کد خبر: 970382
تاریخ انتشار: ۰۲ مهر ۱۳۹۸ - ۰۳:۵۷
محققان مرکز تحقیقات مقاومت‌های میکروبی دانشگاه علوم پزشکی مشهد موفق شدند تست تشخیص مولکولی بیماری جذام و یک بیماری شبه‌سل را بومی‌سازی کنند.
سرویس دانشگاه جوان آنلاین:‌ دکتر کیارش قزوینی، مدیر گروه میکروب‌شناسی دانشگاه علوم پزشکی مشهد، اظهار کرد: این موفقیت پس از مدت‌ها تحقیق روی باکتری‌هایی از خانواده مایکوباکتریوم‌ها صورت گرفته است.

دکتر قزوینی با بیان اینکه این باکتری‌ها غالباً در محیط زندگی ما به فراوانی حضور دارند، گفت: این باکتری‌ها در ایجاد عفونت‌های مختلف نقش دارند و از طریق آب، مواد غذایی، هوا و دیگر عناصر محیطی می‌توانند به بدن افراد وارد شده و ایجاد عفونت کنند.
وی با بیان اینکه مایکوباکتریوم‌ها گونه‌های بسیار متنوعی بالغ بر ۱۸۰ نوع دارند، خاطر نشان کرد: گونه‌ای از این باکتری‌ها عامل بیماری جذام هستند و به جهت اینکه باکتری جذام در هیچ‌جای دنیا قابل کشت نیست، برای تشخیص آن‌ها باید از روش میکروسکوپی بهره گرفت که نتایج آن هم غالباً دقیق نیست.

وی اضافه کرد: با کمک همکارانم در تیم تحقیق، زمینه پژوهشی درباره تشخیص این باکتری با روش مولکولی، مدت‌ها قبل فراهم شد و به جهت کاهش شیوع این بیماری و طولانی بودن دوره نهفتگی باکتری مولد آن که باعث می‌شود بیماری تا سال‌ها نهفته و پنهان بماند و در مراحل اولیه تشخیص داده نشود، نمونه‌هایی از بافت‌های بیماران که آزمایشات را روی آن‌ها انجام دهیم، در دسترس نبود.
دکتر قزوینی افزود: بالاخره پس از تلاش و پیگیری فراوان گروه تحقیق، توانستیم از همکاران‌مان در یکی از دانشگاه‌های کشور که تحقیق دیگری در زمینه مایکوباکتریوم‌ها انجام می‌دادند، نمونه‌هایی دریافت کنیم و آزمایشات تشخیصی به روش مولکولی را روی آن‌ها انجام دهیم.

وی تأکید کرد: خوشبختانه ارزیابی اولیه و فرضیه ما درست بود و تشخیص به روش مولکولی در مورد باکتری جذام نتیجه داد.
وی با تأکید بر اینکه کیت تجاری این تشخیص در بازار خارج از کشور موجود بوده، ولی بسیار گران است، گفت: در روشی که ما ابداع کرده‌ایم، این تشخیص بدون کیت و از طریق شناسایی و بررسی DNA باکتری انجام می‌گیرد و به جهت اینکه این روش تشخیصی، هنوز تعرفه‌ای برایش تعیین نشده، فعلاً به صورت رایگان برای بیماران و بخصوص بیماران نیازمند انجام می‌شود.

دکتر قزوینی تصریح کرد: کیت تجاری این تکنیک، اگرچه تأیید اداره غذا و داروی امریکا را دارد، اما بسیار گران است و برای هر بیمار یکصد دلار امریکا هزینه دارد.
دکتر قزوینی تصریح کرد: نمایندگان یک کمپانی امریکایی که تولیدکننده این کیت است، تقاضا‌های مصرانه و پیگیرانه خرید ما برای این کیت را رد کردند.
وی تأکید کرد: آن‌ها پرسیدند آیا خودتان می‌خواهید این کار را انجام دهید و وقتی ما جواب مثبت دادیم، نامناسب با ما برخورد کردند، اما گروه تحقیق ما، با پشتکار و ممارست علمی توانستند بر این مشکل غالب شوند و با تشخیص صحیح گونه این باکتری با روش مولکولی، زمینه رهایی بیماران از درد و رنج ابتلا و آلودگی به این بیماری را فراهم کنند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر