سرويس ايران جوان آنلاين: استان هرمزگان به خاطر مجاورت با آبهای جنوب از ظرفیت بسیار بالایی در زمینه گردشگری برخوردار است. منطقهای که میتواند مقصد بسیاری از گردشگران شود و با دسترسی به آبهای آزاد دنیا، حرفهای زیادی در زمینه گردشگری دریایی داشته باشد. چند سالی است در مورد تهیه برنامهای جامع در جهت توسعه و سروسامان دادن به وضعیت گردشگری این استان بحث میشود، اما حالا مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی هرمزگان اعلام کرده در هفته گردشگری از پرتال جامع گردشگری این سازمان رونمایی خواهد شد. اتفاقی که باید به فال نیک گرفت و منتظر تأثیرات مثبت آن در این منطقه بود بهخصوص اینکه با توجه به عقبماندگی ایران نسبت به گردشگری کشورهای توسعهیافته، باید دید جایگاه ما در چشمانداز گردشگری دنیا و منطقه چه تغییری کرده و به کجا خواهد رسید.
با اینکه هرمزگان یکی از استانهای ویژه ایران در زمینه گردشگری به شمار میآید، اما تاکنون نتوانسته به جایگاه اصلی خود در این زمینه برسد. سالهاست این استان با مشکلات زیادی دست و پنجه نرم میکند و شاید یکی از مهمترین آنها ضعف همکاریهای بینبخشی و اجرا نشدن قانونهای مربوط به مشوقهای سرمایهگذاری در بخش گردشگری بهوسیله سایر دستگاهها باشد که از طرف بسیاری از مسئولان نیز مطرح و به عنوان دستاندازی در مسیر پیشرفت صنعت گردشگری این استان اعلام شده است.
در کنار تمام ظرفیتهای موجود در هرمزگان، بخش گردشگری دریایی این استان که شاهبیت و سرآمد آنهاست، اصلاً متولی ندارد و همین امر موجب سرگردانی سرمایهگذاران و علاقهمندان به پیشرفت آن شده است. حالا مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی هرمزگان اعلام کرده در هفته گردشگری از پرتال جامع گردشگری سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی هرمزگان رونمایی خواهد شد. اقدامات صورت گرفته طی یک سال اخیر در هرمزگان نشان میدهد میراث این استان در تلاش است تا جایگاه اصلی خود را در جذب گردشگر به دست بیاورد. در این مدت شش اثر طبیعی به ثبت رسیده که معدن نمک سرآمد آنهاست. مرمت ۱۵۰ اثر و افتتاح ۱۶ مرکز بومگردی که تعداد آنها را به ۴۶ مرکز رساند و همچنین ثبت دو پایگاه ملی بافت تاریخی در بندر کنگ و لافت و ثبت ملی شهر بندرلنگه به عنوان شهر گلابتون که اولین ثبت ملی استان به شمار میآید، از دیگر فعالیتهای میراث آستان است.
جایگاه ایران در چشمانداز گردشگری ۲۰۲۰
با اینکه اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی هرمزگان تمام هم و غم خود را برای شکوفایی صنعت گردشگری این منطقه گذاشته، اما حقیقت این است که ایران در گردشگری جهانی نسبت به کشورهای توسعهیافته بسیار عقب است و با توجه به اینکه چشمانداز گردشگری دنیا تا سال ۲۰۲۰ از شرق آسیا به سمت خاورمیانه پیش میرود باید دید نسبت به این چشمانداز، ایران و به صورت خاص استان هرمزگان در کجا قرار دارد. هنوز هم گردشگری هرمزگان به جزایر کیش و قشم خلاصه شده و این یک حقیقت است که متولیان گردشگری نتوانسته اند در شناساندن سایر نقاط استان به مردم و مسافران و حتی راهنمایان گردشگری و آژانسهای داخلی و خارجی توفیقی کسب کنند. همین مسئله نشان میدهد قبل از هر چیز باید یک استراتژی برای گردشگر داخلی و خارجی تعریف و در راستای آن اهداف و ابزاری مهیا و سپس به پیشرفت و توسعه فکر کرد.
حالا همه منتظرند ببینند پرتال جامع گردشگری میراث هرمزگان به چه مباحثی پرداخته و تا چه حد میتواند پاسخگوی نیازهای استان و همچنین به حرکت درآوردن چرخهای این صنعت باشد.
چندی پیش بود که مدیر شرکت خودروسازی مرسدس بنز در یکی از سخنرانیهایش گفته بود: «در آیندهای نزدیک روباتها جایگزین نیروی کار تمامی کارگاهها و صنایع جهان میشوند و تنها صنعتی که نیاز به حضور فیزیکی انسان دارد صنعت گردشگری است.» وقتی مدیری در این سطح از صنعت دنیا پیشبینی میکند تنها صنعت نیازمند به حضور انسان، صنعت گردشگری است، میتوان به میزان اهمیت این موضوع و عقبماندگیهایمان در این زمینه پی برد. به هر حال چنین احساس میشود که هرمزگان در کنار تعدد ظرفیتهایش در رابطه با زمینه گردشگری با تعدد تصمیمگیران برای این امر هم مواجه است که موجب شده سرمایهگذاران ندانند طرف حسابشان برای ورود به این استان و مذاکره چه سازمان و نهاد یا شخصی است. اولین گام در این مسیر، تأمین امنیت سرمایهگذار و ایجاد دید مثبت در اوست که مجموعه دولت و میراث فرهنگی باید بهعنوان متولی اصلی گردشگری از بروکراسیهای اداری کم و به بالارفتن انگیزه سرمایهگذاران برای حضور در استانها کمک کنند.