کد خبر: 970701
تاریخ انتشار: ۰۳ مهر ۱۳۹۸ - ۲۱:۴۰
سرانجام در پی انتقاد‌ها از دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور امریکا، نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان این کشور، چهار شنبه رسماً آغاز تحقیقات برای استیضاح رئیس‌جمهور را اعلام کرد؛ اقدامی که ترامپ آن را تلاش دموکرات‌ها در آزار و اذیت رئیس‌جمهور نامیده و گفته است در پیروزی وی در انتخابات پیش رو تأثیر مثبت دارد.
سرویس بین الملل جوان آنلاین: بعد از آنکه روشن شد که ترامپ با «ولودیمیر زلنسکی» رئیس‌جمهور اوکراین درباره «جو بایدن» نامزد حزب دموکرات در انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۰ حرف زده است، بحث‌ها درباره استیضاح او شدت گرفت. گفته می‌شود او ارائه کمک به اوکراین را به تحقیق این کشور درباره فساد ادعایی بایدن و پسرش منوط کرده است. پلوسی در خصوص این موارد گفت: «امروز من اعلام می‌کنم مجلس نمایندگان امریکا رسماً تحقیقات برای استیضاح رئیس‌جمهور را آغاز می‌کند. رئیس‌جمهور باید پاسخگو باشد. هیچ‌کس بالاتر از قانون نیست.»

مجلس نمایندگان امریکا تحقیق می‌کند که آیا ترامپ از اوکراین برای بد نام کردن بایدن در خواست کمک کرده است یا خیر. پلوسی گفت: «ترامپ از یک کشور خارجی خواست در امور داخلی ما مداخله کند و این نقض فاحش قانون است.» «جو والش» و «بیل ولد» دو نامزدی که از حزب جمهوریخواه برای انتخابات ۲۰۲۰ نامزد شده‌اند، حمایت خود را از استیضاح دونالد ترامپ اعلام کردند.

ترامپ در واکنش به برنامه پلوسی برای آغاز تحقیقات رسمی استیضاح گفته بود که این کار می‌تواند در عرصه سیاسی به نفع رئیس‌جمهور تمام شود. بنابر گزارش پایگاه «هیل»، ترامپ با اعلام اینکه کشورش در بهترین روندی که تاکنون داشته، قرار دارد، افزود: «همه می‌گویند اگر پلوسی این کار را انجام دهد، در انتخابات تأثیر مثبتی برای من خواهد داشت.» وی با زیر سؤال بردن آغاز روند تحقیقات استیضاح پیش از انتشار متن گفت‌وگوی خود با زلنسکی گفت که پلوسی حتی متن مکالمات آن تماس تلفنی را ندیده است؛ و این گفتگو عالی بود.

دقایقی بعد از اعلام آغاز تحقیقات برای استیضاح رئیس‌جمهور امریکا، او در چند رشته توئیت اقدام دموکرات‌ها را مشابه تلاش آن‌ها در زمان تحقیق درباره ارتباط احتمالی کارزار انتخاباتی او با روسیه دانست و این کار دموکرات‌ها را «آزار و اذیت رئیس‌جمهور» نامید. وی نوشت که در روز مهمی که او توانسته است در سازمان ملل موفقیت‌های زیادی کسب کند، دموکرات‌ها سعی در تخریب دارند.

سرانجام کاخ سفید روز چهار شنبه تحت فشار شدید نمایندگان کنگره و رسانه‌های امریکایی متن گفت‌وگوی تلفنی رؤسای جمهور امریکا و اوکراین را منتشر کرد. در این مکالمه تلفنی، ترامپ از زلنسکی خواسته به پرونده فرزند بایدن نگاهی بیندازد. در پاسخ، زلنسکی با اشاره به اینکه حزب او در پارلمان اکثریت را به دست آورده و دادستان کل بعدی اوکراین منتخب او خواهد بود، به ترامپ اطمینان داده است که پرونده فرزند بایدن را به دقت بررسی کند.

با این وجود، در متن منتشر شده کاخ سفید، به کمک‌های مالی امریکا به اوکراین اشاره‌ای نشده و ترامپ دست‌کم به صورت مستقیم پرداخت کمک به کی‌یف را به پیگیری پرونده بایدن مشروط نکرده است.

مردم امریکا از مسئولیت انتخاب ترامپ شانه خالی نکنند
«جیمز کومی» مدیر سابق اف‌بی‌آی ابراز امیدواری کرد، دونالد ترامپ استیضاح نشود. او می‌گوید که مردم باید ۱۶ ماهِ باقی‌مانده از دوران ریاست ترامپ را تحمل کنند. وی طی سخنانش در شبکه «کی سی آر اِی» امریکا گفت: «به عنوان یک شهروند، امید دارم که ترامپ استیضاح نشود، زیرا معتقدم مردم امریکا نباید به همین راحتی از مسئولیتی که در انتخاب او داشته‌اند، شانه خالی کنند. همچنین بسیاری از حامیان او (در صورت اجرایی شدن استیضاح) فکر می‌کنند نوعی کودتا رخ داده است. ما به یک نقطه عطف نیاز داریم و استیضاح باعث می‌شود از این دور بمانیم، ما باید نشان دهیم چه چیزی برای‌مان اهمیت دارد.»

روند استیضاح در امریکا کم سابقه است. استیضاح رئیس‌جمهور در امریکا روندی پیچیده دارد. رئیس‌جمهور را به دلیل هر جرم معمولی نمی‌توان استیضاح کرد و طبق بند ۴ ماده ۲ قانون اساسی امریکا این کار فقط در صورتی مجاز است که او طبق دلایل محکم مرتکب جرائم سنگینی مانند «خیانت، ارتشا و سایر تخلفات و جرائم مربوط به افراد عالی‌رتبه» شده باشد. فرآیند کار، از مجلس نمایندگان آغاز می‌شود و در صورتی که اکثریت قانونگذاران در این مجلس (نصف به علاوه یک) موافق استیضاح باشند، روند کار به جریان خواهد افتاد.

در ادامه، مجلس نمایندگان در صورت موافقت با استیضاح از مجلس سنا می‌خواهد دادگاه تشکیل دهد و متهم را محاکمه کند. محکومیت قطعی رئیس‌جمهور که عزل او را در پی خواهد داشت مستلزم آن است که دو سوم سناتور‌ها به این موضوع رأی مثبت دهند و موافق آن باشند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار