کد خبر: 971251
تاریخ انتشار: ۰۷ مهر ۱۳۹۸ - ۲۲:۱۴
وزیر امور خارجه در گفتگو با یک شبکه خبری امریکایی ضمن رد اینکه ایران نیز در میان کشور‌هایی است که با نفوذ سایبری قصد مداخله در انتخابات امریکا را دارند، گفت: امریکا جنگ سایبری را علیه ایران آغاز کرد.
سرویس بین الملل جوان آنلاین: محمدجواد ظریف به خبرنگار «ان. بی. سی»، گفت: «برای ایران هیچ ترجیحی وجود ندارد تا در انتخابات امریکا مداخله کند. در امور داخلی کشوری دیگر دخالت نمی‌کنیم، اما یک جنگ سایبری در جریان است.»

ظریف افزود: «امریکا این جنگ سایبری را با حمله‌ای خطرناک و غیرمسئولانه به تأسیسات هسته‌ای ایران آغاز کرد که می‌توانست جان میلیون‌ها انسان را بگیرد. بدافزار «استاکس نت»، پروژه «زیرو دی» و عملیات المپیک را به خاطر دارید؟ جنگی سایبری در میان است و ایران در آن درگیر است. هر جنگی که امریکا آغاز کند، قادر به پایان دادن به آن نخواهد بود.»

ترامپ بیشتر مشتاق ملاقات است تا محتوای آن رئیس دستگاه دیپلماسی در پاسخ به این سؤال که در جریان نشست امسال مجمع عمومی سازمان ملل متحد رؤسای جمهور ایران و امریکا تا چه حد به دیدار با هم نزدیک شده بودند، گفت: «خب، فرانسوی‌ها تلاش زیادی کردند و از این بابت قدردان هستیم. فرانسوی‌ها و خیلی‌های دیگر تلاش کردند تا پادرمیانی کنند، اما مسئله این بود که - تحلیل من این است که- رئیس‌جمهور ترامپ بیش از آنکه به محتوای نشست علاقه‌ای داشته باشد، به صرف برگزاری نشست علاقه‌مند است. اما برای ما، محتوا مهم است. به همین دلیل بود که مقام‌های دو کشور با یکدیگر دیداری نکردند.»

وزیر امور خارجه ضمن اشاره به بی‌فایده بودن ملاقات ترامپ برای کره‌شمالی در تشریح تفاوت وضعیت ایران با کره هم گفت: «آن‌ها با ایالات متحده یک توافق ۱۵۹ صفحه‌ای نداشتند که تنها سه سال پیش به دست آمده بود و جزئی از یک قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل متحد بود. بنابراین، ما در نقطه صفر قرار نداشتیم. علاوه بر این، اگر دیداری شکست‌خورده با رئیس‌جمهور ترامپ می‌داشتیم، در آن صورت این بر اقتصاد ما اثر منفی می‌گذاشت.»

ایران از امریکا کمک نمی‌خواهد
او گفت: «آنچه ما از ایالات متحده می‌خواهیم، تجارت با ما یا حتی خرید نفت از ما نیست، بلکه تمام آنچه ما می‌خواهیم این است که اجازه دهد دیگران آنچه می‌خواهند در ارتباط با ایران انجام دهند، حتی نیازی به استفاده از دلار هم نیست. آن‌ها می‌توانند تجارت خود را با ایران انجام دهند، این در انطباق با قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل متحد است.»

ظریف در واکنش به سؤالی مبنی بر اینکه طرح اروپا برای تخصیص خط اعتباری به ایران را «وام» توصیف کرد، گفت: «این یک وام نیست. این یک خط اعتباری مبتنی بر نفتی است که باید بفروشیم. ما از هیچ‌کس وام نمی‌خواهیم، ما کشور ثروتمندی هستیم.»

وی در ادامه با اشاره به بند‌هایی در برجام که ایران در آن‌ها اعلام کرده است در صورت بازگشت تحریم‌ها اجرای کل یا بخشی از تعهدات خود را متوقف می‌کند، گفت: ایران در حقیقت در حال اجرای قانون و اجرای مفاد خود توافق هسته‌ای است و تمام مراحل لازم در توافق هسته‌ای برای عملی کردن این بند‌ها را طی کرده است.

او بار دیگر تأکید کرد که ایران آماده است ظرف «چند دقیقه، چند ساعت» به محدودیت‌های برجام بازگردد، مشروط بر اینکه طرف دیگر نیز تعهدات خود در این توافق را اجرایی کند. وی وضعیت کنونی را به اجرای قانون و بازداشت یک سارق تشبیه کرد و گفت کسی دوست ندارد فرد دیگری را به زندان بیندازد، در صورتی که آن فرد مرتکب تخلف نشده باشد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار