کد خبر: 970123
تاریخ انتشار: ۳۰ شهريور ۱۳۹۸ - ۲۳:۰۶
رئیس‌جمهور امریکا در تماس تلفنی ماه ژوئیه از رئیس‌جمهور اوکراین خواسته است تا از پسر رقیبش در انتخابات آتی ریاست جمهوری امریکا تحقیق کند؛ با افشای محتوای این مکالمه که چند روزی در خبر‌ها شنیده می‌شد، هیلاری کلینتون درخواست ترامپ از رئیس‌جمهور اوکراین را «تبانی» دیگری از سوی این رئیس‌جمهور برای پیروزی در انتخابات ۲۰۲۰ دانسته است.
سرویس بین الملل جوان آنلاین: همچنین یک سناتور امریکایی، کنگره این کشور را جهت «همدستی» با رئیس‌جمهور و عدم استیضاح او، هدف انتقاد قرار داده است.

روزنامه وال استریت ژورنال اولین بار جمعه گزارش داد، دونالد ترامپ در تماس تلفنی با ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین حدود هشت بار به او تأکید کرد تا با رودی جولیانی، وکیل شخصی او و شهردار سابق نیویورک در این رابطه همکاری داشته باشند.

تماس‌های رئیس‌جمهور امریکا با اوکراین زیر ذره‌بین قرار گرفته است؛ پیش از این یک مأمور اطلاعاتی از محتویات گفت‌وگوی دونالد ترامپ با یک رهبر خارجی نگران شده و به همین خاطر به بازرس کل سازمان‌های اطلاعاتی امریکا شکایت کرده بود.

روز جمعه این سؤال از ترامپ پرسیده شد که آیا درباره بایدن یا پسر او با رئیس‌جمهور اوکراین صحبت کرده است یا خیر. او این امر را تکذیب نکرد و گفت: مهم نیست درباره چه صحبت کردیم، اما حرفم این است که کسی باید سخنان جو بایدن را بررسی کند، چون شرم‌آور بود.

ترامپ همچنین گفت اطلاعی نداشته که آن تلفن به خصوص مورد بررسی قرار گرفته است. متحدان ترامپ از ارتباط بایدن با اوکراین سوء‌استفاده کرده و تلاش دارند این سناتور سابق و نامزد پیشتاز دموکرات‌ها را فردی فاسد جلوه دهند. ترامپ همچنین گفت از ماهیت این مأمور اطلاعاتی و شکایت او اطلاعی ندارد و شکایت او را «حزبی» و «مسخره» توصیف کرد.

هانتر بایدن، وکیل امریکایی و پسر دوم معاون رئیس‌جمهور سابق امریکا با یک شرکت گاز متعلق به یک میلیاردر اوکراینی کار می‌کرد. بایدن که سال ۲۰۱۶ معاون باراک اوباما بود، خواستار اخراج یک دادستان اوکراینی شد که به چشم‌پوشی از فساد در دفتر خودش متهم شده بود.

واکنش‌ها
هیلاری کلینتون، وزیر امور خارجه سابق امریکا و نامزد حزب دموکرات در انتخابات ۲۰۱۶ در توئیتر نوشت: «دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور امریکا بار دیگر از کشوری خارجی برای پیروزی در انتخابات درخواست کمک کرده است.»

جو بایدن، معاون رئیس‌جمهور سابق امریکا پس از شنیدن این اخبار و خروج از یک کارزار انتخاباتی از اظهارنظر مستقیم درباره این گزارش خودداری کرد، اما ادعایی مبنی بر هرگونه خطاکاری در اوکراین را «بی‌پایه و اساس» خواند. بایدن گفت: حتی یک رسانه معتبر هم شواهدی از ادعا‌های او ارائه نکرده است، حتی یکی؛ بنابراین اظهارنظری ندارم جز اینکه رئیس‌جمهور باید همچون یک رئیس‌جمهور رفتار کند.

بایدن بعداً در بیانیه‌ای گفت: اگر این گزارش‌ها صحت داشته باشد، بنابراین متوجه می‌شویم تمایلات ترامپ برای سوء استفاده از قدرت و سوءاستفاده از کشورمان پایانی ندارد. این رفتار علی‌الخصوص بی‌شرمانه است، زیرا بهره‌برداری از سیاست خارجی کشور ماست و منافع ملی ما را برای اهداف سیاسی تضعیف می‌کند.

در ادامه این بیانیه آمده است: این بدین معناست که او از این قدرت و منافع ایالات متحده برای وارد آوردن فشار به یک ملت مستقل و یک شریک که هنوز تحت تهاجم مستقیم از سوی روسیه است، استفاده می‌کند و از اوکراین می‌خواهد تا برای یک لطف سیاسی قوانین و مقررات را نادیده بگیرد.

همچنین سناتور الیزابت وارن در پیام توئیتری خود نوشت: «پس از گزارش‌های رابرت مولر، بازرس ویژه پرونده دخالت روسیه در انتخابات سال ۲۰۱۶ امریکا کنگره موظف بود استیضاح [ترامپ]را آغاز کند. کنگره با عدم عمل‌گرایی، در تلاش اخیر ترامپ جهت ایجاد مداخله خارجی و مساعدت به برگزیده شدن او در انتخابات، شریک جرم است.»

سناتور وارن که خود نامزد انتخابات آتی ریاست جمهوری است، در ادامه پیامش تصریح کرده است: «طبق قانون اساسی، وظیفه خود را انجام دهید و رئیس‌جمهور را استیضاح کنید؛ رئیس‌جمهور در اتاق بیضوی نشسته و ارتکاب به جرایم را دامن می‌زند، زیرا می‌داند وزارت دادگستری او اقدامی نخواهد کرد و کنگره نیز همین رویه را پیش خواهد گرفت.»

خانم وارن با اشاره به خبر تماس ترامپ با همتای اوکراینی نوشته است: «این خبر تصدیقی بر آن است که او خود را فرای قانون می‌بیند. اگر ما کاری نکنیم، او درست فکر کرده است.»

ترامپ خواستار آن شده که روابط جو بایدن با اوکراین طی زمانی که این دموکرات معاونت ریاست جمهوری را برعهده داشت، مورد بررسی قرار گیرد.

وارن که کاندیداتوری خود در انتخابات سال آتی میلادی امریکا را قبل از سایر نامزد‌های دموکرات اعلام کرده بود از نخستین حامیان استیضاح ترامپ بوده است. او معتقد است گزارش‌های رابرت مولر مدارک کافی برای اثبات قانون‌شکنی ترامپ ارائه می‌دهند.

نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان امریکا جمعه در بیانیه‌ای اعلام کرد: باید اطمینان حاصل کنیم که رئیس‌جمهور و دولت او، منافع ملی و سیاست خارجی ما را به بهترین نحو ممکن در راستای منافع مردم و نه منافع شخص رئیس‌جمهور پیش می‌برند.

او افزود: سرسختی رئیس‌جمهور و سرپرست اداره اطلاعات ملی باید فوراً تمام شود و مأمور اطلاعاتی مطلع باید تحت حفاظت قانون قرار بگیرد تا از انسجام دولتی ما و تضمین مسئولیت‌پذیری و اعتماد دفاع شود.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار