کد خبر: 970379
تاریخ انتشار: ۰۱ مهر ۱۳۹۸ - ۲۳:۵۸
گزارشی از فعالیت عاشورایی دانشجویان ایرانی در قاره سبز
این کمپین دانشجویی هر سال در کشور‌های انگلستان، ایتالیا، آلمان، نروژ و هلند به صورت گسترده برگزار می‌شود و مسئولان آن در تلاشند با همکاری سایر شیعیان و عاشقان حسینی در سایر کشور‌ها نیز امکان مشارکت در این کمپین فراهم شود
علیرضا سزاوار
سرویس دانشگاه جوان آنلاین:‌ با آغاز ماه محرم کارزار عاشورا (Ashuraa) در پایتخت‌های اروپایی هم فعال شد. کارزاری که دانشجویان ایرانی با برگزاری مراسم‌های عزاداری و گفتگو با مردم در جهت آشنایی با خط حسینی (ع) در آن پیشتازند.
کارزار بین‌المللی «عاشورا» کمپینی است که از بخشی از دانشجویان شیعه مقیم اروپا، فعالان فرهنگی و دانشجویان ایرانی تشکیل شده است. افراد این کارزار مبلغان خط و مشى حسینى‌اند که به منظور نشان دادن چهره حقیقى اسلام به ترویج فرهنگ حسینى در شهر‌های مهم اروپا می‌پردازند.

اروپا زیر بیرق حسین
امسال نیز همچون چند سال اخیر، این حرکت توسط این پویش در سطح گسترده‌تر با توزیع آب معدنى، شاخه‌هاى گل رز و بروشورهاى معرفى امام حسین (ع) در شهرهاى مختلف از جمله شهر لندن، ادینبرو و بیرمنگام انگستان، رم، تورین و میلان ایتالیا، لاهه هلند، آخن، برلین و برگن آلمان، برگزار شد.

این گروه هر سال در روز دهم محرم (عاشورا) در اقدامی منظم و برنامه‌ریزی شده پویشی را تحت عنوان عاشورا (Ashura) برگزار می‌کند. این کمپین دانشجویی هر سال در کشور‌های انگلستان، ایتالیا، آلمان، نروژ و هلند به صورت گسترده برگزار می‌شود و مسئولان آن در تلاشند با همکاری سایر شیعیان و عاشقان حسینی در سایر کشور‌ها نیز امکان مشارکت در این کمپین فراهم شود.

در مصاف با بی‌عدالتی
از جمله ابتکارات این پویش به همراه داشتن پرچم‌ها و شال‌هایى با شعار «آیا در مصاف با بی‌عدالتی، به ما می‌پیوندی؟» بود که به زبان‌های همان کشور ترجمه شده و به همراه بروشور‌هایى حاوى اطلاعاتى در خصوص زندگى امام حسین (ع) و حماسه عاشورا، به توزیع آب معدنى که نمادى بر تشنگى امام حسین (ع) و یارانش است و همچنین شاخه‌هاى گل رز، که نمادى بر اتحاد و دوستى است، پرداختند.

مکمل دیگر نمونه‌های بین‌المللی
در سال‌های اخیر اعضای این گروه جهت انسجام‌دهی بیشتر و هدف‌گذاری بهتر، تصمیم گرفتند این حرکت در قالب یک سازمان مردم‌نهاد (NGO) به فعالیت خود ادامه دهد.
سازمان‌های مردم‌نهاد بین‌المللی زیادی در راستای معرفی هرچه بهتر عاشورا در جهان شکل گرفته که چند نمونه از آن به‌دلیل تلاش بسیار و انسجام کاری فراگیرتر شده‌اند. مانند Who is Hussain و پویش روز دهم (10th Day)؛ لذا پیشنهاد اعضای این گروه این بوده که فعالیت این گروه با سازوکار و هدف‌گذاری‌هایی که مکمل دیگر نمونه‌های بین‌المللی است در سطح بین‌المللی به‌صورت یک سازمان مردم‌نهاد بین‌المللی شکل بگیرد.

ادامه فعالیت در فضای مجازی
هر سال اعضاى کارزار اجتماعی عاشورا که متشکل از دانشجویان و اعضای انجمن اسلامی اروپا و دیگر شیعیان ایرانی، ترک، لبنانی و... است، با هدف احیای فرهنگ حسینی (ع) در روز عاشورا، به صورت گسترده به معرفى امام حسین (ع) در کشور‌های اروپایی می‌پردازند.
سایت اینترنتی این کارزار هم به روشنگری درباره فعالیت‌هایشان مشغول است و برنامه‌های خود را به زبان انگلیسی معرفی کرده است. این گروه امسال نیز در راهپیمایی روز عاشورا در شهر لندن حضور فعال داشت.

شروع از میلان
مسئول صنفی اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان در اروپا در مورد برنامه «طرح ترویج فرهنگ حسینی» با هدف آگاهی، بصیرت و احیای فرهنگ حسینی در روز عاشورا و در قاره سبز، گفت: «طرح ترویج فرهنگ حسینی» با هدف آگاهی، بصیرت و احیای فرهنگ حسینی در مورد نحوه برگزاری مراسمات و عزاداری‌های شیعیان مقیم شهر میلان در روز عاشورا و همچنین نحوه برخورد مردم این شهر با مشاهده این صحنه‌ها در سال ۲۰۱۵ شکل گرفت.

حذف پرچم‌های سیاه
محمدرضا آقایی افزود: از جمله دغدغه‌ها در مورد برخی سبک‌های عزاداری این بود که متأسفانه عزاداران حسینی از کشور‌های مختلف همچون پاکستان، لبنان، عراق و ایران بدون در نظر گرفتن شرایط محیطی، با شکلی نامناسب و با در دست داشتن پرچم‌های سیاه با نوشته‌های عربی باعث رعب و وحشت افرادی می‌شدند که در آن روز از کنار دسته عزاداری عبور می‌کردند.
آقایی خاطر نشان کرد: یکی دیگر از دغدغه‌ها این بود که افراد رهگذر غیرمسلمان، معمولاً بدون آنکه از دلیل برگزاری این تجمع اطلاعی داشته باشند، به علت شباهت‌هایی که با گروه‌های تکفیری از جمله نوشتار‌های عربی و پرچم‌های سیاه ملاحظه می‌کردند، قدرت تمایز بین این جریان‌های افراطی با اسلام حقیقی را نداشتند.

تأثیرات منفی را کنار زدیم
وی در مورد اهداف این برنامه بیان داشت: هدف اصلی این برنامه این است که با بهره‌گیری از فضای عزاداری ایام محرم در اماکن عمومی شهر‌های مختلف اروپا، به معرفی نهضت عاشورا و چهره راستین اسلام پرداخته شود و از تأثیرات منفی که بعضاً برخی از دسته‌های عزاداری خارج از کشور به صورت ناخواسته شاید بر مردم کشور‌های اروپایی بگذارند، کاسته شود.

تشکیل هیئت‌های اندیشه‌ورز
این فعال دانشجویی گفت: برای برنامه‌ریزی و اجرای این طرح، بخش‌های زیادی تشکیل شده بود که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به تشکیل هیئت‌های اندیشه‌ورز برای تبیین محتوا و بررسی بازخوردها، بخش شورای مرکزی برای هماهنگی کار‌ها در ایران و کشور‌های اروپایی و بخش تدوین بروشور‌ها و شعار‌ها اشاره کرد.

برنامه‌ریزی‌های گسترده
آقایی در مورد دیگر بخش‌های این طرح نیز بیان داشت: همچنین می‌توان به بخش هماهنگی گروه اجرایی در هر شهر، بخش ترجمه زبان‌ها، بخش رسانه‌ای، بخش طراحی بروشورها، شال‌ها و پرچم‌ها، بخش تهیه مستند، فیلمبرداری و عکسبرداری و از همه مهم‌تر بخش آموزش اشاره کرد.

نماد محبت و دوستى
وی تأکید کرد: با توجه به فرهنگ متداول در کشور‌های اروپایی و همچنین نماد‌های مکتب عاشورایی که سرشار از عشق و محبت است، برای ارتباط تأثیرگذار با مردم غیرمسلمان، از همان ابتدا تصمیم بر آن شد که به توزیع شاخه‌هاى گل رز سفید، که نماد محبت، اتحاد و دوستى است و همچنین توزیع آب معدنى که نماد تشنگى امام حسین (ع) و یارانش است، پرداخته شود.

تأکید جدی بر آموزش
آقایی اضافه کرد: این اقدامات از آن جهت بود که در قدم اول اعتماد آن‌ها را جلب کنیم تا بهتر به مطالبی که قرار است به آن‌ها بگوییم گوش فرادهند و ما نیز بتوانیم بهتر پای درد دل آن‌ها بنشینیم و از دغدغه‌هایی که با دین و مذهب ما دارند اطلاع پیدا کنیم.
عضو شورای مرکزی اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان در اروپا گفت: تفاوت اصلی این حرکت با برنامه‌های مشابه در این بود که ما بسیار به مسئله آموزش گروه اجرایی و نحوه برخورد ایشان با مخاطبان غیرمسلمان تأکید داشتیم.

امسال بهتر از پارسال
امسال هم به طور گسترده‌تر طرح ترویج فرهنگ حسینی با هدف آگاهی، بصیرت و احیای فرهنگ حسینی در روز عاشورا، مانند سال‌های پیش در کشور‌های ایتالیا، آلمان، نروژ، اتریش، هلند، انگلیس و فرانسه توسط اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان در اروپا و دانشجویان ایرانی برنامه‌ریزی و برگزار شد.
در مجموع هدف اصلی از اجرای این طرح، معرفی امام حسین (ع) به افراد غیرمسلمان به منظور ترویج و احیای فرهنگ حسینى و زدودن تصویر اسلام‌ستیزانه و خشونت‌آمیز از باور غیرمسلمانان در پیرامون دسته‌های عزادارى روز عاشوراست.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر