کد خبر: 971041
تاریخ انتشار: ۰۷ مهر ۱۳۹۸ - ۰۶:۵۵
با وجود توانمندی‌های بالای خراسان جنوبی در زمینه تولیدات گیاهی و پرورش دام‌هایی که با شرایط آب و هوایی گرم و خشک این استان سازگاری دارند، اما شدت یافتن خشکسالی‌ها در این منطقه موجب شده بسیاری از خانوار‌های توانمند از لحاظ اشتغال و معیشت و حتی داشتن یک سرپناه محکم محروم باشند.
محمدرضا سوری
سرويس ايران جوان آنلاين: اشتغال و داشتن سرپناه، دو نیاز مهم برای مددجویان تحت پوشش کمیته امداد به شمار می‌رود. اهمیت این دو به اندازه‌ای است که در سال‌های اخیر مدیران این مجموعه، انرژی و سرمایه بسیاری را در این راه صرف کرده‌اند تا بتوانند تا حدودی به اهداف خود نزدیک شوند. در همین رابطه و با وجود تمام توانمندی‌هایی که خراسان جنوبی در زمینه تولیدات کشاورزی و دامی دارد، وقوع دو دهه خشکسالی در این استان سبب شده تا خانواده‌هایی برای داشتن اشتغال و سرپناه نیازمند حمایت‌های مادی و معنوی کمیته امداد باشند؛ موضوعی که حالا موجب شده تا در سال‌های اخیر اقدامات خوبی در این زمینه انجام بگیرد. ساخت ۵ هزار واحد مسکونی برای مددجویان در دستور کار این نهاد قرار دارد که بر اساس برنامه تا پایان امسال ساخته شده و تحویل این خانواده‌ها داده می‌شود.

با وجود توانمندی‌های بالای خراسان جنوبی در زمینه تولیدات گیاهی و پرورش دام‌هایی که با شرایط آب و هوایی گرم و خشک این استان سازگاری دارند، اما شدت یافتن خشکسالی‌ها در این منطقه موجب شده بسیاری از خانوار‌های توانمند خصوصاً در مناطق روستایی از لحاظ اشتغال و معیشت و حتی داشتن یک سرپناه محکم محروم باشند. با تمام مقاومتی که این افراد برای ماندگار شدن در مناطق کم‌برخوردار و روستایی دارند، اما بدتر شدن شرایط زندگی، سبب شده تا بسیاری از مناطق روستایی در این استان مرزی خالی از سکنه شود، لذا این مهم کمیته امداد، سپاه و بسیج را بر آن داشته تا در زمینه رفع این مشکلات گام بردارند که می‌توان به ساخت مسکن، حمام و سرویس‌های بهداشتی و ایجاد اشتغال در این مناطق اشاره کرد.

ساخت مسکن محرومان

با تمامی فعالیت‌های زیربنایی و ایجاد اشتغال برای محرومان در استان‌های مختلف، اما برخی از مناطق به دلیل بحرانی‌تر بودن از اولویت بیشتری برخوردارند که در این میان می‌توان از خراسان جنوبی نام برد، که قرار گرفتن آن در نقطه مرزی می‌طلبد تا حل مشکلاتش به طور ویژه در دستور کار قرار گیرد. یکی از کمبود‌هایی که افراد زیرپوشش کمیته امداد با آن روبه‌رو هستد بحث مسکن است؛ موضوعی که موجب شده تا ساخت و تعمیر آن به طور ویژه در دستور کار قرار گیرد.

اواخر سال گذشته بود که رئیس کمیته امداد در سفری که به خراسان جنوبی داشت اعلام کرد: «براساس تفاهم‌نامه منعقد شده میان سازمان برنامه و بودجه، کمیته امداد امام خمینی (ره) و بنیاد مسکن انقلاب اسلامی، سال آینده ۱۰ هزار واحد مسکونی برای محرومان ساخته می‌شود که سهم کمیته امداد و بنیاد مسکن هر کدام ۵ هزار واحد است.» سرانجام اواخر هفته گذشته بود که رئیس کمیته امداد با سفر به خراسان جنوبی در اولین گام، فاز اول ساخت ۸۰۰ واحد مسکونی را کلنگ‌زنی کرد. مرتضی بختیاری در این رابطه به خبرنگار «جوان» گفت: «در راستای برنامه‌ریزی‌ها در زمینه ساخت ۱۰ هزار واحد مسکونی برای محرومان کشور که سهم کمیته امداد از این تعداد ۵ هزار واحد بود، در فاز اول کلنگ ساخت ۸۰۰ واحد با مشارکت سازمان برنامه و بودجه و کمیته امداد به زمین زده شد.»

مرتضی بختیاری افزود: «با توجه به ساخت ۸۰۰ واحد در اولین مرحله در مرحله بعدی نیز عملیات اجرایی یک هزار و ۷۰۰ واحد آغاز خواهد شد که تا پایان امسال این تعداد به ۲۵۰۰ واحد خواهد رسید.» از آنجا که یکی از مشکلات ساخت مسکن محرومان هزینه ساخت آنهاست، لذا این مهم موجب شده تا کمیته امداد با همکاری برخی سازمان‌های دولتی از جمله سازمان برنامه و بودجه در این زمینه اقدام کند به طوری که برای ساخت هر واحد، ۱۰ میلیون تومان کمک بلاعوض کمیته امداد و ۱۵ میلیون تومان از طرف صندوق امداد ولایت و ۲۵ میلیون تومان از طرف سازمان برنامه و بودجه، تسهیلات پرداخت شده است. از آنجا که برای هر منطقه از استان سهمیه‌ای در نظر گرفته شده لذا این مهم با توجه به شرایط هر فرد از نظر افراد تحت تکفل و شرایط اقتصادی قابل اولویت در واگذاری است. مدیرکل کمیته امداد خراسان جنوبی با اشاره به سهمیه یک هزار و ۳۴ واحد برای شهرستان نهبندان در این خصوص گفت: «با توجه به این سهمیه‌بندی، سهم شهر نهبندان ۶۰۳ واحد، دهک ۲۹۰ واحد و شهر شوسف ۱۴۱ واحد است که پس از ساخت تحویل واجدان شرایط خواهد شد.»

رضا سلم‌آبادی با اشاره به واجد شرایط بودن ۹۳ خانوار شهری نهبندانی به ساخت مسکن افزود: «علاوه بر آن در شهرستان بیرجند هم ۲۰۰ مددجوی بدون خانه داریم، که برای تأمین زمین مورد نیاز برای گرفتن ۱۰۰ قطعه زمین با راه و شهرسازی به توافق رسیدیم.» سرانجام اواخر هفته گذشته بود که رئیس کمیته امداد در سفری که به خراسان جنوبی داشت با حضور در روستای درح‌سربیشه ۲۷ واحد مسکونی ساخته شده را به محرومان واجد شرایط واگذار کرد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار