کد خبر: 970600
تاریخ انتشار: ۰۳ مهر ۱۳۹۸ - ۱۵:۱۷
يادداشت

31 شهریورماه 1359 رژیم بعثی عراق با چراغ سبز و حمایت اربابان خویش حمله ناجوانمردانه‌ای را علیه ملت ایران آغاز کردند تا به خیال خود نهال نوپای انقلاب را از ریشه بخشکانند ولی ملت ایران و به‌ویژه جوانان با نثار خون پاک خویش نگذاشتند ذره‌ای از خاک کشورمان به دست بیگانگان بیفتد.

از آنجایی امسال سی و نهمین سال گرامیداشت هفته دفاع مقدس با شعار محوری« ما پیروزیم» مزین شده است و از این رو تقارن هفته دفاع مقدس سال‌جاری با ایام محرم بهترین فرصت برای کنکاش نقش و جایگاه والای شهدای هشت سال دفاع مقدس با تأسی از مکتب امام حسین(ع) در امنیت و اقتدار ایران اسلامی در عرصه‌های مختلف جهانی است.

 با این وجود از آنجایی که انقلاب اسلامی و به ویژه دفاع مقدس ملت ایران در برابر استکبار جهانی،ریشه و الهام گرفته از فرهنگ ایثار و شهادتی است که از واقعه عاشورا و برگرفته از قیام امام حسین (ع) بوده، پرداختن به ابعاد مختلف این مسئله خالی از لطف هم نیست.

بنابراین اگر امروز از جمهوری اسلامی ایران در دنیا  عرصه‌های مختلف به اقتدار و سربلندی یاد می‌شود، به برکت خون پاک و مطهر شهیدانی است که با حرکت در مسیر ولایت و آرمان‌های انقلاب از همه چیز گذشتند تا اینکه امروزه هر ایرانی سربلند باشد.

در هر حال شهدا جان خویش را فدا کردند تا اینکه ارزش‌های ناب اسلامی زنده بماند و به تعبیر قرآن شهدا در راه مقدس که همان" فی‌سبیل‌الله" است، کشته شدند تا اینکه اسلام، قرآن و حدیث حفظ گردد و به دیگر سخن اینکه یکی از ویژگی‌هایی که قرآن کریم برای شهیدان ذکر کرده است، مسئله حیات و زنده بودن آنهاست و در این راستا در سوره بقره، آیه ۱۵۴ بر اهمیت این امر تاکید شده است. ( وَلاَ تَقُولُواْ لِمَنْ یُقْتَلُ فِی سَبیلِ اللّهِ أَمْوَاتٌ بَلْ أَحْیَاء وَلَکِن لاَّ تَشْعُرُونَ؛ و کسانى را که در راه خدا کشته می‌‏شوند مرده نخوانید بلکه زنده‌‏اند ولى شما نمی‌‏دانید).

به همین اعتبار، شهدای هشت سال دفاع مقدس و امروز شهدای حرم کشورمان نیز با نثار جان خود و با الگوگیری از مکتب عاشورا و قیام امام حسین (ع)، موجب حفظ و احیاء فرهنگ اسلام ناب محمدی (ص) شدند، به‌طوریکه عزت و اقتدار امروز ملت ایران در عرصه‌های مختلف به خاطر ثمره خون شهداست.

به سخن دیگر، شهدای هشت سال دفاع مقدس و شهدای حرم به عنوان نماد ایثار، شهامت، شجاعت، آزادی، استقلال، صداقت، معنویت، افتخار و پایمردی ملت ایران، باید همیشه و در همه حال در فضاى جامعه ما زنده باشند و از این رو زنده نگهداشتن یاد و نام این شهدا، گام نهادن در مسیر حرکت و راه آنهاست و با برگزاری آیین‌ها و یادواره‌های مختلف از جمله روز بزرگداشت شهدا و برپایی هر چه با شکوه‌تر مراسم‌ هفته دفاع مقدس، قدمی هر چند کوچک برای معرفی و شناساندن راه و آرمان‌های شهدا برای آشنایی نسل جوان برداشت.

به بیان روشن‌تر، هشت سال دفاع مقدس به ملت ایران و به ویژه برای جهانیان درس‌های زیادی آموخت که در هیچ دانشگاه و مدرسه‌ای تدریس نمی‌شود و به بیان دیگر این دوران یکی از درخشان‌ترین و مهم‌ترین بخش‌های تاریخ انقلاب اسلامی بود که امروزه الگوی برای مبارزات ملت‌های آزاده علیه استکبار جهانی شده است.

بنابراین، ملت ایران در طول هشت سال جنگ تحمیلی، یعنی 2 هزار و 887 روز در بوته امتحان پایداری و استقامت قرار گرفتند تا ثابت کنند، پیروزی از آن مومنان، حق‌طلبان، مظلومان و مجاهد‌ان فی‌سبیل‌الله است که در این راستا به یقین نقش و جایگاه شهدا در عالی‌ترین درجه قرار دارد و بنابراین در عصر امروز نباید با کارهای نسنجیده و دشمن‌پسند، نام، یاد و افتخار و به ویژه از خود گذشتگی‌های آنان را فراموش کنیم.

در این میان آنچه در این خصوص مهم به نظر می‌رسد، اینکه شهدای اسلامی و به ویژه شهدای هشت سال دفاع مقدس و در حال حاضر شهدای مدافع حرم نیز با تبعیت از نهضت عاشورا به خاطر رشد و بالندگی مکتب اسلام از جان و وجود خود مایه می‌گذارند و در واقع این شهدا در روزگار و عصری که ارزش‌های اصیل اسلامی نظیر، ایثار، مقاومت، شهادت‌طلبی، عدالت‌خواهی و تفکر فرهنگ بسیجی در نتیجه حاکمیّت یزیدیان امروز آهسته آهسته رو به فراموشی سپرده می‌شود، آنها را از نو در جامعه زنده کردند، به طوریکه امروزه این تفکر و فرهنگ عاشورایی شهدای اسلام؛ الگوی برای مبارزات ملت‌های آزاده علیه استکبار جهانی در منطقه و جهان شده است.

از سوی دیگر، بسیاری از تحلیلگران مسائل سیاسی و جامعه‌شناسان بر این باورند که این  جانفشانی‌های شهدای رزمندگان اسلام در طول هشت سال دفاع مقدس بود که امروزه از آن به موج بیداری اسلامی در منطقه و جهان یاد می‌شود که ضمن پیشبرد منویات پیامبر اکرم (ص)، برای مسلمانان جهان عزت و سربلندی به ارمغان آورده است.

در کل باید توجه داشته باشیم، دوران دفاع مقدس سند غرور ملت ایران برای نسل‌های آینده است و گرامیداشت روزهای بزرگی چون هفته دفاع مقدس، فتح خرمشهر، عملیات‌های مهم این دوران و ... فرصتی مهم برای تجدید پیمان با آرمان‌های شهدای هشت سال دفاع مقدس، انقلاب و امام راحل است، چرا که در حال حاضر اقتدار و سربلندی ایران عزیز به خاطر ایثار و جانفشانی شهدا بوده که باید برای تبیین فرهنگ و ارزش‌های دفاع مقدس برای نسل جوان کشور بیش از گذشته تلاش کنیم.

بنابراین در عصر امروز  ما نباید طریقه شهدا را فراموش کنیم، چرا که زنده نگهداشتن یاد و نام شهید بخشی از وظائف جامعه نسبت به شهید است و کاری نکنیم که خون این شهدا به هدر رود.

اما آنچه در این بین ضروری است مسئولان نظام اسلامی به آن توجه داشته باشند، ترویج فرهنگ ایثار و شهادت است؛ فرهنگی که از همان ابتدای صدر اسلام در قاموس مفاهیم اسلامی جا گرفت و باعث تداوم مکتب اسلام و تشیع شد. درج نام شهید در تابلوهای معابر شهری، حداقل‌ اقدام جهت پاسداشت و تکریم مفهوم شهید و شهادت است که متأسفانه این مسئله با توجیهات بی‌مورد مسئولان، با چالش‌هایی مواجه شد؛ ضمن آنکه قبلاً چالشِ حذف نام شهید از کتب درسی نیز حاشیه‌ساز شده بود.

می‌خواهند یاد شهدا احیا نشود، نگذارید...

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای: «دشمنان میخواهند  یاد شهدا احیا نشود برای اینکه جاده شهادت کور بشود. تجربه کرده‌اند که وقتی نام شهدا با عظمت برده می شود، جوان امروز که نه دوره جنگ را دیده و نه دوره امام را وقتی میفهمد که یکجایی در آنطرف منطقه دارند با دشمنان می جنگند، پا می شود می رود حلب، بوکمال، زینبیه، بنا میکند جنگیدن و به شهادت هم میرسد.» ۱۳۹۷/۱۲/۰۶

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر