیز مخالف این موضوع هستند. خبرنگار سی‌ان‌ان در گزارشی گفته که اینجا ناحیه‌ای در پنسیلوانیاست که رأی‌دهندگان آن سال ۲۰۱۶ به ترامپ رأی دادند، اما رأی‌دهندگان اکنون دیگر مطمئن نیستند. تاد کیارادیا، یکی از این رأی‌دهندگان می‌گوید: فکر می‌کنم او پا را از حد فراتر گذاشته است. ظاهراً با توجه به همین گسترش حمایت‌های عمومی است که نانسی پلوسی شنبه شب گفته که پیگیری موفقیت‌آمیز استیضاح ترامپ حتی ارزش از دست دادن اکثریت در مجلس نمایندگان را در سال ۲۰۲۰ را هم دارد. او در پاسخ به سؤالی درباره احتمال تأثیر منفی این اقدام بر کنترل مجدد مجلس نمایندگان در سال ۲۰۲۰ گفت: مهم نیست. نخستین مسئولیت ما حفاظت و دفاع از قانون اساسی امریکا است. پلوسی در نشستی که به میزبانی پایگاه «تگزاس تریبیون» انجام شده، گفته است: «در افکار عمومی، کفه ترازو کاملاً تغییر کرده است؛ کسی نمی‌داند، شاید باز هم تغییر کند. اما در حال حاضر بعد از انتشار شکایت و گزارش بازرس کل و رویکرد بی‌اعتنای دولت در قبال این مسئله، مردم امریکا دارند به تصمیم متفاوتی می‌رسند.»‌پلوسی که ر هبری دموکرات مجلس نمایندگان امریکا، را یدک می‌کشد دارد به سرعت استیضاح ترامپ را وارد مرحله‌ای جدید می‌کند. او مایک پمپئو، وزیر خارجه و نزدیک‌ترین متحد رئیس‌جمهور را برای ادای توضیحات و ارائه سند‌های مربوط به پرونده اوکراین احضار کرده و پنج مقام ارشد دیگر وزارت خارجه هم که درگیر پرونده تماس تلفنی دونالد ترامپ با همتای اوکراینی خود هستند، احضار شده‌اند. دموکرات‌ها همچنین فهرستی از مقام‌های کنونی و سابق دولت ترامپ را در نامه ارسالی به مایک پمپئو، وزیر امور خارجه امریکا ارائه داده‌اند. این افراد کسانی هستند که قرار است در ماه اکتبر (مهر- آبان) در کمیته‌های مجلس نمایندگان امریکا شهادت دهند. «ماری یووانوویچ» سفیر سابق امریکا در اوکراین، «کرت ولکر» سفیر سابق سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) که نماینده ویژه دولت ترامپ در مذاکرات اوکراین بوده است، «جورج کِنت» دستیار وزارت امور خارجه، «تی اولریچ بریچبول» مشاور وزارت امور خارجه و «گوردن سوندلند» سفیر امریکا در اتحادیه اروپا از جمله مقام‌هایی هستند که دموکرات‌ها آن‌ها را هدف قرار داده‌اند.

به دنبال فعال‌سازی پرونده‌های موازی
حمایت از استیضاح ترامپ در بین سیاستمداران امریکایی هم در حال فراگیر شدن است. هیلاری کلینتون، وزیر امور خارجه اسبق امریکا و رقیب انتخاباتی دونالد ترامپ گفته که ترامپ سرویس خارجی را بدنام کرده و اگر بخواهیم راستش را بگوییم به مأموران سرویس خارجی که شجاعانه و با ازخودگذشتگی خدمت می‌کنند، از پشت خنجر زده است. آنان اکنون در هیاهوی سیاست خارجی گیر افتاده‌اند. بِتو اورورک، نامزد دموکرات انتخابات ریاست جمهوری نیز گفته است: «بهترین مسیر ممکن این است که این رئیس‌جمهور استعفا دهد و به کشور اجازه دهد که دردش التیام یابد». ظاهراً همین‌ها باعث شده که ترامپ برای خروج از وضع کنونی دست به کار فعال کردن پرونده‌های موازی شود. روزنامه واشنگتن‌پست گزارش داد، ترامپ تحقیقات درباره رسوایی ایمیل‌های هیلاری کلینتون، رقیب دموکرات او در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۱۶ را از سر گرفته و مجدداً مسئله‌ای را که در زمان کمپین انتخابات ۲۰۱۶ از سوی ترامپ برای حمله به رقیب دموکراتش بهره‌برداری می‌شد، مطرح کرده است.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار