کد خبر: 970411
تاریخ انتشار: ۰۱ مهر ۱۳۹۸ - ۲۲:۰۶
گفت‌وگوی «جوان» با مسئول بخش کودک و نوجوان مؤسسه «قدر ولایت»
کودک و نوجوان در کشور‌های توسعه‌یافته مهم‌ترین رده سنی محسوب می‌شود و بخش عمده و اولویت‌دار بودجه‌ها نیز به این قسمت اختصاص پیدا می‌کند، اما در کشور ما هنوز اهمیت راهبردی این رده سنی در سیاستگذاری‌های کلان مورد غفلت است. موسسه فرهنگی- هنری قدرولایت در طول نزدیک سه دهه فعالیت خود، آثار متنوع و گسترده‌ای در حوزه کودک و نوجوان منتشر کرده است.
سرویس فرهنگ و هنر جوان آنلاین: برای آگاهی بیشتر از رویکرد آثار منتشر شده و برنامه‌های آینده این مرکز پای صحبت محسن بغلانی مسئول بخش کودک و نوجوان موسسه قدرولایت نشستیم.

موسسه فرهنگی- هنری قدرولایت بر اساس چه ضرورتی به حوزه کودک گرایش پیدا کرد و نگاه موسسه در انتشار آثار برای این گروه از مخاطب چیست؟
ضرورت حضور مؤسسه در حوزه کودک و نوجوان به اصل آغاز فعالیت این مؤسسه بازمی‌گردد. مؤسسه بیش از ۲۰ سال است که به رغم ناملایمات زمانه، آتش به اختیار عمل می‌کند و بالغ بر ۱۵۰ عنوان کتاب برای این گروه سنی منتشر کرده است. رویکرد مؤسسه در آثار کودک و نوجوان آشنا کردن این گروه سنی با شرع مقدس اسلام، انقلاب اسلامی، تاریخ ایران و اسلام، بیان نظرات امامین انقلاب و آموزش سبک زندگی اسلامی و معرفی سیره شهدای گرانقدر نهضت اسلامی در قالب داستان‌ها، اشعار و بازی‌های کودکانه است.

آیا در موسسه فهرستی از سوژه‌ها و ایده‌های تولید آثار برای کودک و نوجوان دارید؟ چگونه نویسندگان و تصویرگران می‌توانند با موسسه شما همکاری کنند؟
ما در مؤسسه پنج محور را به عنوان محور‌های اصلی تولید آثار کودک و نوجوان مد نظر قرار داده‌ایم. این محور‌ها عبارتند از: تاریخ (معاصر‌- اسلام و ایران)، فلسفه برای کودک و نوجوان، احکام برای کودک و نوجوان، آداب اجتماعی و سبک زندگی و مسائل روز ایران و جهان. نویسندگان این حوزه در صورتی که صاحب اثر در یک یا چند محور باشند می‌توانند اثر خود را برای مؤسسه ارسال نمایند و پس از بررسی کارشناسان مؤسسه، می‌توانند با ما همکاری داشته باشند. در مورد تصویرگران نیز به همین روال عمل خواهیم کرد، ضمناً از سوی انجمن‌های ادبی و ناشران نیز می‌توانند با ما ارتباط بگیرند مانند مجمع ناشران انقلاب اسلامی، مجمع ناشران دفاع مقدس و انجمن قلم ایران و انجمن ناشران کتاب کودک و نوجوان.

مسائل و مشکلات موسسه قدرولایت در مسیر انتشار آثار برای این گروه حساس شامل چه چیز‌هایی می‌شود و اینکه فکر می‌کنید چرا تاکنون ادبیات کودک و نوجوان به رشد و بالندگی مناسبی نرسیده است؟
مسائل و مشکلات در تمام حوزه‌های نشر وجود دارد و خاص حوزه ادبیات کودک و نوجوان نیست. استفاده از اصطلاح نرسیدن به رشد و بالندگی در این حوزه را نیز صحیح نمی‌بینم. نگاهی به آثار متنوع منتشره توسط مؤسسه در حوزه ادبیات کودک و نوجوان از ابتدا تاکنون، رشد صعودی و محسوسی را نشان می‌دهد. ایجاد واحد مستقلی در مؤسسه به عنوان «گل آبی» از انتشارات عمومی قدر ولایت و تجدید چاپ بسیاری از کتب کودک در دوره‌های بعدی، خود بیانگر رشد و بالندگی مؤسسه در این حوزه است، اما با کند بودن این روند موافقم. علل آن را در چند چیز می‌دانم. اولاً تنوع زیاد در انتخاب موضوعات. در گذشته ما تعداد زیادی موضوع را برای تولید آثار انتخاب می‌کردیم. همین موضوع باعث شد آثار ما گسترش یابند و کیفیت لازم را پیدا نکنند. از سوی دیگر توجه و پرداختن بیشتر به حوزه بزرگسال بر تولید آثار کودک سایه انداخته و بیشتر توجه و سرمایه را به خود اختصاص می‌داد. عدم ارتباط قوی با متخصصان و کارشناسان صاحب‌نظر در زمینه ادبیات و گرافیک آثار کودک و نوجوان نیز یکی دیگر از نقاط ضعف مؤسسه بود.

ارزیابی شما و مسئولان موسسه از آثار منتشر شده چیست؟ چقدر مطالعه این آثار را برای نسل جدید ضروری می‌بینید و مهم‌ترین پیام آثار منتشره موسسه در این حوزه چیست؟
اینکه از کسی بخواهیم خود را نقد کرده و نسبت به عملکرد خویش نظر بدهد کمی سخت است ولی اگر بخواهیم منصفانه به قضاوت بنشینیم باید بگویم، شاید آثار مؤسسه به اصطلاح آثار جشنواره‌ای نیستند و اصلاً ما هیچ تلاش و کوششی برای حضور در آن‌ها نداشته‌ایم - که نقد‌های فراوانی به این جشنواره‌ها وجود دارد- ولی آثار ما به دلیل اینکه همه تألیفی است و نه ترجمه و به دلیل آنکه بر اساس فرهنگ اصیل اسلامی و ایرانی کشور به نگارش درآمده است، اگر نگوییم بی‌نظیرند قطعاً آثار خوبی هستند و این از موضوعاتی است که بسیاری از کارشناسان این حوزه به آن معترفند. مطالعه این آثار را برای نسل جدید با توجه به تلاش برای گسترش فرهنگ منحط غربی در سال‌های اخیر اولاً به دلیل عدم‌توجه مسئولان بر فضای مجازی، ثانیاً به دلیل وجود فرهنگ غرب‌گرا در میان برخی مسئولان فرهنگی ثالثاً به دلیل تهاجم بی‌سابقه و شبیخون قدرتمند فرهنگی، بسیار ضروری می‌دانم. مهم‌ترین پیام آثار مؤسسه در این حوزه گسترش فرهنگ جهاد و شهادت، آشنایی با سیره شهیدان، آشنایی با سیره امام خمینی (ره)، آشنایی با سیره بزرگان دین و آموزش احکام و بیان تاریخ اسلام و ایران برای نسل جدید انقلاب است.

چه آثاری را می‌توانید به عنوان آثار مطلوب و شاخص تولید شده در این مرکز نام ببرید؟
در حوزه کتب نوجوان، مجموعه قصه‌های شنیدنی از بچه‌های خوب در ۱۰ جلد با موضوع سیره شهیدان در دوران نوجوانی، مجموعه شهیدان زنده‌اند در هفت جلد که معرفی تعدادی از شهیدان دوران دفاع مقدس به نوجوانان است. مجموعه قصه‌های شنیدنی از دختران خوب که در چهار جلد شامل ۲۰ داستان از دختران و بانوان شهیده در انقلاب اسلامی و محور مقاومت به نگارش درآمده است و نیز کتاب‌های چراغ هدایت با موضوع اهل‌بیت (ع)، گل‌های محمدی و علمدار با موضوع دفاع مقدس برای نوجوانان تدوین شده است.

در حوزه کتاب کودک نیز مجموعه خانواده «دانی» که تاکنون دو جلد آن منتشر شده است با موضوع سبک زندگی، کتاب فرزند خورشید با موضوع کربلا، رؤیای علی کوچولو با موضوع دفاع مقدس، دوستی با دشمن با موضوع دشمن‌شناسی، فرشته‌های باران با موضوع شکر نعمت‌های الهی که تاکنون به نگارش درآمده و منتشر شده‌اند. سه مجموعه «قهرمان من» با موضوع دفاع مقدس، «کاروانیان» با موضوع کربلا و مجموعه «در سایه سار سرو» با موضوع کتاب ثواب الاعمال و عقاب الاعمال در سیره شهدا که همه در حوزه کتاب نوجوان نیز در دست تألیف است.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار