کد خبر: 971090
تاریخ انتشار: ۰۶ مهر ۱۳۹۸ - ۲۳:۴۹
همزمان با پیشروی ارتش سوریه در آخرین دژ گروه‌های تروریستی در ادلب، امریکا و متحدانش بار دیگر سناریوی نخ‌نما شده حمله شیمیایی دمشق علیه تروریست‌ها در شهر لاذقیه را دستاویزی برای تحت فشار قرار دادن دولت سوریه قرار داده‌اند. دولت سوریه این ادعا‌ها را دروغی بزرگ توصیف کرده است که هدفی جز تهدید و ارعاب دولت ندارد.
سرویس بین الملل جوان آنلاین: وزرای خارجه امریکا و شش کشور دیگر در نشستی در نیویورک با اظهاراتی مداخله‌جویانه ضمن ابراز تأسف شدید نسبت به آنچه ناکامی شورای امنیت در حمایت از غیرنظامیان سوری می‌خوانند، هشدار دادند که درباره استفاده از سلاح شیمیایی در سوریه مسامحه نمی‌کنند. مایک پمپئو، وزیر خارجه امریکا که رهبری نشست مخالفان دمشق را بر عهده داشت، در سخنانی مدعی استفاده دولت بشار اسد، رئیس‌جمهور سوریه از سلاح‌های شیمیایی شد. به گزارش شبکه راشاتودی، مایک پمپئو در ادامه اتهامات خود همچنین مدعی شد که دولت سوریه مسئول جنایت‌هایی است که برخی از آن‌ها جنایت‌های جنگی و جنایت علیه بشریت به شمار می‌روند. وزیر خارجه امریکا ادعا کرد که کشورش به این نتیجه رسیده که دولت اسد از گاز کلر به عنوان سلاح شیمیایی در روز ۱۹ می‌استفاده نموده است. به گزارش خبرگزاری رویترز، وزارت خارجه فرانسه نیز هم‌صدا با واشنگتن روز جمعه با تکرار اتهامات بی‌اساس امریکا درباره استفاده دولت سوریه از سلاح‌های شیمیایی گفت که این مسئله باید روشن شود. پیش از این دولت انگلیس هم در بیانیه‌ای مدعی استفاده دمشق از سلاح شیمیایی علیه گروه‌های تروریستی شده بود.

اخبار ساختگی از به کارگیری سلاح شیمیایی توسط دمشق، در ماه‌های اخیر پس از عملیات ارتش سوریه علیه تروریست‌ها در استان ادلب دوچندان شده است. این ادعا‌ها همواره بهانه‌ای برای مداخلات و حمله‌های نظامی امریکا و متحدانش به خاک سوریه و بمباران زیرساخت‌های نظامی و اقتصادی این کشور بوده است. ادعای غربی‌ها علیه دمشق در شرایطی مطرح می‌شود که در گزارش‌های متعددی که کمیته حقیقت‌یاب سازمان ملل منتشر کرده است، گروه‌های تحت حمایت غرب به استفاده از تسلیحات شیمیایی متهم شده‌اند. گروه موسوم به کلاه سفید‌ها که تحت حمایت غرب قرار دارد بار‌ها به طراحی سناریوی استفاده دولت از سلاح شیمیایی در سوریه متهم شدند. اتهام‌زنی شیمیایی امریکا و متحدانش درحالی است که دولت سوریه در سال ۲۰۱۳ همه سلاح‌های شیمیایی خود را زیر نظر سازمان ملل به خارج از این کشور ارسال کرد.

به‌رغم تلاش‌های غرب برای ضربه زدن به دولت سوریه، اما ارتش این کشور و هم پیمانانش با ادامه عملیات نظامی و وارد آوردن ضربات سخت به گروه‌های تروریستی و موفقیت در عرصه نظامی، این توطئه‌ها را خنثی کرده است.

تحرکات جدید غرب پس از آن انجام می‌شود که در هفته‌های اخیر بر اساس توافق ترکیه و امریکا قرار است منطقه امن در شمال سوریه ایجاد شود. واشنگتن و آنکارا که حامی گروه‌های تروریستی هستند از عملیات ارتش سوریه در استان ادلب نگران هستند و سعی دارند مانع آزادسازی این منطقه شوند، زیرا با آزادسازی ادلب که آخرین مقر گروه‌های تروریستی در سوریه به شمار می‌رود، طومار تروریست‌ها پس از ۹ سال پیچیده می‌شود و این مسئله تلاش‌های غرب و متحدانش برای سرنگونی دولت بشار اسد را بر باد خواهد داد. بنابراین، غربی‌ها تلاش می‌کنند با متهم کردن دمشق به استفاده از سلاح شیمیایی، در روند عملیات ارتش سوریه وقفه ایجاد کرده و با خرید زمان راهی برای تجهیز و نجات تکفیری‌ها در ادلب پیدا کنند، اما دولت سوریه گفته است که همه مناطق اشغال شده را از دست تروریست‌ها آزاد خواهد کرد. مقامات غربی در ماه‌های اخیر به پیروزی بشار اسد در مقابل تروریست‌ها اعتراف کرده‌اند و این مسئله کام مقامات غربی را تلخ کرده است.

واکنش دمشق
اتهام‌زنی کشور‌های غربی به استفاده دولت سوریه از سلاح شیمیایی، واکنش تند دمشق را در پی داشته است. ولید معلم، وزیر خارجه سوریه دیروز در گفتگو با خبرگزاری اسپوتنیک اظهارات ادعایی مایک پمپئو مبنی بر استفاده ارتش سوریه از تسلیحات شیمیایی را محکوم کرد. وی افزود: «اظهارات پمپئو درباره حمله شیمیایی ارتش سوریه به حومه لاذقیه دروغ بزرگ است». وزیر خارجه سوریه تأکید کرد: «اخبار ساختگی درباره استفاده ارتش سوریه از سلاح شیمیایی در شهرک کبانی در ریف لاذقیه فقط مقدمه‌ای برای به راه انداختن سریال دروغ‌پردازی غربی‌ها است تا شروع به تهدید و ارعاب دولت سوریه کنند، اما همه این هیاهوها، سوریه را از ادامه جنگ با تروریسم باز نمی‌دارد». قرار است شورای امنیت سازمان ملل روز دو شنبه درباره سوریه تشکیل جلسه دهد و طی آن فرستاده سازمان ملل درباره تشکیل کمیته قانون اساسی سوریه صحبت خواهد کرد. در روز‌های اخیر دولت سوریه و مخالفان این کشور پس از ماه‌ها رایزنی، برای تدوین کمیته قانون اساسی سوریه توافق کرده‌اند.

از سوی دیگر، ایگور کوناشینکوف، سخنگوی رسمی وزارت دفاع روسیه روز شنبه در سخنانی اعلام کرد که تروریست‌ها در سوریه در حال بهبود دستگاه‌های پرنده بدون خلبان خود هستند تا با افزایش برد پرواز و توانایی تهاجمی آن‌ها بتوانند حملات موفقی را به پایگاه هوایی نظامی حمیمیم روسیه انجام دهند. به گزارش خبرگزاری تاس، وی گفت: «متخصصان روسی با دقت میکروچیپ‌ها و کارت‌های حافظه پهپاد‌های تروریست‌ها را که توسط سامانه پدافند هوایی روسیه منهدم شده‌اند، بررسی کرده‌اند. ما اطلاعات دقیقی در این باره داریم که این دستگاه‌ها از کجا پرتاب شده‌اند، چگونه حرکت کرده و کجا می‌بایست فرود می‌آمدند.»
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار