کد خبر: 971065
تاریخ انتشار: ۰۷ مهر ۱۳۹۸ - ۱۷:۴۵
دلایل افت مخاطب و فروش سینما‌ها چیست؟
براساس شواهد و آمار‌های موجود سازمان سینمایی تابستان ۹۸ کم مخاطب‌ترین تابستان سینمای ایران طی ۵ سال اخیر بوده است و این حد از میزان فروش و استقبال کم از فیلم‌ها در این ۵ سال اخیرسابقه نداشته است.
ایزد مهرآفرین
سرویس فرهنگی جوان آنلاین: سینمای ایران این روز‌ها دوران سخت و حتی می‌شود گفت تراژیکی را پشت سر می‌گذراند. تابستانی که به تعبیر خیلی از منتقدان و کارشناسان روی سردترین زمستان‌ها را هم سفید کرده است. براساس شواهد و آمار‌های موجود سازمان سینمایی تابستان ۹۸ کم مخاطب‌ترین تابستان سینمای ایران طی ۵ سال اخیر بوده است و این حد از میزان فروش و استقبال کم از فیلم‌ها در این ۵ سال اخیرسابقه نداشته است.
 
بعد از اکران پرفروش و موفق نوروزی که فیلم‌های پرفروش و میلیاردی  همچون «متری شیش و نیم» سعید روستایی، «رحمان ۱۴۰۰» منوچهر هادی و «تگزاس» ساخته مسعود اطیابی رادر پی داشت، کم کم سیر صعودی فروش جای خودش را به سیر نزولی داد. مجموع فروش این سه فیلم به رقمی حدود ۸۰ میلیارد تومان رسید، خیلی‌ها انتظار داشتند که این روند تا آخر فصل سال اکران ادامه داشته باشد و سینمای ایران سال پر رونق و پر مخاطبی را پیش روی خود ببیند. اما خیلی زود این تعبیر تبدیل به رویایی دست نیافتنی شد.
 
زمستان تازه در راه است!

اکران عید فطر که از آن به عنوان اکران دوم سینما هم یاد می‌شود طبق انتظارات پیش نرفت جایی که کارشناسان و صاحبان آثار و منتقدان توقع داشتند که با وجود فیلم «شبی که ماه کامل شد» نرگس آبیار که با کلی جایزه و حواشی وارد اکران شده یا از آن طرف «سرخپوست» فیلم خوب و خوش ساخت و منتقد پسند «نیما جاویدی» یا از همه مهمتر «ما همه با هم هستیم» فیلم پر بازیگر و پر حاشیه کمال تبریزی با دوجین بازیگر بتواند حتی از اکران نوروز جلو بزند، اما نشد آن چه باید میشد.

خیلی زودتر از پیش بینی‌ها فروش فیلم تبریزی به سکته افتاد و در نهایت روی رقم ۱۰ میلیارد تومان در جا زد.از آن طرف فیلم «سرخپوست» با اینکه شروع خوبی داشت ولی با تمام فضاسازی‌های رسانه‌ای در ادامه راه نتوانست از رقم ۱۴ میلیارد عبور کند در این بین تنها فیلم آبیار بود که تا حدودی توانست گلیم خود را از این دریای پر خروشان و پرتلاطم اکران بیرون بکشد و تا به امروز به رقمی نزدیک به ۲۰ میلیارد برسد.
 
زمستان تازه در راه است!
 
هر چند شاید رقم‌های میلیاردی برای خیلی از مخاطبان زیاد و چشمگير باشد، اما در اینجا باید دو نکته را در نظر گرفت اول اینکه با توجه به افرایش حدود ۶۰ درصدی بلیط سینما این رقم‌ها زیاد نیست. نکته دوم ،هزینه تولید این آثار در مقایسه با فروش آنهاست. به طور میانگین هر اثر سینمایی رقمی بین حدود ۷ میلیارد تا ۱۵ میلیارد تومان تولید می‌شود و باید حداقل ۵ برابر این رقم بفروشد تا به سود برسد. چون با توجه به هزینه‌های جانبی حدود ۴۰ درصد از فروش سینما‌ها به حساب تهیه کننده می‌آید.

اما دلیل این افت مخاطب چیست؟ شاید بشود دلایل زیادی برای این وضعیت برشمرد، اما می‌توان از سه عامل مهم بیشتر از بقیه عوامل یاد کرد.

۱. نبود فیلم خوب شاید مهمترین عامل افت فروش ناگهانی در تابستان باشد. مدیران سازمان سینمایی و اعضای شورای صنفی اکران در تدبیری اشتباه هر چه فیلم خوب و به اصطلاح بفروش بود را تا قبل از فرا رسیدن تابستان اکران کردند و به ناگاه دستشان از فیلم‌های پرفروش و مخاطب پسند خالی ماند.
 
دو فیلم «زیر نظر» مجید صالحی و «دینامیت» مسعود اطیابی هم که به نظر می‌رسید بتوانند اکران تابستان را گرم کنند نیز به دلایل ممیزی مجوز نگرفتند و به تازگی مجوز آن‌ها صادر شده است. با نگاهی به فیلم‌های امروز روی پرده متوجه خواهید شد که واقعا فیلم خوب و مخاطب پسند و فیلمی که همه امتیازات کشاندن مخاطبان به سینما را داشته باشد وجود ندارد.

عمده فیلم‌ها یا به لحاظ کیفی متوسط رو به پایین هستند یا اینکه فیلم‌های تلخی هستند. در همین اکران فیلم‌های وجود دارد که در هفته رقمی نزدیک ۵ میلیون تومان فروخته اند. چیزی در حد فاجعه. حتی اکران فیلمی مثل «ماجرای نمیروز ۲» (ردخون) هم نتوانست به سردی این روز‌های سینما پایان دهد. پس عمده‌ترین دلیل نبود فیلمی است که مخاطب حاضر شود برای دیدن آن ترغیب شود و به سالن سینما برود. شاید اکران فیلم «خوب بد جلف ۲ » راه حلی برای برون رفت از این فضا باشد.

۲. دلیل دیگری که از آن می‌شود نام برد وضعیت اقتصادی و معشیتی مخاطبان سینماست. این یک معادله ساده است.وقتی وضعیت معیشتی و اقتصادی مردم به هر دلیلی به هم می‌ریزد این فرهنگ است که اولین ضربه را می‌خورد. سینما هم مثل حوزه نشر دچار این عارضه شده است. مردمی که برای درآمد خود برنامه ریزی می‌کنند که چگونه درامد خود را هزینه کنند و طبعا فرهنگ هنر و سرگرمی اولین جایی است که از وضعیت بد اقتصادی ضربه می‌خورد.

۳. سومین دلیل که پیش بینی و تحلیلش از سال‌های قبل شروع شده بود و مختص به سینمای ایران هم نیست گسترش روز افزون سرعت اینترنت و پیدایش «وی او دی‌ها» ست. به این امار توجه کنید فیلم «متری شیش و نیم» در نزدیک به ۱۶۰ روز اکرانش حدود دو میلیون نفر مخاطب داشت و تنها در یک هفته رقم مخاطبانش در یکی از «وی اودی‌ها» از ۳ میلیون نفر گذشت. «وی اودی‌ها» يا همان شبكه نمايش خانگي هم ارزانتر هستند و هم یک خانواده می‌تواند یک فیلم را چندین بار و با چندین نفر ببینند.
 
زمستان تازه در راه است!

سینمای ایران روز‌های سختی را پشت سر گذاشته و همین حالا هم فاصله زيادي با انچه بايد باشد دارد. 

شاید اگر مدیران سینمایی کشور به خود نیایند و طرحی برای برون رفت از این وضعیت نداشته باشند به مانند دیالوگ معروف سریال «بازی تاج و تخت» باید گفت: «تازه زمستان در راه است!».
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار