کد خبر: 970547
تاریخ انتشار: ۰۳ مهر ۱۳۹۸ - ۰۷:۴۹
سال‌هاست کشاورزان از نبود سردخانه‌ای برای ذخیره محصولاتشان رنج می‌برند و متضرر می‌شوند. آن‌ها مجبورند بعد از برداشت محصول، تولیداتشان را به صورت سنتی در انبارهای گرم و مرطوب ذخیره کنند که همین موضوع علاوه بر کاهش شدید کیفیت تولیدات کشاورزی باعث ترش شدن میوه‌ها و حتی خرابی کامل آن‌ها می‌شود.
سرویس ایران جوان آنلاین:‌ در حالی عمده معیشت هرمزگانی‌ها به واسطه فعالیت‌های کشاورزی تأمین می‌شود که آن‌ها در نبود سردخانه ذخیره محصولات کشاورزی ناچارند بخش اصلی تولیداتشان را به صورت سنتی انبار کنند. همین مسئله باعث افت کیفیت، ترش شدن و خرابی میوه‌ها می‌شود. بنابر این در نهایت محصولی که قرار بود روانه بازار‌های داخلی و حتی خارجی شود به دامداری‌ها انتقال داده و خوراک دام‌ها می‌شود. از همین رو قرار است بزرگ‌ترین سردخانه خاورمیانه با ظرفیتی ۲۰ هزار تنی در این منطقه احداث و به مشکلات کشاورزان این منطقه خاتمه دهد.

سال‌هاست کشاورزان از نبود سردخانه‌ای برای ذخیره محصولاتشان رنج می‌برند و متضرر می‌شوند. آن‌ها مجبورند بعد از برداشت محصول، تولیداتشان را به صورت سنتی در انبارهای گرم و مرطوب ذخیره کنند که همین موضوع علاوه بر کاهش شدید کیفیت تولیدات کشاورزی باعث ترش شدن میوه‌ها و حتی خرابی کامل آن‌ها می‌شود. از همین رو به اجبار بعد از تمام این اتفاقات گاهی مجبورند تمام دسترنج یکساله‌شان را بدون هیچ سودی و فقط در راستای کاهش خسارت به دامداری‌ها انتقال دهند تا خوراک دام‌ها شود. گاهی در بین این محصولات، میوه‌های صادراتی هم وجود دارد که می‌توانند ارزآوری خوبی را برای کشور رقم بزنند، اما طولانی شدن پروسه صادرات، این امکان را هم از دست کشاورز و هم اقتصاد کشور می‌گیرد. بنابر این به تازگی خبر مسرت بخشی در راستای احداث سردخانه در استان هرمزگان منتشر شده است.

احداث بزرگ‌ترین سردخانه خاورمیانه

سردخانه‌ای که قرار است دیگر به معضل خراب شدن میوه‌های صادراتی خاتمه دهد. در این خصوص فرماندار بندرعباس ضمن تأیید آغاز عملیات احداث سردخانه در هرمزگان به تسنیم گفت: «این سردخانه با ظرفیت گنجایش ۲۰ هزار تن بزرگ‌ترین سردخانه صادرات و واردات بنادر در خاورمیانه است.» عزیزالله کناری با اشاره به اینکه علاوه بر سردخانه میدان میوه و تره‌بار بندرعباس هم در حال توسعه است اضافه کرد: «یک میدان میوه و تره‌بار جدید در این شهرستان با ۹۲ غرفه در آبان‌ماه سال‌جاری به بهره‌برداری می‌رسد.» وی با اشاره به اینکه میدان میوه و تره‌بار فعلی ۳۵ غرفه دارد که با تلاش‌های صورت گرفته این ظرفیت افزایش یافت بیان داشت: «میدان میوه و تره‌بار جدید بندرعباس در شرق این شهر به بهره‌برداری می‌رسد.» فرماندار بندرعباس از بهره‌برداری از مجموعه بنکداران مواد غذایی خبرداد و اضافه کرد: «با توجه به اینکه مجموعه قبلی واقع در خیابان بهادر جنوبی دارای مشکلات ایمنی و خطرناک بود مجموعه جدید تا آذرماه در خیابان راه‌آهن به بهره‌برداری می‌رسد.» کناری همچنین با اشاره توسعه زیرساخت‌های گردشگری منطقه ادامه داد: «در ضلع شرقی و شمال شرقی اسکله شهید حقانی، سرمایه‌گذار در حال ساخت مجتمع تفریحی و گردشگری با مشارکت شهرداری است.»

کاهش ضایعات کشاورزی

با این تفاصیل قرار است ضمن توسعه زیرساخت‌های گردشگری که به رونق اقتصادی منطقه کمک بزرگی می‌کند، زیرساخت‌های کشاورزی بندرعباس نیز توسعه یابد. اتفاقی که ادامه فعالیت‌های کشاورزی را برای کشاورزان توجیه‌پذیر و سودآور می‌کند. فقط تنها نکته‌ای که در این بین حائز اهمیت است، این است که مسئولان هرچه سریع‌تر نسبت به ساخت سردخانه ۲۰ هزار تنی در استان اقدام کنند و این طرح نیز همچون طرح‌های دیگر اسیر پروسه طولانی ساخت و نوسانات اقتصادی و کمبود بودجه نشود. سردخانه‌ای که می‌تواند بخشی از مشکلات کشاورزی استان را برطرف کند و بعد از بهره‌برداری از آن مسئولان جهادکشاورزی باید برنامه احداث صنایع تبدیلی، فرآوری و بسته‌بندی را در برنامه قرار دهند. گفتنی است براساس مطالعات انجام شده سالانه حدود ۳۰ درصد محصولات کشاورزی به صورت ضایعات از چرخه اقتصادی خارج می‌شود که همه این‌ها به دلیل عدم برنامه‌ریزی از مزرعه تا سبد خانوار است. بنابر این ساخت یک سردخانه با ظرفیت ذخیره بالا می‌تواند بخشی از ضایعات کشاورزی استان هرمزگان را کاهش دهد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار