کد خبر: 970234
تاریخ انتشار: ۰۱ مهر ۱۳۹۸ - ۰۵:۲۳
در سال جاری سپاه اجرای ۴۰ پروژه محرومیت‌زدایی را در دستور کار خود قرار داده که از این تعداد قرار است هزار و ۲۲۰ پروژه در استان کرمان اجرایی شود؛ طرح‌هایی که در مناطق محروم و کم‌برخوردار اجرایی می‌شوند و سایه فقر را کمرنگ و کمرنگ‌تر می‌کنند.
سرویس ایران جوان آنلاین: امسال جهادگران سپاه و بسیج اجرای هزار و ۲۲۰ طرح محرومیت‌زدایی را برای استان کرمان در برنامه قرار داده‌اند. در این راستا ۷ هزار نیروی جهادگر در قالب ۵۶۹ گروه جهادی در استان وظیفه خدمت‌رسانی را به مردم برعهده گرفته‌اند تا سایه فقر را از مناطق کم‌برخوردار استان کمرنگ کنند. علاوه بر محرومیت‌زدایی این جهادگران قرار است ۷۴۶ واحد مسکونی هم برای مناطق سیل‌زده احداث کنند که از این تعداد ۳۰ واحد در هفته دفاع مقدس افتتاح و کلنگ ۴۰ واحد دیگر نیز بر زمین زده می‌شود؛ اتفاق مهمی که تا پایان سال منجر به ساخته شدن سرپناهی برای تعداد بسیاری از خانواده‌های خسارت‌دیده می‌شود.

در سال جاری سپاه اجرای ۴۰ پروژه محرومیت‌زدایی را در دستور کار خود قرار داده که از این تعداد قرار است هزار و ۲۲۰ پروژه در استان کرمان اجرایی شود؛ طرح‌هایی که در مناطق محروم و کم‌برخوردار اجرایی می‌شوند و سایه فقر را کمرنگ و کمرنگ‌تر می‌کنند. برای اجرای این پروژه‌ها نیز ۵۶۲ گروه جهادی که شامل ۷ هزار نیروی جهادی می‌شود دست به کار شده‌اند که در کمترین زمان ممکن هدف محرومیت‌زدایی سپاه را در این نقاط به سرانجام برسانند. فرمانده سپاه ثارالله استان کرمان در این راستا به خبرگزاری صداوسیما گفت: «این طرح‌ها شامل ساخت مسکن برای محرومان و مددجویان، نیروگاه‌های کوچک خورشیدی، آبرسانی به روستاها، ساخت مدرسه، مسجد و لایروبی قنوات می‌شود.» سردار غلامعلی ابوحمزه با اشاره به اینکه این طرح‌ها با اعتباری بالغ بر ۴۵ میلیارد تومان در مناطق محروم استان اجرا خواهند شد، افزود: «هدف از اجرای این طرح‌های عمرانی زودبازده که به عنوان بزرگ‌ترین طرح خدمت‌رسانی در کشور محسوب می‌شود، محرومیت‌زدایی و رسیدگی به قشر مستضعف جامعه است و تمام این طرح‌ها در بازه زمانی کوتاهی به مرحله افتتاح می‌رسند.»

محرومیت‌زدایی در مناطق سیل‌زده

در بین این طرح‌ها همانطور که اشاره شد، پروژه ساخت مسکن محرومان هم قرار است با کمک کمیته امداد استان در استان‌‎های سیل‌زده ساخته شود. مسئول بسیج سازندگی استان کرمان در این باره به بسیج گفت: «۷۴۶ واحد مسکونی با کمک کمیته امداد استان در دست ساخت است که در همین هفته دفاع مقدس نزدیک به ۳۰ واحد از آن‌ها به بهره‌برداری می‌رسد.» حجت‌الله پاداش در ارتباط با فعالیت‌های جهادی انجام شده بسیج کرمان اضافه کرد: «در سال ۹۸ عمده فعالیت‌های جهادی استان با توجه به وقوع سیل در مناطق غربی کشور، حول رسیدگی به این مناطق و جبران خسارت‌ها انجام گرفت.» لازم به ذکر است جهادگران بسیج و سپاه ضمن خدمت‌رسانی به مردم محروم مناطق مختلف استان، با توجه به وقوع سیل بهاری در اکثر استان‌ها به مناطق دیگر اعزام شدند تا در زمان حادثه بتوانند به مردم خسارت‌دیده کمک‌رسانی کنند. در این خصوص پاداش تأکید کرد: «ابتدای وقوع سیل ۱۲۰ نفر از استان کرمان به خرم‌آباد برای کمک‌رسانی اعزام شدند و بعد از انتخاب شدن استان به عنوان معین شهرستان حمیدیه، نیرو‌های جهادی استان با هدف ساخت‌وساز و بازسازی مناطق تخریب شده این شهرستان به حمیدیه اعزام شدند.» مسئول بسیج سازندگی استان کرمان ادامه داد: «تاکنون ۳۰۰ واحد مسکونی توسط گروه‌های جهادی استان کرمان در شهرستان حمیدیه بازسازی و ساخته شده است.» وی با اشاره به اینکه اکنون تعمیر ۲۰۵واحد مسکونی پایان یافته که به مالکان تحویل داده شده است، بیان کرد: «حدود ۳۰واحد دیگر در دست ساخت است که در مرحله سقف و دیوار چینی قرار دارند.» پاداش یادآور شد: «تاکنون به شهرستان حمیدیه حدود ۵۰۰ نفر برای انجام فعالیت‌های جهادی اعزام شدند. بخشی از این افراد دانشجویان بسیجی هستند که توسط بسیج دانشجویی به منطقه اعزام شدند.»

خدمت‌رسانی همزمان در مناطق محروم استان

علاوه بر محرومیت‌زدایی از مناطق خسارت‌دیده ناشی از جاری شدن سیل در استان‌های مختلف، جهادگران همزمان برنامه آبادانی مناطق مختلف استان کرمان را هم در برنامه دارند. در این راستا مسئول بسیج سازندگی استان کرمان گفت: «چندصد گروه جهادی در استان کرمان حضور داشته که وظیفه محرومیت‌زدایی را بر عهده دارند.» پاداش با اشاره به اینکه در راستای محرومیت‌زدایی از حاشیه شهر‌های کرمان بسیج برنامه‌های متعددی دارد، افزود: «در این خصوص قراردادی هم با قرارگاه محرومیت‌زدایی سپاه امضا شده و اقدامات لازم در حال اجراست.» وی با اشاره به اینکه در هفته دفاع مقدس قرار داریم، ادامه داد: «در همین هفته حدود ۸۰ پروژه عمرانی که توسط گروه‌های جهادی در حال اجراست، به بهره‌برداری می‌رسد.» این طرح‌ها هم اغلب به واسطه خدماتی که با همکاری بسیج دانشجویی، بسیج مساجد و محلات، بسیج مهندسین کشاورزی و مهندسین صنعتی انجام شده در مرحله افتتاح قرار گرفته است. طرح‌هایی که به گفته این مسئول سازمان بسیج شامل موارد متعددی همچون ساخت مسجد، مدرسه، غسالخانه و... می‌شود که هر یک به خودی خود می‌توانند بخشی از غبار فقر را در مناطق محروم کنار بزنند.

کمک به دامپروری روستاییان

البته همانطور که گفته شد خدمات ارائه شده از سوی بسیج استان تنها به موارد عمرانی منتهی نمی‌شود و آن‌ها برای کمک به معیشت روستاییان نیز برنامه‌های متعددی را در بخش دامداری و کشاورزی اجرایی می‌کنند. طرح‌هایی که علاوه بر جلوگیری از زیان دیدن روستاییان به عنوان قشر مولد و آسیب‌پذیر به اقتصاد آن‌ها هم کمک بزرگی می‌کند. در این راستا چندی پیش گروه جهادی دامپزشکی سفیران سلامت استان کرمان در منطقه گلزار شهرستان بردسیر توانستند دام‌های ۳۶روستا را واکسینه کنند؛ اقدامی که به گزارش خبرگزاری بسیج علاوه بر پیشگیری از تب مالت با واکسیناسیون، مسئله نمونه‌گیری خون دام سنگین برای ارزیابی میزان ابتلای بروسلوز در منطقه و جلوگیری از شیوع آن نیز انجام شد که تجهیزات آزمایشگاه سیار و البته تمامی تجهیزات دامپزشکی و واکسن را شبکه دامپزشکی بردسیر در اختیار این جهادگران قرار دادند. گفتنی است این اقدام طی دومین اردوی جهادی گروه دامپزشکی سفیران سلامت استان کرمان انجام شده است.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار