کد خبر: 970700
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار: ۰۳ مهر ۱۳۹۸ - ۲۲:۰۰
برخلاف سخنرانی ترامپ در سازمان ملل که پرخاشگرانه‌ترین سخنرانی او علیه ایران بود، سخنان روحانی با ادبیاتی متین و منطقی آغاز و اتمام یافت و اگر نامی از امریکا آمد، بیان حقایقی بود که مورد پذیرش ملت‌های جهان است.
سرویس سیاسی جوان آنلاین: روحانی جز در آنجا که طرح‌های ظالمانه علیه ملت فلسطین و مردم منطقه غرب آسیا را طرح‌های ظالمانه صهیونیستی- امریکایی خواند و آنجا که در نصیحت به همسایگان تأکید کرد ما با هم همسایه هستیم نه با امریکا و نیز در جایی که خروج غیرمنطقی امریکا از برجام را یادآور شد، و همه این‌ها واقعیاتی عینی بود، بحث دیگری درباره امریکا به میان نیاورد.

سخنرانی روحانی بر همان سیاست‌های پیشین جمهوری اسلامی استوار بود، زیرا حرف تازه‌ای باقی نمانده است. تکلیف مذاکره میان امریکا و ایران روشن است و چیزی نیست که با التماس ماکرون و جانسون و توصیه ایشان به «دل به دریا زدن» تغییر کند: «پاسخ ملت ایران به مذاکره تحت تحریم، نه خواهد بود.»

جانسون و ماکرون هم پاسخ ملت ایران را درباره خود در همین سخنرانی شنیدند: «متاسفانه از اروپا، شاهد اقدام مؤثری در اجرای تعهدات برجام نبودیم.»

با این حال روحانی تلاش کرد پنجره کوچکی برای تماشای منظره امیدی که به اروپا و امریکا دارد، باز نگه دارد: «اگر به اسم برجام حساس هستید به رسم آن برگردید و به جای نمایش مذاکره به واقعیت مذاکره بازگردید.»

آغاز سخنان رئیس‌جمهوری اسلامی ایران که با یاد حسین بن علی سرور آزادگان جهان همراه بود، پیام اصیل ملت ایران به زورگویان جهان است، هرچند امیدی نداریم که معنای بلند آزادگی سرور شهیدان عالم در گوش جنایتکاران عالم بنشیند و به نظر می‌رسد برای همین بود که روحانی درباره جنایات امریکا در منطقه غرب آسیا و جنایات تروریسم اقتصادی امریکا گفت: «ملت ایران هرگز این جنایت‌ها و این جنایتکاران را نه فراموش می‌کند و نه می‌بخشد.»
 
رئیس‌جمهور در اجلاس سازمان ملل متحد، ضمن مرور بدعهدی‌های طرف‌های غربی در برجام، با بیان اینکه «از اروپا فقط حرف‌های زیبا شنیدیم»، گفت: امریکا معتاد تحریم شده است و اروپا ناتوان در عمل به تعهدات برجام. او گفت: پاسخ ما به مذاکره تحت تحریم، «نه» است. روحانی از طرف‌های برجام خواست به جای نمایش به واقعیت مذاکره بازگردند. رئیس‌جمهور با بیان اینکه تنها راه برای گفتگو بازگشت به تعهدات است، تأکید کرد: «عکس یادگاری» آخرین مرحله مذاکره است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دفتر ریاست جمهوری، دکتر حسن روحانی روز گذشته و در نشست سالیانه مجمع عمومی سازمان ملل متحد با بیان اینکه «بیایید به جای سرمایه‌گذاری در جنگ و خشونت، بر روی امید به یک آینده بهتر، سرمایه‌گذاری کنیم»، اظهارداشت: هدف «ائتلاف امید» ارتقای صلح، ثبات، پیشرفت و رفاه کلیه ساکنان حوزه تنگه هرمز و تفاهم متقابل و روابط صلح آمیز و دوستانه میان آن‌ها است.

دکتر روحانی در ابتدا، انتخاب رئیس هفتاد و چهارمین نشست سالانه مجمع عمومی ملل متحد را به وی تبریک گفت. سپس سخن خود را با گرامیداشت نهضت حسینی آغاز کرد و گفت: در آغاز سخن مایلم، با گرامیداشت یادِ نهضت آزادی‌خواهانه حسین‌بن علی (ع)، به همه حق‌طلبانی که با تحمّلِ همه سختی‌ها، برای احقاق حقوق خود مبارزه می‌کنند و به روان همه شهدای مظلوم بمباران‌ها و اقدامات تروریستی در یمن، سوریه، فلسطینِ اشغالی، افغانستان، عراق و دیگر کشور‌های جهان درود بفرستم.

طرح معامله قرن محکوم به شکست است
روحانی افزود: خاورمیانه در آتش جنگ، خونریزی، تجاوزگری، اشغال‌گری، تعصبات مذهبی و فرقه‌ای و افراط‌گرایی می‌سوزد و بزرگ‌ترین قربانی چنین شرایطی ملت مظلوم فلسطین است. تبعیض، تصاحب زمین‌ها، شهرک‌سازی‌ها وکشتار همچنان ادامه دارد. طرح‌های تحمیلی امریکایی و صهیونیستی مانند معامله قرن، تعیین بیت‌المقدس به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی و الحاق بلندی‌های جولان به دیگر سرزمین‌های اشغالی، محکوم به شکست است. برعکسِ طرح‌های ویرانگر امریکا، کمک‌ها و همکاری‌های منطقه‌ای و بین‌المللی جمهوری اسلامی ایران در حوزه تأمین امنیت و مقابله با تروریسم بسیار تعیین‌کننده بوده است. نمونه‌های بارز آن، همکاری با روسیه و ترکیه در چارچوب روند آستانه در مورد بحران سوریه، ارائه طرح صلح برای بحران یمن و همکاری فعال با نمایندگان دبیرکل سازمان ملل متحد، گفتگو‌های سازنده با چهار کشور اروپایی و تلاش فعال برای تسهیل مذاکرات صلح میان طرف‌های یمنی است که منجر به موافقت‌نامه صلح استکهلم درخصوص بندر حدیده شد.

تروریسم اقتصادی امریکا راهزنی بین‌المللی است
روحانی به تحریم‌های بی رحمانه امریکا اشاره کرد و گفت: من از کشوری می‌آیم که از یک‌سال و نیم پیش، در برابر بی‌رحمانه‌ترین تروریسم اقتصادی ایستادگی و از حق استقلال و توسعه علمی و فناوری خود دفاع کرده است. دولت امریکا با اعمال تحریم‌های فرامرزی و تهدید دیگر ملت‌ها، تلاش کرده ایران را از مزایای حضور در اقتصاد جهانی محروم کند و با سوء استفاده از نظام بانکی، به راهزنی بین‌المللی دست زده است.

ما ایرانیان، پیشگامِ ملت‌هایِ منطقه در نهضت‌های آزادی‌خواهی بوده‌ایم؛ همواره برای خود و همسایگان‌مان، صلح و پیشرفت خواسته‌ایم و هرگز در برابر تهاجم و تحمیل خارجی، تسلیم نشده‌ایم. ما نمی‌توانیم دعوت به مذاکره کسانی را باور کنیم که اعلام می‌کنند سخت‌ترین تحریم‌های تاریخ را علیه کرامت و معیشت ملت‌مان اعمال‌کرده‌اند. چگونه می‌توان باور کرد که جنایت و فشار بر زندگی ۸۳ میلیون ایرانی به ویژه زنان و کودکان برای دولتمردان امریکایی امری خوشایند و موجب افتخار تلقی‌شود و استفاده از تحریم علیه طیفی از کشور‌ها همچون ایران، ونزوئلا، کوبا، چین و روسیه به یک اعتیاد مفرط تبدیل شده‌باشد. ملت ایران هرگز این جنایت‌ها و این جنایتکاران را نه فراموش می‌کند و نه می‌بخشد. رویکردِ دولتِ کنونی امریکا نسبت به برجام، نه تنها نقضِ قطعنامه ۲۲۳۱، بلکه تجاوز به حاکمیت و استقلالِ سیاسی و اقتصادی کلیه کشور‌های جهان است.

از اروپا فقط حرف‌های زیبا شنیدیم
ایران با وجود خروج امریکا از برجام تا یک سال، همچنان نسبت به اجرای تمامی تعهدات هسته‌ای خود وفق برجام، وفاداربوده است. ما به احترامِ قطعنامه شورایِ امنیت، به اروپا فرصت دادیم تا به تعهدات یازده‌گانه خود برای جبران خروجِ امریکا عمل‌کند، ولی متأسفانه فقط حرف‌های زیبایی شنیدیم و شاهد اقدام مؤثری نبودیم. اینک بر همگان ثابت شده‌است که امریکا به تعهدات خود پشت می‌کند و اروپا از اجرای تعهداتش ناتوان است. ما حتی در اجرای بند‌های ۲۶ و ۳۶ برجام، راهبردِ گام به گام را در پیش گرفتیم، و هنوز بر عهد خود به برجام، برجا مانده‌ایم، اما صبر ایران هم حدی دارد؛ وقتی امریکا قطعنامه سازمان ملل متحد را حرمت نمی‌گذارد، وقتی اروپا ناتوانی خود را به نمایش می‌گذارد، تنها راه، تکیه بر عزت، غرور و اقتدار ملی است.

ما را به مذاکره می‌خوانند؛ در حالی که خود از معاهده گریزانند. ما با همین دولت فعلی امریکا بر سر میز ۱+ ۵، در گفتگو بودیم، اما آن‌ها بر عهدِ سلفِ خویش، خط بطلان کشیدند.

تنها راه برای گفتگو بازگشت به تعهدات است
من به نمایندگی از ملت و کشورم، اعلام می‌کنم که پاسخ ما به مذاکره تحت تحریم، نه می‌باشد. دولت و ملت ایران، یک سال و نیم زیر شدید‌ترین تحریم‌ها، استقامت‌کرده‌است و هرگز با دشمنی که می‌خواهد با سلاح فقر، فشار و تحریم ایران را به تسلیم وادارد، مذاکره نخواهد کرد.

اگر پاسخ آری می‌خواهید همان طور که رهبر معظم انقلاب اعلام کرده‌اند، تنها راه برای گفتگو، بازگشت به تعهدات است. اگر نسبت به اسم برجام حساسیت دارید، به رسمِ آن بازگردید و به چارچوب قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت، متعهد باشید. تحریم‌ها را متوقف کنید تا راه گفتگو باز شود.

من به روشنی می‌گویم: اگر به حداقل‌ها قانع هستید، ما هم به حداقل‌ها بسنده می‌کنیم. برجام، حداقل بود؛ چه برای شما و چه برای ما. اما اگر بیشتر می‌خواهید، باید بیشتر بپردازید. اگر بر سر حرفِ خود هستید که فقط یک خواسته از ایران دارید و آن، عدم ساخت و بهره‌گیری از سلاح هسته‌ای است، این با نظارت آژانس و بالاتر از آن، فتوای رهبری ایران، حاصل است. فقط کافی است به جای نمایشِ مذاکره، به واقعیتِ مذاکره بازگردید. عکس یادگاری آخرین ایستگاهِ مذاکره است، نه اولین ایستگاه.

ایران در مسیر رشد و ثبات اقتصادی
ما در ایران، به‌رغم همه سنگ‌اندازی‌های دولت امریکا، به حرکت در مسیر رشد و سازندگی اقتصاد و جامعه ایران، ادامه داده‌ایم. اقتصاد ایران در سال ۲۰۱۷، بالا‌ترین نرخ رشد اقتصادی در جهان را همراه با کاهش مستمر نرخ تورم، تجربه کرد و امروز هم، به‌رغم التهابات ناشی از عوامل خارجی در یک سال و نیم گذشته، بار دیگر به مسیر رشد و ثبات بازگشته است. رشد تولید ناخالص داخلی ایران، بدون نفت، در ماه‌های اخیر، مجدداً مثبت شده و تراز تجاری کشور، همچنان مثبت است.

دکترین امنیتی جمهوری اسلامی ایران حفظ صلح و ثبات در خلیج فارس و تأمین آزادی و امنیت کشتیرانی در تنگه هرمز است. حوادث اخیر، این امنیت را به شکل جدی در خطر قرار داده است. امنیت و صلح در خلیج فارس، دریای عمان و تنگه هرمز را با مشارکت کشور‌های این منطقه می‌توان تأمین کرد و جریان آزاد نفت و سایر منابع انرژی را تضمین نمود، به شرط آنکه امنیت را چتری فراگیر در همه حوزه‌ها برای تمامی کشور‌ها بدانیم.

بنا به مسئولیت تاریخی کشورم در حفظ امنیت، صلح، ثبات و پیشرفت در منطقه خلیج فارس و تنگه هرمز، همه کشور‌هایی را که از تحولات خلیج فارس و تنگه هرمز متأثر می‌شوند به «ائتلافِ امید» HOPE یعنی «ابتکار صلح هرمز» (Hormoz Peace Endeavor) دعوت می‌کنم.

هدف «ائتلاف امید» ارتقای صلح، ثبات، پیشرفت و رفاه کلیه ساکنان حوزه تنگه هرمز، و تفاهم متقابل و روابط صلح آمیز و دوستانه میان ایشان است. این ابتکار حوزه‌های مختلف همکاری مانند تأمین همگانی امنیت انرژی، آزادی کشتیرانی و انتقال آزادانه نفت و سایر منابع از و به کشور‌های حوزه تنگه هرمز و فراتر از آن را در بر می‌گیرد. «ائتلاف امید» بر پایه اصول مهمی همچون پایبندی به اهداف و اصول ملل متحد، احترام متقابل، منافع متقابل، جایگاه برابر، گفتگو و تفاهم، احترام به حاکمیت و تمامیت ارضی، خدشه‌ناپذیریِ مرزهایِ بین‌المللی، حل و فصلِ مسالمت‌آمیزِ تمامیِ اختلافات و از همه مهم‌تر دو اصلِ بنیادینِ «عدم تجاوز» و «عدم دخالت در امور داخلی یکدیگر» قرار دارد. حضورِ سازمانِ ملل متحد برای ایجادِ یک چترِ بین‌المللی در حمایت از «ائتلاف امید» نیز امری ضروری است.

امنیت منطقه با خروج نظامیان امریکا حاصل می‌شود
تشکیلِ هرگونه ائتلاف امنیتی، تحت هر عنوان در منطقه، با محوریت و فرماندهی نیرو‌های خارجی، مصداق بارز مداخله در امور منطقه است. رویکرد امنیتی‌سازیِ دریانوردی در تناقض با حق دریانوردیِ آزاد و حق توسعه، و باعث تشدیدِ تنش و پیچیده‌تر شدنِ شرایط شده، و صلح، امنیت و ثبات منطقه را تهدید می‌نماید.

امنیت منطقه با خروج نظامیان امریکا، تأمین می‌شود و نه با سلاح و مداخله آنان. امریکا پس از ۱۸ سال نتوانست اقدامات تروریستی را کاهش دهد، اما جمهوری اسلامی ایران فتنۀ داعش را به کمک ملت‌ها و دولت‌های همسایه، خاتمه داد. راه‌حل نهایی صلح و امنیت خاورمیانه «دموکراسی در داخل؛ و دیپلماسی در خارج» است. امنیت را نمی‌توان خرید و توسط دولت‌های خارجی، تأمین کرد.

صلح و امنیت و استقلالِ همسایگانِ ما، صلح و امنیت و استقلالِ ماست. امریکا همسایه ما نیست. این جمهوری اسلامی ایران است که همسایه شماست و از دیرباز به ما آموخته‌اند که «اول همسایه؛ آنگاه خانه». در روز واقعه، ما و شما تنها می‌مانیم. ما با هم همسایه‌ایم، نه با امریکا!

امریکا اینجاست، نه در خاورمیانه. امریکا وکیلِ هیچ ملتی و کفیلِ هیچ دولتی نیست. هیچ دولتی به دولتِ دیگر، وکالت نمی‌دهد و کفالت خویش را به دیگری نمی‌سپارد. اگر امروز شعله‌های آتشِ یمن، تا حجاز هم زبانه‌کشیده‌است، باید آتش‌افروز را جست و تنبیه کرد، نه اینکه بی‌گناهان را آماج تهمت‌ها و کینه‌ها قرارداد. امنیتِ عربستان با پایان دادنِ تجاوز به یمن، حاصل می‌شود، نه با دعوت از بیگانگان. ما حاضریم برای صلح از همه توان ملی و اعتبار منطقه‌ای و اقتدار بین‌المللی خویش، مایه‌بگذاریم. راه‌حل صلح در جزیره‌العرب، امنیت در خلیج فارس و ثبات در خاورمیانه، را باید در درون خاورمیانه جست‌وجو کرد و نه در بیرون آن. مسائل منطقه، بزرگ‌تر و مهم‌تر از آن است که امریکا از عهدۀ آن برآید. دولتی که نتوانسته مسئله افغانستان و عراق و سوریه را حل کند و بانی افراطی‌گری، طالبانی‌گری و داعشی‌گری بوده است؛ هرگز قادر به حل معضلات پیچیده‌تر نخواهد بود.

دخالت تحریک آمیز بیگانگان را تحمل نمی‌کنیم
منطقه ما بر لبه پرتگاه ایستاده است؛ تا جایی‌که تنها یک اشتباه می‌تواند آتشی بزرگ را برافروزد. ما دخالتِ تحریک‌آمیزِ بیگانگان را تحمل نمی‌کنیم و به هرگونه تعرض به امنیت و تمامیتِ سرزمینی خود، قاطعانه پاسخ می‌دهیم. اما راه جایگزین و مطلوب ما، همبستگیِ میان همه ملت‌های دارای منافع مشترک در خلیج‌فارس و منطقه هرمز است. روحانی در پایان سخن خود را با این جمله به پایان رساند که‌: این پیام ملت ایران است:بیایید به جای سرمایه‌گذاری در جنگ و خشونت، بر روی امید به یک آینده بهتر، سرمایه‌گذاری کنیم. به عدالت برگردیم. به صلح، به قانون، به عهد و پیمان و به میز مذاکره بازگردیم.
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲
عباس آبعلی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۸:۱۷ - ۱۳۹۸/۰۷/۰۴
0
0
سلام.آفرین که برگشتی به نظام و مردم وگوش نمودن فرمان ولایت وصدای مردم.احسنت
قاسم
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۳۷ - ۱۳۹۸/۰۷/۰۴
0
0
این حرف و حدیث ها برای مردم نان و اب نمیشود جناب روحانی . بیکاری و گرانی و فساد و اعتیاد و طلاق و دزدی و ناهنجاری اجتماعی و بلاتکلیفی سایه شوم خودش را بیشتر کرده است. جناب روحانی تو را به خدا رها کن این حرف های بوج و توخالی و برجام یک و حالا برجام بدتر از ان یعنی برجام دو را. بیا و فکری به حال اقتصاد ورشکسته بکن با رفتن خودت به امریکا همراه ظریف مشکلی برداشته نمیشود . بیا بول بیت المال را هدر نده با این بول سفرتان میتوانستید جند مدرسه و بیمارستان احداث کنید.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار