کد خبر: 970106
تاریخ انتشار: ۳۰ شهريور ۱۳۹۸ - ۲۲:۱۶
مقام عالی‌رتبه در ستاد کل نیرو‌های مسلح خبر داد
سفر اخیر سرلشکر باقری به کشور چین را می‌توان آغاز فصل جدیدی در روند دیپلماسی دفاعی جمهوری اسلامی ایران برشمرد. این سفر نخستین سفر عالی‌ترین مقام نظامی ایران به چین در ۴۰ سال گذشته بود و از نظر محتوا نیز با سفر‌های قبلی رئیس ستادکل نیرو‌های مسلح تفاوت‌های چشمگیری داشت.
سرویس سیاسی جوان آنلاین: رئیس امور بین‌الملل و دیپلماسی دفاعی ستاد کل نیرو‌های مسلح از برگزاری رزمایش دریایی مشترک ایران، چین و روسیه در دریای عمان و شمال اقیانوس هند در آینده نزدیک خبر داد.
سفر اخیر سرلشکر باقری به کشور چین را می‌توان آغاز فصل جدیدی در روند دیپلماسی دفاعی جمهوری اسلامی ایران برشمرد. این سفر نخستین سفر عالی‌ترین مقام نظامی ایران به چین در ۴۰ سال گذشته بود و از نظر محتوا نیز با سفر‌های قبلی رئیس ستادکل نیرو‌های مسلح تفاوت‌های چشمگیری داشت. سردار سرتیپ پاسدار قدیر نظامی، رئیس امور بین‌الملل و دیپلماسی دفاعی ستادکل نیرو‌های مسلح، گفت‌وگویی با موضوع سفر مهم و تاریخی سرلشکر باقری رئیس ستادکل نیرو‌های مسلح به کشور چین با خبرگزاری فارس داشته است.

افزایش ۱۲برابری کمیسیون‌های نظامی مشترک

قدیر نظامی در مورد دیپلماسی دفاعی می‌گوید: دیپلماسی دفاعی در کشور ما ظرف دو سه سال اخیر یک تحرک متفاوتی را نسبت به گذشته پیدا کرده و نقش خود را بیشتر در عرصه روابط خارجی جمهوری اسلامی ایران به نمایش می‌گذارد. در چارچوب این تحرک جدید، تعاملات با دیگر کشور‌ها را متفاوت از گذشته آغاز کردیم، به عنوان مثال تا سه سال پیش ما فقط یک کمیسیون مشترک نظامی با یک کشور داشتیم، اما در طول این سه سال تعداد کمیسیون‌های مشترک ما با کشور‌ها به عدد ۱۲رسیده است.

نظامی در توضیح تعداد سفر‌های خارجی مقامات نظامی می‌گوید: مقامات و هیئت‌های عالی رتبه بسیاری طی سه سال گذشته بین ایران و دیگر کشور‌ها تبادل شده که در رأس آن سفر‌هایی است که سردار سرلشکر باقری به کشور‌هایی مانند سوریه، جمهوری آذربایجان، پاکستان، چین و دیگر کشور‌ها داشتند و غیر از آن نیز هیئت‌هایی از نیرو‌های مسلح به کشور‌های مختلف رفت و آمد کرده‌اند که حتی بسیاری از آن‌ها رسانه‌ای نمی‌شود.
رئیس امور بین‌الملل ستادکل نیرو‌های مسلح می‌افزاید: رزمایش‌های مشترک با دیگر کشور‌ها را آغاز کرده‌ایم و به زودی برای اولین بار بعد از انقلاب اسلامی، رزمایش مشترک دریایی را با روسیه و چین به عنوان دو قدرت بزرگ به صورت سه‌جانبه در شمال اقیانوس هند و دریای عمان برگزار خواهیم کرد. از سویی در آینده نزدیک مقاماتی در سطح رؤسای ستاد نیرو‌های مسلح، وزرای دفاع و فرماندهان نیرو‌های مسلح از چند کشور منطقه به تهران خواهند آمد که در آینده خبر آن اعلام خواهد شد.

او در پاسخ به این شبهه که ایران می‌خواهد پای چین و روسیه را به منطقه باز کند، می‌گوید: اولاً باید منطقه را تعریف کرد؛ منطقه‌ای که قرار است در آن رزمایش مشترک انجام شود، شمال اقیانوس هند و دریای عمان است که آب‌های بین‌المللی و آزاد است. ما به هیچ عنوان چنین رزمایشی را در خلیج فارس برنامه‌ریزی نکرده‌ایم، البته ما با کشوری مثل عمان که هر دو در ساحل خلیج فارس و تنگه هرمز قرار داریم در این منطقه رزمایش برگزار کرده‌ایم و یک موضوع کاملاً طبیعی است. رزمایش‌ها اهداف مختلفی را دنبال می‌کنند که خیلی اوقات تبادل تجربیات تاکتیکی و نظامی است، گاهی این رزمایش‌ها بار سیاسی و اهداف سیاسی دارد و نشان‌دهنده نوعی همگرایی بین شرکت‌کنندگان است.

ویژگی‌های سفر سرلشکر باقری به چین

سردار نظامی ادامه می‌دهد: در موضوع سیاست خارجی، سیاست‌های فرهنگی، اقتصادی، امنیتی و همین‌طور سیاست‌های نظامی و سازمان‌های نظامی در کنار هم به صورت همپوشان قرار دارند و سیاست‌های جمهوری اسلامی ایران را دنبال می‌کنند. در همین زمینه ارتباطات بسیار زیاد و دائمی با وزارت امور خارجه داریم و آن‌ها نیز با ما به صورت مستمر در ارتباط هستند.
رئیس امور بین‌الملل نیرو‌های مسلح در مورد اهمیت سفر سرلشکر باقری به چین هم توضیح می‌دهد: سفر سرلشکر باقری به چین از چند جهت حائز اهمیت است؛ اولاً سرلشکر باقری به عنوان اولین شخصیت عالی‌رتبه نظامی کشورمان به این کشور سفر کرد. ویژگی دوم خود چین است چراکه این کشور امروز در عرصه جهانی به عنوان یک قدرت بزرگ مطرح است. شرایط زمانی سفر به چین نیز یکی دیگر از ویژگی‌های این سفر بود. در حال حاضر در منطقه غرب آسیا، ما بحران‌های مختلفی را از بی‌ثباتی و جنگ و تروریسم تا امنیت کشتیرانی در خلیج فارس و جنگ در سوریه و یمن را شاهد هستیم، پس این سفر در این شرایط زمانی انجام گرفت که شرایطی استثنایی است. وی می‌افزاید: مذاکرات در این سفر در دو سطح راهبردی و عملیاتی بود. جهت‌دهی به روابط کلان نیرو‌های مسلح دو کشور در آینده نیز بخش دیگری از مذاکرات در سطح راهبردی بود. در سطح عملیاتی نیز بازدیدی از پایگاه دریایی در جنوب شرق چین و منطقه شانگ‌های داشتند که این بازدید و مذاکرات صورت‌گرفته با فرماندهان نظامی این منطقه نیز حائز اهمیت بود.

ترسیم نقشه راه روابط دفاعی ایران و چین

نظامی توضیح می‌دهد: مسئله مهم‌تر این بود که اظهارات مقامات چین در این ملاقات‌ها بیانگر آن بود که تراز قدرت و اقتدار منطقه‌ای جمهوری اسلامی ایران مورد تأکید مقامات چینی است. یک طراحی روابط بین نیرو‌های مسلح برای سال‌های آینده نیز در این سفر صورت گرفت. همچنین در این سفر اعضای هیئت نیز ملاقات‌های تخصصی با مقامات همتراز خود در پکن و شانگ‌های داشتند.

او در مورد اینکه آیا در بحث ساخت و تولید و خرید هم با چین به توافقی رسیده‌ایم، می‌گوید: با چینی‌ها در بحث ساخت و خرید و تولید مشترک ارتباطاتی با هم داشته‌ایم و این ارتباطات هنوز هم برقرار است، اما در این پروسه جدید می‌شود گام‌های محکم‌تری در این مسیر برداشت.
نظامی در مورد اینکه چرا سرلشکر باقری برای سفر به چین از هواپیمای اختصاصی استفاده نکرده است، می‌گوید: در سفر به چین مسیر بسیار طولانی بود و هزینه ارزی که یک پرواز اختصاصی برای این مسیر تحمیل می‌کرد به دلیل هزینه‌های سوختگیری و فرودگاهی بسیار زیاد بود، سردار باقری شخصاً تصمیم گرفتند که این سفر با هواپیمای عمومی انجام شود.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار