سرویس جامعه جوان آنلاین: حادثه خبر نمیکند و لحظات زندگی آبستن حوادث گوناگونی است؛ حوادثی که بعضاً ثانیهها در آن نقش حیاتی بازی میکنند.
مرگ و زندگی، معلولیت یا جلویگیری از یک خسارت مالی به این بستگی دارد که در کسری از ثانیه اطلاعرسانی صورت بگیرد. بر این اساس همسانسازی شماره تلفنهای اضطراری جزو ضرورتهای جامعه در هم تنیده امروزی است.
حالا سخنگوی وزارت کشور از ساماندهی شماره تلفنهای اضطراری با دستور رئیسجمهوری و پیگیریهای وزیر کشور خبر داده و گفته است: پروژه یکسانسازی شماره تلفنهای اضطراری در استان هرمزگان بهصورت پایلوت اجرا خواهد شد. سیدسلمان سامانی گفت: تکثر شماره تلفنهای اضطراری موجب سردرگمی مردم شده است و بعضاً حتی هنگام بروز حوادث که مردم نیازمند دریافت خدمات اضطراری هستند، در تماس با مراکز متعدد ارائهکننده خدمات با مشکل مواجه میشوند. در این زمینه قرار است ساماندهی شماره تلفنهای اضطراری شامل دستگاههای خدمترسان نیروی انتظامی، اورژانس، آتشنشانی، هلال احمر و اورژانس اجتماعی شود.
وی تصریح کرد: با اجرای این پروژه تسهیل دسترسی مردم به دریافت خدمات اضطراری و غیراضطراری تسهیل میشود، بهطوری که مردم در مواجهه با حوادث تنها با شمارهگیری یک شماره تلفن تمام خدمات اضطراری موردنظر را از دستگاههای خدمترسان متناسب با آن حادثه دریافت کنند. گفتنی است آنچه در فرآیند اجراییکردن این پروژه لازم است بدان توجه شود، رسیدگی به پیامها و تسهیل به دسترسی به آدرس موردنظر است. متأسفانه بارها در اخبار شاهد تماس با مراکز نام برده شده از سوی مردم بودهایم و بیشتر انتقادات به دیررسیدن یا عمل نکردن به پیامها بوده است که سبب شده تا حدودی جو بیاعتمادی در میان مردم ایجاد شود. به هر رو رسیدگی در زمان منطقی و استاندارد میتواند کارایی این ساماندهیها را افزایش دهد، اما ارائه آمار از فعالیتها موفقیتآمیز توسط دستگاههای متولی میتواند به افزایش اقبال و مشارکت شهروندان در اداره محیطزندگی منجر شود.