کد خبر: 970446
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۰۲ مهر ۱۳۹۸ - ۰۰:۴۵
وضعیت اورژانسی برای مقابله با زمین‌خواری
نماینده تام‌الاختیار سابق وزیر راه و شهرسازی در شورای حفظ حقوق بیت‌المال گفت: شیوه زمین‌خواری به این صورت است که در ابتدا زمین تصرف می‌شود. سپس دور زمین دیوار می‌کشند و پس از آن شروع به ساخت و ساز می‌کنند. در پایان نیز با اسناد قولنامه‌ای و عادی، ملک به فروش می‌رسد.
سرویس اقتصادی جوان آنلاین: به گزارش «فارس»، حسین معصوم، نماینده تام‌الاختیار سابق وزیر راه و شهرسازی در شورای حفظ حقوق بیت‌المال با بیان اینکه دور زدن قانون یکی از عوامل ایجاد زمین‌خواری است، گفت: تفسیر قوانین به نفع جامعه عاملی مهم در زمین خواری است. به گونه‌ای که با وجود اینکه در همه مسائل قانون وجود دارد، اما تفسیر آن مشکل اصلی کار است. البته در بعضی اوقات نیز دقت لازم در قانون‌گذاری وجود نداشته‌است، به نحوی که همین عدم دقت نیز خساراتی کلان برای کشور به بار آورده‌است.

وی در خصوص بزرگ‌ترین پرونده زمین خواری به متراژ ۱۲۰۰ هکتار، در شهر پردیس افزود: این پرونده در زمان خودش بزرگ‌ترین زمین‌خواری بود. به گونه‌ای که متهم آن به سلطان زمین‌خوار معروف شد. متهم در ابتدا به دنبال زمینی برای احداث مرغداری بوده و ۴ هزار متر مربع زمین می‌خرد، هنگام شروع احداث سوله به اراضی دولتی تجاوز و پرونده قضایی تشکیل می‌شود. در این راه عده‌ای نیز به او کمک می‌کنند. در ادامه متهم ۱۲۰۰ هکتار را کراسه‌بندی می‌کند. پس از طی دعوا در قوه قضائیه این پرونده پس از کش و قوس‌های فراوان و بعد از هفت سال به نتیجه رسید و باعث بازگشت زمین‌ها به بیت‌المال شد.

معصوم گفت: به طور کلی زمین‌خواران کلان با ایجاد روابط، قدرتمند هستند و برای خود پشتوانه‌های ذی نفوذی نیز در دستگاه‌های دولتی دارند، اما اگر عزمی در اجرای صحیح قانون وجود داشته باشد، می‌توان به شدت با آن‌ها برخورد کرد و مشکل زمین خواری تا ۹۰ درصد حل خواهد شد.

حسینیه‌ای که برج شد!
وی با ذکر مثالی در این زمینه بیان کرد: در سعادت‌آباد تهران زمینی برای احداث حسینیه از طرف وزارت راه و شهرسازی در اختیار فردی قرار می‌گیرد. با وجود اینکه کاربری این زمین در قرارداد حسینیه تعریف‌شده و حقی برای فروش و تغییر کاربری آن وجود ندارد، اما این فرد با تغییر کاربری و عمل غیر قانونی، اقدام به تغییر کاربری آن و برج‌سازی می‌کند.

در این خصوص البته اهمال و اعمال نفوذ نیز صورت گرفته‌است، اما با ورود شورای حفظ حقوق بیت‌المال حکم به تخریب برج داده می‌شود. ولی این تخریب تا به حال انجام نشده‌است.

این کارشناس مقابله با زمین‌خواری با بیان اینکه در لواسان نیز همچین مشکلی به طور جدی وجود دارد، گفت: در لواسان کارگروهی تحت نظر دادستان کل کشور تشکیل شده‌است. در لواسان کوه‌خواری رواج دارد و برای متخلفین پرونده‌های قضایی تشکیل شده‌است.

متخلفین به جای مجازات، ارتقا می‌یابند
وی با تأکید بر همکاری همه دستگاه‌ها برای مقابله با زمین‌خواری گفت: دستگاه قضایی در حال هماهنگ کردن همه دستگاه‌ها برای مقابله با این موضوع است. مسئولیت کارگروه نیز داستان کل است. مشکل اصلی در این زمینه این است، هیچگاه به متخلفینی که این مجوز‌ها را می‌دهند، پرداخته نشده است و آن‌ها در حاشیه امنیت بوده‌اند. موضوع آنجایی جالب است که این متخلفین به جای مجازات، ارتقا می‌یابند.
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۶:۰۳ - ۱۳۹۸/۰۷/۰۲
0
0
گر عزمی در اجرای صحیح قانون وجود داشته باشد ..... مشکل زمین خواری تا ۹۰ درصد حل خواهد شد....
اگه .... تا 90% و اگه هم نه که لابد نوش جانشان
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار