کد خبر: 971151
تاریخ انتشار: ۰۷ مهر ۱۳۹۸ - ۱۱:۵۰
رئیس پلیس بین‌الملل ناجا خبر داد
رئیس پلیس بین‌الملل ناجا از درخواست صدور اعلان قرمز برای "مرجان شیخ‌الاسلامی" و "مجید سعادتی" خبر داد و گفت: درخواست صدور اعلان قرمز برای "روح‌الله زم" نیز در دستور کار پلیس بین‌الملل قرار دارد.

سرويس جامعه جوان آنلاين:  سردار هادی شیرزاد صبح امروز در نشست خبری خود با بیان اینکه اینترپل ۱۹۴ عضو در دنیا دارد، اظهار کرد: پلیس بین‌الملل در سه سطح تشکیل شده است؛ سطح نخست درخواست و صدور اعلان قرمز، سطح دوم بازداشت فردی که سطح قرمز برای وی تعیین شده و سطح سوم استرداد این مجرم است.

رئیس پلیس بین‌الملل ناجا افزود: سازمان اینترپل برای صدور اعلان قرمز اساسنامه‌ای دارد، باید اقدامات فنی و کارشناسی صورت گیرد تا این درخواست صادر شود.

این مقام انتظامی با بیان اینکه عمده‌ترین کار پلیس بین‌الملل هر کشور درخواست اعلان قرمز برای یک مجرم است، تصریح کرد: اعلان قرمز یعنی اینکه توانستیم مجرم بودن یک فرد را به اینترپل اثبات کنیم.

وی ادامه داد: در حوزه استرداد باید ۱۹۴ کشور عضو اینترپل باشند البته در صورت تعامل دو کشور می‌توان یک مجرم یا متهم را به کشور بازگرداند.

شیرزاد در تشریح اقدامات پلیس بین‌الملل در ۶ ماهه سال ۹۸، گفت: بازگرداندن متهمان یا مجرمان در ۶ ماه نخست سال ۹۸ نسبت به مدت مشابه سال گذشته رشد ۲۹۱ درصدی داشته است. نزدیک به ۶۸ درصد استرداد به موضوعات اقتصادی و مابقی به موضوعاتی مانند آدم‌ربایی، قتل و سایر موارد برمی‌گردد.

رئیس پلیس بین‌الملل ناجا با اشاره به بازگرداندن نزدیک به ۵۰ مجرم در ۶ ماه نخست سال جاری به کشور، از رشد ۷۰ درصدی صدور اعلان قرمز در ۶ ماه نخست سال نسبت به مدت مشابه سال گذشته خبر داد.

این مقام انتظامی متذکر شد: صدور گواهینامه عدم سوء پیشینه برای هموطنانی که خارج از کشور زندگی می‌کنند از دیگر فعالیت‌های پلیس بین‌الملل است که در ۶ ماه نخست سال بیش از پنج هزار گواهینامه عدم سوء پیشینه برای هموطنان خارج از کشور صورت گرفته است.

وی درباره استرداد خاوری به کشور نیز یادآور شد: مهمترین کار پلیس بین‌الملل برای وی حفظ اعلان قرمز بوده و بخش استرداد نیز پیگیر به نتیجه رسیدن درخواست استرداد وی است، نقشی که پلیس به تنهایی باید انجام دهد صدور اعلان قرمز است که این کار انجام شده است.

شیرزاد به روش‌های حذف اعلان قرمز نیز اشاره کرد و عنوان داشت: یکی از روش‌های حذف اعلان قرمز این است که فرد متهم یا مجرم وکیل بگیرد و ثابت کند متهم نیست، اگر توضیحات و درخواست وی قانع‌کننده باشد اعلان قرمز وی باطل می‌شود.

رئیس پلیس بین‌الملل ناجا با بیان اینکه اقدامات مجرمانه خوشنت‌آمیز ملاک اقدامات پلیس بین‌الملل هر کشور است، متذکر شد: مواردی که اقدام تشنج‌آفرین دارند یا باعث تشنج در کشور می‌شود، احصاء و با پلیس بین‌الملل مطرح می‌شود.

این مقام انتظامی از درخواست صدور اعلان قرمز برای مرجان شیخ‌الاسلامی و مجید سعادت متهمان فراری پرونده‌های پتروشیمی و بانک ملت خبر داد و گفت: درخواست صدور اعلان قرمز برای روح‌الله زم نیز در دستور کار پلیس بین‌الملل قرار دارد.

وی درباره استرداد سران منافقین نیز به کشور گفت: اعلان قرمز منافقین همچنان پابرجا و استرداد این افراد به دلیل تروریستی بودن آن‌ها در کار پلیس اینترپل است.

شیرزاد یادآور شد: مقر سازمان اینترل پل در فرانسه است، اگر سازمان اینترپل با این گروهک تروریستی موافق بود برای آن‌ها اعلان قرمز صادر نمی‌کرد، اما استرداد آن‌ها به کشور‌هایی باز می‌گردد که در آن‌ها حضور دارند.
منبع: تسنیم
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار