کد خبر: 971249
تاریخ انتشار: ۰۷ مهر ۱۳۹۸ - ۲۲:۱۰
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه اروپا و امریکا برای فشار بر ملت ایران تقسیم کار کرده اند، گفت: از یک سو امریکا با خروج از برجام فشار حداکثری را اعمال می‌کند و از سوی دیگر نقش اروپا آن است که مانع پاسخ ما به این فشار‌ها شود.
سرویس سیاسی جوان آنلاین: دکتر سعید جلیلی در نشست ماهانه جامعه اسلامی مهندسین با اشاره به اظهارات اخیر سران کشور‌های اروپایی در نیویورک و این نکته که میان اروپا و امریکا برای اعمال فشار‌ها تقسیم کار صورت گرفته است، اظهار داشت: از یک سو امریکا با خروج از برجام فشار حداکثری را اعمال می‌کند و از سوی دیگر نقش اروپا آن است که مانع پاسخ ما به این فشار‌ها شود. اروپایی‌ها از تیرماه سال گذشته وعده کانال مالی را مطرح کردند، ولی پس از گذشت ۱۵ ماه انجام نشد.

نماینده رهبرانقلاب در شورای‌عالی امنیت ملی تصریح کرد: وزیر امورخارجه ما به بیاریتز فرانسه می‌رود و رئیس‌جمهور همزمان بیان می‌کند که حاضر است برای منافع کشور گفتگو کند، اما در همان زمان ماکرون در نشست خبری مشترک با رئیس رژیم امریکا اعلام می‌کند: «امروز چرخ‌های اقتصاد ایران کند شده و این از آثار مثبت تحریم‌هاست.» و سپس ادامه می‌دهد: «دیدگاه مشترک امریکا و فرانسه این است: اعمال فشار و متعاقباً تعیین شرط برای بهبود یک توافق.»‌

عضو شورای راهبردی سیاست خارجی کشورمان افزود: سؤال آنجاست که وقتی رئیس‌جمهور فرانسه در کنار ترامپ می‌ایستد و فشار‌های او علیه مردم ایران را تحسین می‌کند، چطور می‌توان به او اعتماد کرد؟! همین ماکرون هفته پیش در مجمع عمومی سازمان ملل ایران را متهم به اتخاذ راهبرد فشار حداکثری در منطقه می‌کند درحالی که امریکایی‌ها رسماً اعلام می‌کنند راهبرد آن‌ها «فشار حداکثری» علیه ملت ایران است. وی افزود: وقتی این مسائل بیان می‌شود برخی می‌گویند چرا به مذاکرات با ماکرون تعریض زده می‌شود؛ این تعریض نیست! این عین سخنان رئیس‌جمهور فرانسه در کنار ترامپ است.

جلیلی در خصوص اظهارات نخست‌وزیر انگلیس نیز ابراز داشت: جانسون در نیویورک با رئیس‌جمهور ملاقات می‌کند و همان زمان در مصاحبه‌ای اعلام کرد: «من فکر می‌کنم کسی که بتواند توافق بهتری انجام دهد، مردی که می‌داند چگونه شریک پردردسری مانند ایران را به راه بیاورد، رئیس‌جمهور ایالات متحده امریکاست؛ بنابراین کاملاً صادقانه می‌گویم که امیدوارم «توافق ترامپ» وجود داشته باشد.»

نماینده رهبر انقلاب در شورای‌عالی امنیت ملی با اشاره به بیانیه مشترک انگلیس، فرانسه و آلمان در نیویورک علیه جمهوری اسلامی ایران گفت: این سه کشور در کنار امریکا و علیه ملت ایران در نیویورک بیانیه صادر کردند که ایران باید مذاکرات جدیدی را در موضوعات محدودیت‌های هسته‌ای پس از سال ۲۰۲۵، توان موشکی و امنیت منطقه‌ای بپذیرد. پذیرش گفتگو در موضوع موشکی یعنی اگر برای فشار حداکثری پهپاد امریکایی وارد قلمرو شما بشود، شما اگر بخواهید هم نتوانید اقدام لازم را در دفاع از امنیت کشور خود انجام دهید. عضو شورای راهبردی سیاست خارجی اظهار داشت: وقتی گفته می‌شود سایه به سایه باید مسائل کشور را پیگیری کرد، برای آن است که آب را از سراب تشخیص داد.

جلیلی تصریح کرد: سال گذشته که فروش نفت از دغدغه‌های مهم کشور بود، بررسی مفصلی را دوستان جوان انجام دادند و پیشنهاد کردند با توسعه پتروپالایشگاه‌ها می‌توان بی نیاز از خام‌فروشی و فروش نفت در بلندمدت شد. بحمدالله پس از یک‌سال کار کارشناسی، آن طرح در مجلس تصویب شد و باید کمک کرد تا به خوبی اجرا شود. در عرصه‌های مختلف با ابتکار و اتکا به جوانان می‌توان برای حل مشکلات چاره‌جویی کرد و مسئولان را یاری داد. راه پیشرفت کشور نه اعتماد به اروپا بلکه اتکا به توان داخلی است و دلخوشی به اروپا و امریکا دنبال سراب دویدن است.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار