کد خبر: 971141
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۰۷ مهر ۱۳۹۸ - ۱۰:۵۲
ظریف خبر داد:
وزیر امور خارجه با بیان اینکه با چند عضو کنگره آمریکا تلفنی صحبت کردم، گفت: با توجه به حضور کوتاه من، نتوانستند به نیویورک بیایند و به من تلفن زدند.
سرویس سیاسی جوان آنلاین: محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه ایران قبل از ترک نیویورک در گفتگویی و در پاسخ به این سؤال که با توجه به اظهارات نخست‌وزیر پاکستان مبنی بر اینکه پیام‌هایی را از سوی عربستان برای ایران آورده، آیا طرف ایرانی هم پیغام و پسغامی به عربستان ارسال کرده است؟ گفت: ما همه پیغام‌هایمان علنی است و آن این است که ما به همه همسایگان گفته‌ایم و باز هم می‌گوییم که امنیت را نمی‌توانند از طریق خرید سلاح از آمریکایی‌ها و باز کردن پای آمریکایی‌ها به منطقه و درگیری در جنگ‌های بی پایان با همسایگانشان به دست بیاورند.

وی افزود: امنیت از طریق اعتماد به مردم خودشان و گفتگو و همکاری با همسایگانشان حاصل می‌شود. پیشنهاد مجدد آقای روحانی در مجمع عمومی به همین خاطر بود که یک بار دیگر ما در بالاترین سطح پیشنهاد گفتگوی منطقه‌ای برای صلح را مطرح کنیم.

راه جلوگیری از تشدید تنش، توقف جنگ یمن

وزیر خارجه با بیان اینکه کسانی که برای ما پیغام آوردند همه تلاش می‌کردند و این تلاششان هم بسیار پسندیده است که از گسترش و تشدید تنش جلوگیری کنند، یادآور شد:، ولی راه جلوگیری از تشدید تنش در شرایط کنونی کاملا مشخص است. جنگ یمن را پایان بدهید.

ظریف اضافه کرد: جنگ یمن را پایان دهید، یعنی به کشتار صد هزار نفر که تاکنون کشته شدند، ۲.۳ میلیون که وبا گرفتند، ۲۰ میلیون نفر که در شرایط گرسنگی قرار دادند و تشنج در منطقه را پایان می‌دهید و همینطور به کاسته شدن بیشتر حیثیت عربستان هم پایان داده می‌شود. این بهترین راه‌حل است.

رئیس دستگاه دیپلماسی خاطرنشان کرد: فکر می‌کنیم دولت عربستان هر چه سریع‌تر این واقعیت را بپذیرد، سریع‌تر به این وضعیت بسیار خطرناک منطقه ما پایان داده است.

مشکل اروپاست نه ما

وزیر خارجه ایران در پاسخ به سؤالی درباره علت دیدار‌های متعدد مقامات اروپایی با مقامات ایران در نیویورک، گفت: خیلی از اروپایی‌ها فکر می‌کنند راه‌حل مشکل آن‌ها این است. ما که بحمدالله مشکلی نداریم، آن‌ها نتوانستند تعهداتشان را در برجام و همچنین تعهداتشان بعد از خروج آمریکا از برجام را انجام دهند. فکر می‌کنند راه‌حل مشکلات آن‌ها این است که ما با آقای ترامپ مذاکره کنیم.

وی افزود: این مشکل ما نیست که آن‌ها در اجرای تعهداتشان مشکل و ایراد دارند و یا اراده و توان کافی ندارند که این تعهدات را اجرا کنند. آن‌ها باید برای این مشکل خود راهی پیدا کنند.

رئیس دستگاه دیپلماسی تصریح کرد: ما آمادگی نداریم اقتصاد و آینده مردم را در گرو یک دیدار نمایشی با رئیس جمهوری قرار دهیم که تاکنون به تعهداتش پایبند نبوده و از همه تعهداتش خارج شده است.

اگر می‌خواهند با ایران طرف صحبت باشند به تعهداتشان بازگشته و تحریم‌ها را متوقف کنند

ظریف در پاسخ به این سؤال که پیام آخر شما قبل از ترک نیویورک همین است؟ گفت: بله ما همواره اعلام کردیم و مقام معظم رهبری اعلام کردند که اگر آمریکایی‌ها می‌خواهند این توفیق را داشته باشند که با جمهوری اسلامی طرف صحبت باشند باید به تعهداتشان برگردند و تحریم‌ها را متوقف کنند.

وزیر خارجه ایران درباره شرط ایران برای مذاکره با آمریکا عنوان کرد: ما شرط‌مان این بود که نه برای دیدار بین روحانی و ترامپ، بلکه دیدار بین سران ۱+۵ و روحانی، باید با رفع تحریم‌ها انجام شود و آقای ترامپ هم نگفت بعد از دیدار، رفع تحریم‌ها انجام می‌شود، بلکه مایل بود بیشتر دیدار انجام شود و می‌گفت این امکان هم هست که بعد از دیدار، تحریم‌ها هم رفع شود.

با چند عضو کنگره تلفنی صحبت کردم

وزیر خارجه ایران در پاسخ به سؤال دیگری درباره دیدار با برخی از اعضای کنگره با بیان اینکه من در سفر‌های مختلف با گروه‌های مختلف آمریکایی دیدار دارم، گفت: این بار من سفرم را بسیار کوتاه کردم، الان فضای آمریکا فضای استیضاح است و همه در این فضا هستند، اما با چند نفر تلفنی صحبت کردم، به من تلفن زدند، چون نتوانستیم وقتش را هماهنگ کنیم با توجه به حضور کوتاه من در نیویورک که آن‌ها بتوانند به نیویورک بیایند و دیدار داشته باشیم.

دیدارهایم به درخواست طرف مقابل بوده است

وی در پاسخ به این سؤال که آیا خواسته‌ای از اعضای کنگره دارید؟ بیان کرد: ما خواسته‌ای از اعضای کنگره نداریم، در امور داخلی آمریکا دخالت نمی‌کنیم، دیدار‌هایی که تاکنون داشتم به درخواست طرف مقابل بوده و از این دیدار‌ها برای ارائه تصویر واقعی استفاده کردیم نه برای درخواستی.

سرنوشت اینستکس به اروپایی‌ها بستگی دارد

رئیس دستگاه دیپلماسی که با خبرگزاری صدا و سیما گفتگو می‌کرد، درباره سرنوشت اینستکس هم گفت: این بستگی به اروپایی‌ها دارد، سرنوشت اینستکس واقعا وابسته به این است که اروپا به این نتیجه برسد که نمی‌تواند از آمریکا برای هر کارش اجازه بگیرد.
منبع: فارس
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۰۷ - ۱۳۹۸/۰۷/۰۸
0
0
وزیر خارجه تا چند وقت دیگر با تعدادی از بیکاران امریکایی راجب برجام صحبت کردم
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار