سرويس اقتصادی جوان آنلاين: گروه خودروسازی سایپا و ایرانخودرو دیزل به جمع خودروسازان گرانفروش پیوستهاند. بررسیها حاکی از آنست که سایپا در فروش خودروی ساینا و سراتو و ایرانخودرو دیزل در فروش پیکاپ دوکابین گرانفروشی کردهاند.
بررسیها نشان میدهد که دو شرکت گروه خودروسازی سایپا و ایرانخودرو دیزل به جمع خودروسازان گرانفروش پیوستهاند. بر این اساس گروه خودروسازی سایپا در حالی قیمت خودروی ساینا با رینگ آلومینیومی را ۵۸ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان تعیین کرده است که قیمت این محصول در بازار ۵۵ میلیون تومان بوده و در واقع سایپا این محصول را ۳ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان گرانتر از بازار میفروشد.
همچنین در مورد دیگری این شرکت قیمت خودروی سراتو را ۲۹۵ میلیون تومان تعیین کرده، درحالیکه این خودرو در بازار آزاد حدود ۱۲میلیون ارزانتر و به قیمت ۲۸۳ میلیون تومان به فروش میرسد.
اما بزرگترین اختلاف قیمتی کارخانه و بازار در پیکاپ دو کابین ایرانخودرو دیزل و در حدود ۱۰۰ میلیون تومان است. پیکاپ دوکابین فوتون بنزینی در کارخانه ۳۵۱ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان قیمتگذاری شده است، درحالیکه قیمت این خودرو در بازار ۲۵۹ میلیون تومان است. همچنین پیکاپ دوکابین فوتون دیزلی در کارخانه ۳۶۴ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان و در بازار ۳۰۰ میلیون تومان قیمت دارد. ایسنا برای پیگیری علت این گرانفروشی با گروه خودروسازی سایپا و ایرانخودرو دیزل تماس گرفت که در این رابطه هیچ یک از این دو شرکت خودروسازی هر چند با گذشت بیش از یک هفته که قول پاسخگویی داده بودند، تا لحظه انتشار این خبر پاسخگو نبودند.
این وضعیت در حالی است که پیش از این عباس تابش، رئیس سازمان حمایت از مصرفکنندگان و تولیدکنندگان در گفتگو با ایسنا تأکید کرده بود که هرگونه عرضه خودرو از سوی خودروسازان به قیمتهایی بیش از قیمت بازار، تخلف محسوب میشود. گرانفروشی این دو خودروساز از سازمان حمایت پیگیری خواهد شد.
پیش از این اعلام شده بود که شرکتهای مدیرانخودرو، کرمان موتور و بهمن موتور برخی محصولات خود را گرانتر از نرخهای بازار میفروشند.